אפקט הפרפר השחור בלוג בנושא שינויי אקלים והיתחממות גלובלית
The phenomenon whereby a small change at one place in a system can have large effects elsewhere, a butterfly flapping its wings in Rio de Janeiro might change the weather in Chicago.
(from//wordnet.princeton.edu)
Today We already released 500 billion tons of Carbon to the atmosphere that is a very huge butterfly!
בעוד שלשה ימים בישראל (ובחוסר תאום אם שאר העולם ואפילו בחוסר תאום ביין הערים בארץ) תתקיים שעת כדור הארץ.
אמנם אם נכבה את האור לשעה לא נציל את העולם אבל יש כאן איתות לממשלה שאחראית למטרה העלובה של הורדת הפליטות ב- 20% מתחת לעסקים כרגיל.
העולם כיבה את האור; בחודש הבא גם אנחנו - ynet
מאות מיליוני בני אדם ב-125 מדינות מסביב לכדור הארץ, עשו פעולה אחת פשוטה - כיבו את האור - ושיגרו קריאה חוצת גבולות ולאומים להצלת כדור הארץ משינוי האקלים. כך זה נראה
ולכן מומלץ לכבות את האור ובאזור המרכז כדאי להגיע לכיכר רבין למופע שבו רמי פורטיס יארח את: שלומי שבן ודנה עדיני. ועוד
לפרטים נוספים ברשימה הבאה (חפשו באלבום התמונות בצד שמאל את המודעה)
אם אתם מנויים בפייסבוק תוכלו להצטרף לאחד או יותר מהמדפים הבאים
בנוסף לוח הזמנים צפוף אם רוצים לחבר את תמר לפני שיגמרו המאגרים האחרים.
לכן הרשויות מנסות להעביר את כל ההחלטות במהירות ללא תשומת לב לתושבים באזור. בלי לספק מידע או לתת הזדמנות יתרה לתושבים להשמיע את השגותיהם. אם התושבים בחוף הכרמל מנסים לעצור את התכנית הדבר אינו מפתיע.
מאות מתושבי המועצה האזורית חוף הכרמל, פארדיס וג'יסר א-זרקא הפגינו וחסמו את התנועה בכביש 4 במחאה על התוכנית להקים באזור מתקן לקליטת גז מקידוחי הים "תמר" ו-"דלית". הם חוששים מזיהום אוויר, פגיעה בתיירות, ירידת ערך הנכסים ונזק לחוף. מפעילי הקידוח: הגז הטבעי יפחית את הזיהום בישראל וגם המתקן עצמו לא יזהם או יפגע בנוף
כ-400 איש הפגינו בצומת פרדיס נגד התוכנית של נובל אנרג'י להקים מתקן לניקוי גז שיופק מבארות הגז הטבעי באזור חוף הכרמל ■ לטענת מטה המאבק האתר שנבחר הוא רגיש ביותר מבחינה נופית
חברת נובל אנרג'י, ושותפתה קבוצת דלק של יצחק תשובה, בעלות קידוחי הגז תמר ודלית, מעוניינות להקים בחוף דור מתקן לטיהור גז בשטח כולל של 250 דונם, הכולל: העברת הגז מהים בצינורות תת קרקעיים עד למבנה טיהור וניקוי הגז, ארובה בגובה 50 מ', מבנים תעשייתיים, מיכלי דלק ומבני קירור. בנוסף, שריינה רשות הגז 100 דונמים נוספים העלולים לשמש לתחנת כוח עתידית או תעשייה עתירת אנרגיה אחרת.
השטח המדובר הוא שטח חקלאי הנמצא מול זכרון יעקב, קרוב למושב דור ולפרדיס, בפתחת נחל דליה.
רק לאחרונה נודע כי התוכנית כבר אושרה בהליך מהיר על יד חלק גדול מרשויות התכנון. בקרוב אמור להתקיים דיון סופי בוועדה הארצית לתכנון ובנייה.
לפיכך, הוחלט בשלושת הרשויות: מועצת חוף הכרמל, זכרון-יעקב ופרדיס, לצאת למאבק ציבורי ומשפטי בשם כל תושבי האזור, כדי להילחם בהקמת חוות הגז במיקום המוצע.
עמותת כחולוירוק מצטרפת למאבק וקוראת לכל מי שהאזור יקר לליבו להצטרף אלינו.
מדוע אנחנו מתנגדים?
בשל הסיבות הבאות:
o איחוד תשתיות – ההגיון מחייב להצמיד את המתקנים לקומפלקס תעשייתי קיים ולא לפתוח מוקד חדש של תעשייה פטרוכימית בלב אזור עתיר תרבות טבע ונוף. איחוד תשתיות היא המדיניות המוצהרת של רשויות התכנון במדינה ואין סיבה לחרוג ממדיניות זו.
o סכנת דליפת גז - הגז מגיע בלחץ גבוה מאד מהים, מטופל ומנוקה באתר. קיימת סכנת דליפה של גז ודליפת זיהום לאוויר.
o סכנת התפוצצות – תחנת דלק וכביש מהיר חיפה תל אביב נמצאים בצמוד לשטח המיועד. הצירוף של סכנת דליפת גז ואדי הדלק יכול להסתיים בפיצוץ אדיר.
o סכנת זיהום מי תהום- שטח זה מוגדר לפי תמ"א 35 כשטח לשימור משאבי מים. קיימת אפשרות סבירה לדליפת חומרים מסוכנים אשר יזהמו את מי התהום. רק בשנה שעברה אירעו מספר מקרים של תקלות חמורות בקו הגז בדרום, ורק בדרך נס נמנע אסון כבד.
o פגיעה בתיירות – נחשולים, דור, וזכרון יעקב הינם יישובים אשר פרנסתם על תיירות, ומהווים את העוגן התיירותי של האזור. הקמת חוות גז ותעשיות נלוות הכוללת ארובה בגובה של כ- 50 מטר אינה עולה בקנה אחד עם פיתוח תיירותי ותפגע בפרנסת הישובים באזור.
o ירידת ערך הנכסים באזור – הפחד מפני זיהום ודליפת גז, פעילותם המאסיבית של המתקנים, הרעש והפגיעה בנוף יובילו לבריחת תושבים מהאזור ולירידת ערך הנכסים.
o מרחב ביוספרי – שטח לשימור - חוף הכרמל בכללו ואזור חוף דור במיוחד הינו חלק ממרחב ביוספרי המוגדר כשטח לשימור בתכניות מתאר ארציות ומחוזיות שמדינת ישראל עצמה קידמה ונתנה להן תוקף. מוגדר עפ"י תמ"א 35 "בעל רגישות נופית וסביבתית גבוהה".
o חופים ללא פיתוח – רצועת החוף בין עתלית לקיסריה היא אחת היפות ועתירות המשאבים בארץ. באזור זה קיימות ערי חוף עתיקות, נמלים עתיקים, מצודות ומבצרים צלבניים, וכפרים פרהיסטוריים מוצפים. החיבור הנפלא של פארק הכרמל, מישור החוף וחוף הים, עם המפרצים היפיפיים מקנים לאזור קסם מיוחד. לא יעלה על הדעת להקים קומפלקס של תעשייה פטרוכימית מזהמת בלב איזור ייחודי זה. חובה עלינו לשמור את האזור הזה ללא פיתוח תעשייתי, למען כל עם ישראל ולמען הדורות הבאים.
o קביעת החלופות ובדיקתם נעשתה ללא שקיפות- ללא שיתוף הציבור, ולמרבה האבסורד – נערכה על ידי היזם עצמו. אפילו ראשי רשויות באזור לא שותפו בהליך קביעת מיקום חוות הגז. קיימות חלופות אחרות שהוצעו, אך המדינה מסרבת לשקול אותן ברצינות. לא נסכים שהיזם יחסוך בעלויות על חשבון בריאות ופרנסת תושבי האזור!
האינטרס של היזם, חברה פרטית שהוקמה למטרות רווח, ברור לגמרי: אזור זה נבחר מאחר וכנראה זה הפתרון הזול ביותר והנוח ביותר לטיפול בגז.
אבל מי ישמור על האינטרסים שלנו?
לא מדובר כאן בעניין מקומי של תושבי האזור. חוף הכרמל ומשאביו הם נכס לאומי השייך לכל אזרחי המדינה - עזרו לנו לשמור על חוף הכרמל למען כולנו ולמען הדורות הבאים.
האם ניתן היה למשל להצמיד את המתקן לתחנת הכוח בחדרה? מה יהיה נזקו של המתקן? מה יפלוט? מה תהיה צורתו והאם ניתן לגרום לכך שיפריע פחות? מה הנזק לחוף ממעבר הצינור? לצערי התשובות לא בידי ולא מצאתי שום מידע מוסמך באנטרנט. במצב הזה אפשר להבין את התושבים שמתחילים בפעולות מחאה לפני שיועמדו בפני עובדה מוגמרת.
"כל כך הרבה אפשר עוד לכתוב על הגישה של ד"ר אביטל. אני אישית חושש מאד שהוא אינו מבין מהו מדע, הוא אינו מבין מהי יהדות, הוא אינו מבין את הקשר העמוק שבין חיינו היהודיים לבין המחויבות הסביבתית שצריכה להיות לכל אחד על פני האדמה הזו. והצרה הכי גדולה היא שהוא מכוון את מדיניות החינוך של ילדינו.
כשנבחרה ממשלת נתניהו בכיתי עמוק מאד בתוך ליבי. עכשיו, אני יודע מדוע."
אתר הידען הקדיש 3 כתבות לגבי אביטל
אבי בליזובסקי משוחח עם פרופ' יואל רק מומחה בעל שם עולמי להתפתחות האדם.
אומר פרופ' יואל רק, מומחה לאנטומיה ולאבולוציה של האדם באוני' ת"א על עמדותיו של המדען הראשי במשרד החינוך לפיהם האבולוציה היא דת. "אנו הולכים ומובסים". הוסיף
"בצורה פורמלית כל מה שאנחנו עושים כמדענים זה נסיונות נואשים להפריך את התיאוריה הזו וככל שאנחנו מובסים במשימה הזו אנחנו פשוט רוחשים לתיאוריה יותר ויותר כבוד. לקרוא לזה דת? אני לא מבין איך הוא קורא לעצמו מדען או איך הוא מכתיר את עצמו בתואר. מדען. האיש כנראה לא מבין מהי תיאוריה מדעית ומהי דת ומבלבל את שני הדברים הללו".
טענותיו לגבי אבולוציה זו פשוט שטות גמורה. זו עובדה מוכחת עד כמה שעובדות במדעים יכולות להיות מוכחות. עוד לקרוא לאבולוציה דת, זו פשוט ממש בדיחה." .
כיצד נראים היום ספרי הלימוד?
"האמת היא שמעקרון חשוב וכולל כל כך כתופעה מדעית, יש התעלמות כמעט טוטאלית ממנו בספרי הלימוד. אפשר לדבר עם היחלדים על בעיות מסובכות במתמטיקה ואפילו על פיזיקה. הבעיה מתחילה לכאוב לאותם אנשים כאשר יש התנגשות בצורה כל כך מובהקת בין מה שכתוב בתנך ומה מה שהם התחנכו לבין מה שהעובדות אומרות. אין מקום יותר בולט ומובהק מזה מאשר למשל העניין של מוצא האדם."
"נאמר שאני והמדען הראשי של משרד החינוך ניקרא לתוכנית טלוויזיה, זה כאילו הסטוריון שמתווכח עם מכחיש שואה. אתה נותן למכחיש במה, אתה מרגיש גיכוך ובושה בכלל במעמד הזה והוא מבחינתו משיג הישג גדול בזה שמעלים את טענותיו לאותה רמה."
מסתבר כי ד"ר אביטל הוא "מומחה" להכל, שכן אחרת אי אפשר להבין את התיחסותו להתחממות העולמית ולאבולוציה? * ד"ר אסף רוזנטל כאיש שמורות טבע מבין גם באבולוציה וגם בהתחממות כדור הארץ וקשה לו להבין כיצד מחייבים את ילדינו להיות בורים.
"בהמשך מסתבר כי ד"ר אביטל הוא "מומחה" להכל, שכן אחרת אי אפשר להבין את התיחסותו להתחממות העולמית ולאבולוציה?
התיחסות שעל פיה אלה בעצם נושאים שאינם קימים, אמנם אין הוא אומר זאת במפורש אבל מדבריו ניתן להבין כי לדעתו, התחממות עולמית … יוק, אבולוציה … בחסות בורא עליון אכן דברי "חכמה".
כשדברים דומים נאמרים ע"י כומר נוצרי או רב לבוש שימלה ניתן לשמוע, לנוד בראש ולעבור לסדר היום, אבל כשהדברים נאמרים ע"י "מדען ראשי במשרד החינוך" … יש מקום לבהלה.
נכון, כבר זמן רב יש בינינו זרמים שמתקרבים להלך ה"מחשבה" של האייטולות, ..."
"אסור לנו לשכוח שקיים בארץ חוק חינוך חובה, ומספיק יש פטורים לחרדים מלימודי הליבה, האם גם את החילונים צריך כעת לפתור מליבת שניים מהמדעים החשובים ביותר?
לכן על שר החינוך לנטרל את ה"מדען" לפני שיגרום לנזק בלתי הפיך."
המאמר המבדר ביותר הוא מפרי עטו של רועי צזנה שכבר צוטט בהקשר ל"מדען" ליסנקו על ליסנקו
רועי צזנה מנסה לשחזר את השתלשלות העניינים שהובילה להתבטאויות של הבכיר במשרד החינוך נגד שני נושאים שבקונצנזוס – התחממות כדור הארץ והאבולוציה
הכל התחיל באחד הערבים, עת ישב אחד הבכירים במשרד החינוך עם בנו הבכור, ושמע ממנו אודות דברי תועבה וטומאה אשר הועברו בשיעור הפיזיקה של אותו יום בבית הספר. עיניו של הילד היו פעורות לרווחה עת גולל את דבר המאורע הקשה.
"המורה אמר לנו שכדור הארץ עגול!" התייפח הינוקא ללא מעצורים. טפח אביו על שכמו באהדה וסידר את כיפתו, אך עיניו רשפו אש. כבר בבוקר
המחרת נפתח משפטו של המורה הסורר.
"האם אתה מודה שלימדת שכדור הארץ הוא עגול?" שאל הבכיר באיום.
"כן," הודה המורה בבושת פנים, "הוא לא?"
"זאת לא הנקודה!" הרעים הבכיר בקולו, והתמתן קמעא. "ראה נא," הטעים בניחותא, "הרי לא כולם בקהילה המדעית מסכימים שכדור הארץ הוא עגול, לא כך הוא?" והצביע על דיוקנו של ארכימדס שעל הקיר. "אבל הוא מת כבר לפני אלפיי…" ניסה המורה לענות. "גם זאת לא הנקודה!" רתח הבכיר, ושלח את המורה לפנסיה מוקדמת ללא הטבות.
לא עבר שבוע, וחזר בנו של הבכיר אל הבית כשדמעות בעיניו. "המורה לאקולוגיה סיפרה לנו שכדור הארץ מתחמם!" ייבב בחיק אביו. עם אור בוקר, מצאה את עצמה המורה בדוכן הנאשמים. (המשך באתר הידען)
אורית כהן, מורה מירושלים, מגיבה לדבריו של המדען הראשי במשרד החינוך במכתב חריף לשר גדעון סער
"בל נשכח כי במקורותינו נאמר: "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך" (מדרש קהלת רבה ז').
האם מר אביטל שכח את תפקידו של האדם בגן העדן אותו ברא האל?
על פי אותו היגיון תמוה של דבריו, אפשר גם לומר, כי אנו יכולים להתחיל לעבור ברמזור אדום, או לוותר על צה"ל – שהרי "הכל בידי השם".
אמונה כזו היא מנוגדת להיגיון הבסיסי של היהדות – המצווה עלינו "ושמרתם לנפשותיכם". מקובל גם הביטוי "הכל צפוי, והרשות נתונה". המציין, שלאדם יש בחירה. האל מבטיח לשמור עלינו – אך רק בתנאי שאנו נשמור על עצמנו.
אדם המחזיק בדעות חשוכות אלה, לא ראוי להחזיק בתפקיד חשוב זה.
"מדוע בעצם לא ימונה אדם בעל השקפות דומות, לאלה של ד"ר אביטל, גם לתפקיד המפמ"ר/ית של הביולוגיה במשרד החינוך? אם המדען הבכיר של המשרד מציג עמדות כאלה, מדוע לא "אזובי הקיר"? אם המדען הראשי נוטל לעצמו חירות לומר דברים המנוגדים לספרי הלמוד, מה ימנע מן התלמידים להתריס מול מורותיהם/מוריהם – זה לא כך! (גם את זה) אתם לא יודעים; המדען הראשי אמר! ומה יאמר המורה בתגובה? התלמיד אכן צודק: כך אמר לכולנו המדען הראשי. עכשיו מה – אני המורה אצא במפורש כנגד עמדתו? מחר יקראו אותי לסדר... בלבול על בלבול."
"המדען הראשי של משרד החינוך" שואף להכניס לבתי הספר "תיאוריה בראיתנית" כמשקל נגד ללימודי האבולוציה. עד שיורחק מתפקידו - התבונה הולכת ומתרחקת מבתי הספר
השנה לא צריך להתחפש. המדינה כולה הולבשה בתחפושת של ימי הביניים ואתם פטורים מטרחת המסיכות. את הג'סטה המפוקפקת הזו עשה למדינת ישראל לא אחר מאשר "המדען הראשי של משרד החינוך", אחד ד"ר גבי אביטל.
אמונה – להחזיק בדבר מה כאמת ללא צורך בהוכחה (מדעית, נסיונית). לעתים אף למרות קיומן של תצפיות המפריכות את אותה אמונה.
מדע – ביסוס הידע על תצפיות וניסיונות. הידע לעולם נתון לאפשרות הפרכה: אם יובא ממצא (ניסיון, תצפית) הסותר את התאוריה המדעית (הידע) יעדכנו המדענים את התאוריה. אין בכך פחיתות כבוד. זו השיטה. האם המדע עובד? בודאי, יעיד כל מי שטס במטוס, השתמש במחשב או בפלאפון, נזקק לתרופה מודרנית או לניתוח, או לדימות (טומוגרפיה וכדומה) בבית חולים. תורת האבולוציה היא חלק יסודי במדע של המין האנושי מזה 150 שנים, וטרם נמצא ולו ממצא מפריך אחד.
ובכן, באמת שיש לי דברים יותר טובים לעשות מלכתוב פוסטים זועפים על מפגרים בעלי סמכות, אבל הכתבה הזו פשוט העלתה לי ת’סעיף.
אז מה שהולך להיות בפוסט הזה זה פיסקינג קלאסי, אני פשוט הולך לצטט את ד”ר גבי אביטל, ולהתייחס לכל אמרת שפר שלו באופן פרטני. מי מחמשת האנשים שיקראו את הפוסט שאכפת להם מדברים כמו “האמת”, “המציאות” ו”מדע” עשויים להזדהות.
האיש הזה השקיע מאמצים רבים למען הליכוד ואכן היה ראוי להיבחר לכנסת או להתמנות למנכ"ל הנתב"ג, או לראש פקחי הטיסה, שכן אלה החומרים שהוא בקיא בהם. ד"ר גבי אביטל (לא פרופ') הוא מרצה לאווירודינמיקה ובזה מסתיים הרומן שלו עם המדעים.
אבל הד"ר אביטל נתמנה על ידי שר החינוך, גדעון סער, לתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך ובקפיצה אחת הסיג אותנו לאחור בכמעט מאה שנה לימי "משפט הקופים" (1925) משפט שבו הותקף באיזה מדינה אוונגליסטית בארצות הברית מורה שנועז ללמד על הדרוויניזם בכיתה. בקצב הזה עוד נחרים את גליליאו גליליי על תורתו ההליוצנטרית והשמש תחזור להקיף את כדור הארץ.
יש עוד רבים וטובים אבל יש עוד דברים בחיים חוץ ממדען ראשי שאינו מבין מה זה מדע
אבל המזל הנחס של גבי היה היום שבו לא היה לי טרמפ לאוניברסיטה בחיפה ולכן נסעתי ברכבת ושם מחלקים בחינם עיתון ובאותו היום הופיע מאמר של ד"ר גבי אביטל מרצה בטכניון ועוד אי אלו המלצות. (גבי אינו מופיע באתר הטכניון כמרצה או בעל תפקיד, 2 מיילים שלי למזכירות הפקולטה עם השאלה מתי לאחרונה גבי שימש כמרצה לא נענו ). אחריי שחזרתי מקופנהגן כתבתי משהו קצר וחיפשתי את גבי בגוגול ואז חשכו עיניי הקטע הקצר התרחב וקטע נבחר מהמאמר שלחתי בצרוף מכתב הקורא לפטר את גבי לשר החינוך ועוד אי אלו מכותבים כלל אור קשתי מהארץ.
לאחר המאמר של אור קשתי וצפריר רינת הנושא של גבי אביטל נשאר בכותרות. ואף הגיע לכנסת. בפוסט זה סיכום מהעיתונות הראשית.
אביטל מבקש להחזיר את מערכת החינוך מאות שנים אחורה ולערער את הישגי המדע כדי להנחיל לתלמידי ישראל אידיאולוגיה דתית. דעותיו עומדות בסתירה בוטה לתפקידו כמדען ראשי ולחתירת מערכת החינוך הממלכתית להצטיינות במדעים. הצעותיו לצנזורה דתית של תוכניות הלימוד, כך שיטילו ספק בתורת האבולוציה, מזכירות את "משפט הקופים" שהתנהל בארצות הברית נגד מורה שלימד את תורת דרווין.
תפקיד המדען הראשי של משרד החינוך אמור להישמר לחוקרי חינוך מהשורה הראשונה, ולא לשמש את השר כסחורה פוליטית לכיבוד מקורבים ופעילי מפלגה. על סער להרחיק מיד מהתפקיד את אביטל, שמינויו עושה לצחוק את ההבטחות הרמות של שר החינוך להצטיינות מדעית, ולהציב במקומו מדען אמיתי.
"להתכחש לאבולוציה זה כמו להתכחש למדע. זהו ערעור על אחד מיסודות התרבות של המדע" - כך אמר אתמול הפרופסור יהושע קולודני מהאוניברסיטה העברית בירושלים, בתגובה לדברי המדען הראשי של משרד החינוך, הד"ר גבי אביטל, נגד תיאוריית האבולוציה. הפרופסור קולודני יקבל השנה את פרס ישראל בתחום מדעי כדור הארץ.
הד"ר אביטל, שמונה לפני כשלושה חודשים לתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך, אמר בסוף השבוע ל"הארץ" כי "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף, ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים"
לדברי קולודני, פרופסור בגמלאות לגיאולוגיה, "האבולוציה איננה תיאוריה, אלא תצפית שכל אחד יכול לראות. ייתכן שד"ר אביטל לא שם לב לכך שבמשך ההיסטוריה מינים שונים מופיעים ונכחדים. ב-2009 ציין כל העולם 200 שנים להולדתו של דרווין ו-150 שנים לפרסום הספר ?מוצא המינים'. כאשר מדען ראשי מתעלם מדברים כאלה, זהו אסון תרבותי"
הפרופ' יונתן ארז מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית אומר כי "חזרנו לימי הביניים החשוכים. קשה להאמין שאדם המחזיק בדעות כאלה מגיע להיות מדען ראשי של משרד החינוך. זה מדהים בקנה מידה עולמי, ושם את מדינת ישראל במקום נמוך ביותר. שר החינוך צריך להסיק מסקנות מידיות, כי ברור שאביטל לא מתאים לתפקידו".
דבריו של המדען הראשי של משרד החינוך, הד"ר גבי אביטל, בעניין תורת האבולוציה והתחממות כדור הארץ אינם מקובלים על שר החינוך, גדעון סער. כך אמרו אמש גורמים בכירים במשרד, לקראת דיון שייערך היום בכנסת, במסגרת הצעות לסדר שהגישו כמה ח"כים בנושא. לדברי אחד הגורמים, הד"ר אביטל התבקש על ידי בכירי המשרד להבהיר את עמדותיו. במקביל, החליטו אתמול באקדמיה הלאומית למדעים להיענות לבקשת משרד החינוך ולא לפרסם לפי שעה הודעה מיוחדת המותחת ביקורת על המדען הראשי.
גורמים במשרד החינוך הגדירו את דברי אביטל "לא מקובלים, בלשון המעטה", על השר סער. לפני יומיים, שלח אחד מעוזריו של השר מכתב לאיל מורג, בעל בלוג האינטרנט "אפקט הפרפר השחור", אשר חשף חלק גדול מדבריו של אביטל. "דבריו של המדען הראשי של משרד החינוך מבטאים את דעותיו הפרטיות בלבד ואינם משקפים את מדיניות המשרד, העומדים בראשו ואנשי המקצוע האחראים על קידום הנושא", כתב העוזר. לדברי אחד הגורמים, משמעות הדברים היא הבעת אי אמון באביטל.
הד"ר אביטל מונה לפני כשלושה חודשים לתפקיד המדען הראשי של המשרד. הוא המדען הראשי הראשון שלא נבחר מתוך קהילת חוקרי החינוך, ותאריו האקדמיים הם בתחום האווירו-דינמיקה. אביטל הוא גם חבר ליכוד, ואף התמודד ברשימת המפלגה לכנסת ב-2006.
בעקבות התבטאויותיו נגד תיאוריית האבולוציה ושינויי האקלים, כתבו הפרופסורים מכתב פומבי לשר החינוך:
"איננו רואים דרך אלא להחליף את ד"ר אביטל בנושא תפקיד ראוי, שימלא בנאמנות ובמקצועיות את תפקידו".
"כאנשי מדע ואזרחים ישראלים קראנו בדאגה את הדברים המיוחסים לד"ר אביטל בדבר מעמדו הרעוע של הידע המדעי בנושאי האבולוציה והאקולוגיה", נכתב במכתב הפומבי, "ברי לנו שהדבקות בחשיבותו של המדע אינה מן החובות שחלות על כלל אזרחי המדינה, אך כשמדובר בנושא תפקיד המדען הראשי של משרד החינוך, אזי המינימום שאפשר וראוי לדרוש ממנו - לצד המומחיות בחינוך - הוא חיזוק מעמדו של המדע כתשתית אמינה ומועילה לקידום החינוך והחברה".
על המכתב חתומים חתן פרס ישראל בספרות, פרופ' א.ב. יהושע; מקבלי הפרס בתחום החינוך, הפרופסורים חיים אדלר, מרים בן-פרץ וגבי סלומון; בתחום הקרימינולוגיה, פרופ' מנחם אמיר; במדעי הניהול, פרופ' מרים ארז; בגיאוגרפיה, פרופ' יהושע בן-אריה; בהיסטוריה, פרופ' מרים ירדני, ובחקר המשפט, פרופ' אמנון רובינשטיין. כמו כן חתמו על המכתב זוכי פרס נובל לכימיה, הפרופסורים הרשקו וצ'חנובר, וכן חבר האקדמיה האמריקאית למדעים, פרופ' אביתר נבו.
עוד כותבים הפרופסורים: "אנו רואים בחומרה רבה את דבריו של ד"ר אביטל, המערערים את מעמדו וחשיבותו של המדע, ומחזירים אותנו מאות שנים אחורה. זאת, בימים שהעולם חוגג את חשיבות גילוייו של צ'רלס דרווין ואת תרומתו הגדולה להעמקת הידע האנושי ולהתפתחות המדעים, ומנסה לעקור משורש תורות חשוכות כמו זו של התכנון התבוני".
מתגברות הקריאות לפטר את הד"ר גבי אביטל מתפקידו במשרד החינוך
"הדברים שאמר הד"ר גבי אביטל בנושאי האבולוציה והסביבה אינם עולים בקנה אחד עם מדיניות משרד החינוך ואינם מקובלים עליי" - אמר אתמול שר החינוך, גדעון סער, בדיון בכנסת על עמדות המדען הראשי של משרד החינוך, הד"ר אביטל. כמה ח"כים דרשו בדיון את פיטוריו של אביטל.
עוד אמר סער כי בימים האחרונים מתקיים, יחד עם מנכ"ל המשרד שמשון שושני, "תהליך בירור הדברים עם המדען הראשי". מקור במשרד החינוך אמר אתמול שסער ושושני דרשו
מאביטל להבהיר את עמדותיו - ולא יפוטר. עוד אמר המקור כי "סער היה מאוד שמח אם אביטל יחליט להתפטר. אביטל לא יוכל להמשיך בעבודתו כרגיל". סער מינה את אביטל לפני כשלושה חודשים.
ספרו של צ'רלס דרווין "מוצא המינים", שפורסם לפני 150 שנה, חולל תמורות כבירות בתחומי מדע רבים ומגוונים, וסלל את הדרך למחקר האבולוציה. חקר האבולוציה מבוסס על מספר עצום של עדויות המשלבות תצפיות, ניסויים ועבודה תיאורטית במגוון גישות מחקר שפותחו בתחומי מדע שונים. עדויות אלה תומכות באופן חזק וברור ביותר ברעיון הבסיסי כי מוצא האדם ותכונותיו, בדומה למוצא מינים אחרים ותכונותיהם, משקף תהליכים אבולוציוניים: השתנות ממוצא משותף בדרך הברירה הטבעית.
בשבוע שעבר הופתענו לקרוא בידיעה שפורסמה ב"הארץ" כי המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, אינו שותף להבנה בסיסית זו. ד"ר אביטל מצוטט כאומר, "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה"
למדע יש דרך מסודרת לבחינת תקפותן של טענות, אשר איננה מבוססת על יכולת שכנוע או דעת רוב של ציבור כזה או אחר, אלא מנוסחת כתיאוריות שנבדקות וחוזרות ונבדקות בשיטות מבוקרות של ניסויים ותצפיות. רעיונות האבולוציה הבסיסיים, אולי יותר מכל תיאוריה מדעית אחרת, הועמדו במבחן נוקב במהלך השנים, ועמדו בהצלחה במספר עצום של ניסיונות הפרכה תוך שימוש באותן שיטות ואותם עקרונות המשמשים לקביעת הורות, זיהוי פלילי, חקירת הבסיס הגנטי של מחלות, ומציאת דרכי המניעה והטיפול בהן.
ד"ר אביטל נדרש גם לשאלת ההתחממות הגלובלית, וטוען שאין האדם אחראי לתהליך זה. ברצוננו להדגיש כי גם המחקר המדעי בנושא שינויי האקלים נערך על פי הכללים המדעיים המקובלים. גם כאן, נותרו שאלות פתוחות בחזית המחקר וקיימות בינינו מחלוקות מדעיות בעניין הסיבות להתחממות, ההשפעה של עליית ריכוז הפחמן הדו חמצני באטמוספירה והמגמות הצפויות בעתיד. אולם, גם אם יש עדיין כמה סימני שאלה, הסכנה הגלומה בתהליכי התחממות כדור הארץ ועליית מפלס פני הים כה גדולה שאסור לבטלם במחי יד. ....
בתגובה על "המדען הראשי במשרד החינוך: בני אדם אינם האחראים להתחממות כדור הארץ" מאת אור קשתי וצפריר רינת ("הארץ", 21.2)
המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, שמתכחש בשם הדת לתורת האבולוציה ולראיות בדבר התחממות כדור הארץ, מסכן את החינוך בישראל. על שר החינוך, גדעון סער, שמינה אותו, לשאת באחריות ולהתפטר לאלתר בעקבות דבריו של אביטל.
האם בפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון, כור מחצבתו של אביטל, לא מחייבים את התלמידים ללמוד את היסודות האלמנטריים של המדע? את ההבדל שבין מדע ודת? את ההבדל שבין מה ש"אנשים רבים (חסידי הבריאתנות) חושבים", לבין עדויות המתבססות על ממצאים, שנאספו ועמדו בביקורת במשך 150 שנה? כדאי להזכיר לו כי אנשים רבים (מאוד) חושבים גם שלפני 2010 שנים מת יהודי אחד, ואחרי שבוע הוא קם מקברו ועלה לשמים.
קביעותיו של ד"ר אביטל אינן מקוריות. הוא בעל ברית ראוי לכיתות אוונגליסטיות בארה"ב, המאמינות בפרשנות מילולית של ספר בראשית; רבים מהם הם "תומכי" ישראל, המצפים למלחמת גוג ומגוג, שבסופה יופיע ישו המשיח בשנית, וכל היהודים יתנצרו.
המדען הראשי של משרד החינוך חותר להסיג אותנו לימים החשוכים שקדמו ל"משפט הקופים", דבר שישים אותנו ללעג וקלס בעולם.
יוסף נוימן
פרופ' (אמריטוס) לביולוגיה ולפילוסופיה
אוניברסיטת תל אביב
[השם הראשון של הכתבה על גבי אביטל ה"מדען הראשי בבלוג היה על אידס חיסונים ושינויי אקלים או האם על שר החינוך להתפטר]
אין זה נכון, כפי שטוען ד"ר גבי אביטל, שתורת האבולוציה היא "דעה". אין היום מדען הדוחה את התיאוריה המדעית של האבולוציה. תיאוריית האבולוציה מבוססת כיום על גוף ראיות עצום בהיקפו ובעומקו, לא פחות מהתורה האטומית של מבנה החומר או מהתורה התרמודינמית של הגזים.
האבולוציה היא "דעה" רק בקרב מי שהאמונה הדתית שלהם מביאה אותם לחשוב שהדת סותרת אותה באופן כלשהו, ואין אלה כל הדתיים.
הנה מה שכתב פרופ' ג'רי קוין, מרצה לגנטיקה אבולוציונית באוניברסיטת שיקגו ומדען ידוע שם, בספרו "Why Evolution is True (בתרגום חופשי): "המנטרה של מתנגדי האבולוציה, באמריקה ובכל מקום אחר, היא תמיד אחת: ?תיאוריית האבולוציה נתונה במשבר'. משתמע מכך שיש לכאורה הבחנות מעמיקות על הטבע, הסותרות את הדרוויניזם. אבל האבולוציה היא הרבה יותר מאשר ?תיאוריה', וודאי שלא תיאוריה במשבר. האבולוציה היא עובדה. והראיות שנאספו על ידי מדענים ב-150 השנה האחרונות לא זו בלבד שאינן מעמידות אותה בספק, אלא להיפך, הן תומכות בה לחלוטין.
"הן מעידות כי האבולוציה אכן התרחשה, והתרחשה במידה רבה בדרך שהציע דרווין, על ידי פעולת הברירה הטבעית. אף שהביולוגים מגלים תופעות רבות שדרווין לא היה יכול להעלותן בדמיונו - למשל, איך מבחינים בקשרים אבולוציוניים על סמך רצפי ד-נ-א - התיאוריה המוצגת בספר ?מוצא המינים' בעיקרו של דבר ממשיכה לעמוד על כנה. למדענים כיום יש אמון בדרוויניזם באותה מידה כמו בקיומם של אטומים, או בכך שמיקרואורגניזמים גורמים למחלות זיהומיות".
עדי מרקוזה-הס - הרצליה
"סדר יום" של קרן נויבך ברשת ב'.
הקלטה או תמליל אינם ברשותי אבל עלו שם השוואות בסיגנון של למנות את גבי אביטל למדען ראשי זה כמו למנות אדם שלא מאמין שמכונות כבדות מהאוויר יכולות לעוף למהנדס ראשי בתעשייה האווירית.
מיתוך הבלוג המצוין של דני רבינוביץ' הומוקומבוסטנס - 22.02.10
[דני מאבחן נכונה את הבעייתיות של גבי אביטל שהינה הרבה מעבר לטענה שהאדם אינו משפיע על האקלים.]
ד"ר גבי אביטל לא מאמין בהתחממות כדור הארץ. לשיטתו אין דבר כזה, ואם יש - אנחנו כלל לא קשורים לעניין ואלוהים הוא שדואג לבריאה ולגורלה. גם 150 שנה של חקר האטמוספירה לא ישכנעו אותו. איך פונדמנטליסט כזה מונה למדען הראשי של המשרד המופקד על החינוך בישראל?
פרופ' דני רבינוביץ
אביטל נבחר לתפקידו בעיקר כי הוא פעיל ליכוד. הוא היה מועמד ברשימת המפלגה לבחירות 2009 (בסביבות המקום ה-45), לא נכנס לכנסת, ואיכלס מאז את רשימת ההמתנה. זו הרשימה הליכודית הישנה שבה היה ויש ויהיה רק כלל ברזל אחד: מי שנותן (למפלגה) מקבל (מהמדינה). אביטל נתן כעסקן, ועכשיו תורו לינוק מעטיני הממלכה.
לאביטל יש דוקטורט באוירונאוטיקה – תואר שיכול היה אולי להכשירו לתפקיד במשרד המדע, או במשרד המסחר והתעשייה או באגפים מסויימים של משרד התשתיות. הוא אינו מקנה לו יתרון של ממש בדרך ללשכת המדען הראשי במשרד החינוך. יש בארץ בתי ספר אוניברסיטאיים מפוארים לחינוך, שמייצרים מאות בעלי מקצוע של ממש בתחום. מדוע סער התעקש דווקא על אוירונאוט פעיל ליכוד?
הבעיה עם אביטל, שעליה עמד גם אייל מורג בבלוג "אפקט הפרפר השחור", לא מצטמצמת רק לכישוריו. היא נעוצה באופן שבו הוא מבין מהו מדע, מהו דיון, ומהו דיון מדעי - שלוש שאלות חינוכיות ממדרגה ראשונה. לאביטל יש דעה מסויימת על שינוי אקלים: לשיטתו התופעה אינה באמת קיימת, אם היא קיימת אזי איננה מעשה ידי אדם, ובכל מקרה, המקום (כלומר אלוהים) הוא שדואג לבריאה ולגורלה.
150 שנות מחקר הם עורבא פרח?
חזון המחשכים הפאטאליסטי הזה הוא נר לרגליו כאדם וכמדען, ולא מצטצמם רק לדעותיו על האקלים. האיש, למשל, מתנגד גם למיחזור שעשוי להקטין את הררי האשפה שנטמנים באדמת הארץ ולחסוך מיליארדים.
אך היותו מחזיק בדעת מיעוט בנושא זה או אחר איננה בעיני עילה לפסילתו. הסכנה החינוכית, המדעית והסביבתית האמיתית אשר כרוכה בו היא הפונדמנטאליזם שלו. ההתעקשות שלו שהוא ודעותיו הם היחידים שצודקים, ש-150 שנה של חקר האטמוספירה הם עורבא פרח, ושעליו ועל דומיו רובצת חובת הזעם הקדוש להביא לדה-לגיטימציה של טובי המדענים. ואם צריך לשנות ספרי לימוד ותכניות לימוד – תחום שלאביטל בתפקידו הנוכחי יכולה להיות בו השפעה – כך ייעשה.
לסער היה אסור לתת לפיל הזה להיכנס לחנות החרסינה. עכשיו משנכנס וגם התחיל להשתולל עליו להוציא אותו מיד, לפני שייגרם עוד נזק לחינוך, למשרד, לשר, לממשלה ולראשה."
כשפוליטיקאים מתערבים במדע הדבר מוביל לאסון. מיליוני בני אדם מתו ברעב בבריה"מ לאחר שהמדינה הכריזה מלחמה על תורת דרווין ופגעה אנושות בחקלאות. לידיעת המדען הראשי של משרד החינוך, גבי אביטל, שהביע הסתייגות מתורת האבולוציה
"לפני שישים ושבע שנים הורעב פרופסור ניקולאי ואווילוב למוות בצינוק חשוך. גופתו נטמנה באדמה באנונימיות יחסית, ויש שאמרו שיחד עימו נקבר גם מדע הביולוגיה של ברית המועצות."
"ואווילוב היה אחד מהגנטיקאים הבולטים והמוכשרים ביותר של אותה התקופה. הוא הקים בלנינגרד את מאגר הזרעים הגדול ביותר בעולם, ועמל יומם וליל על פיתוח זני צמחים חדשים ומשופרים שימנעו את הרעב שאיים מדי שנה על איכרי רוסיה בחודשי החורף. הסיבה להוצאתו המאולתרת להורג לא הייתה בגידה במולדת, ריגול או מעילה בכספים. חטאו היה שהשתמש בשיטות הקשורות באופן בלתי-נמנע לאבולוציה הדרוויניסטית."
"בשנים אלו הופקד ליסנקו בראש האקדמיה של האיחוד הסובייטי למדעי החקלאות, וקיבל את האחריות על טיהור וביעור של מדענים סוררים מן האקדמיה. כל מי שהביע ביקורת על ניסוייו של ליסנקו או על התיאוריה שלו נשלח לכלא, למחנות עבודה או למוות – ולעתים קרובות מדי לכל השלושה גם יחד.
אילו הייתה השפעתו של ליסנקו מתחילה ונגמרת באקדמיה בלבד, ניחא. אולם ללא מדע הגנטיקה וללא הבנת האבולוציה הנסמכת על הברירה הטבעית, לא יכלו המדענים הסובייטיים לפרש את המציאות כפי שהיא, והמחקרים הקלוקלים שערכו לא הצליחו להפיק תוצאות של ממש. איכרי ברית המועצות גוועו ברעב במילוניהם בשנות השלושים והארבעים כתוצאה מאסטרטגיות שתילה כושלות שקידם ליסנקו ומחלוקה לא נכונה של הזרעים בקרב האוכלוסייה."
"ברעב הגדול של שנת 1947 לבדו מתו למעלה ממיליון בני אדם, וכלכלת ברית המועצות ספגה מכה קשה. הרעב הכבד הוא הסיבה לכך שהאיחוד הסובייטי לא חווה מעולם את תקופת ה'בייבי בום' שאפיינה מדינות רבות לאחר מלחמת העולם השנייה."
"גם מדינות אחרות בעולם סבלו מהנזק שחולל: הסינים השתמשו בשיטותיו של ליסנקו לקידום החקלאות בארצם וסבלו מתקופת רעב קשה בתחילת שנות השישים. הערכות גורסות כי באותה תקופה מתו בין עשרים לארבעים מיליון סינים כתוצאה מהרעב הגדול שנבע מאסונות טבע ומניהול ממשלתי כושל של החקלאות."
Ynet גם מפרסמים מאמר בעד גבי של דורון מורה לתנ"ך אשר שרוי במלחמה שלא למען לימוד המקרא. אמנם יש טעם בדעתו על למוד התנ"ך אבל כאשר תוך כדי קרב הוא עובר לתחום המדע ולנושא המדען הראשי הוא רק עושה נזק לנושא הקרוב לליבו וחבל משום שגם לדעתי היופי בלימוד התנ"ך הוא לא ההיסטוריה אלא המשמעויות הנובעות מן המקורות לימינו. רק שיש לזכור להפריד בין מדע ושאינו מדע (מצוות כלאיים)
קשה להפריז בחשיבות המאבק שמנהל המדען הראשי של משרד החינוך נגד הוראת האבולוציה כתיאוריה בלעדית. לא רק משום שמאות מגדולי המדענים בעולם מצדדים בעמדתו, אלא נוכח הקשר הישיר לייבוש הוראת התנ"ך והרוח בכלל
העמדה החשובה מאין כמותה שהציג המדען הראשי החדש של משרד החינוך, גבי אביטל, ולפיה הוא מתכוון לדאוג לכך שבבתי הספר לא ילמדו את גישת האבולוציה כתיאוריה היחידה לבריאת האדם, זכתה בינתיים בעיקר להתנפלות עליו מצד מי שהאבולוציה היא אחד מדגליו הפסבדו-נאורים ופסבדו-מדעיים.
קבוצה מעניינת נוספת היא המדענים תומכי "התכנון התבוני": [ וכאן דורון יוצא מתחום המדע אבל להגנתו ניתן לטעון שאינו מדען ואינו מתיימר להיות מדען להבדיל מגבי שלנו ]
אתאיזם המתחזה ל"חקר המקרא"
מכאן אנו מגיעים למשמעות החינוכית המרכזית של הסיפור, והיא קשורה להוראת התנ"ך שהושחתה אצלנו לאורך שנים בהוראה אקדמיסטית יבשה וכושלת, שהמאיסה על התלמידים את המופלא בספרים. הבורות הלשונית, העברית העילגת, הטעם הספרותי הפגום, התלישות של התלמידים מעברם – כל אלה קשורים במידה רבה לניתוק מהתנ"ך שגזרו עליהם בתי הספר שלנו.
[בקיצור דורון שקוע במלחמתו ורואה את הכול מבעד לכוונת הנשק וחבל]
NRG מעריב
אביב לביא מתייעץ עם קולין פרייס מהחוג לגאופיזיקה בתל אביב בין שאר המקורות לכתבה מאוזנת אוליי אפילו מאוזנת מידיי כאשר מדובר בדמגוג כמו אביטל
איך קרה שלתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך מונה אדם שכופר בטענות ההתחממות הגלובלית? ואיך זה ישפיע על החינוך לקיימות?
אביב לביא | 27/2/2010 11:50
לפני שלושה חודשים קיבלתי מייל משמוליק חן, דוקטורנט בבר-אילן ואיש התנועה הירוקה. חן הפנה אותי לפוסט שכתב תחת הכותרת "אפשר להתפוצץ". ידיעה קטנה בעיתון "מקור ראשון" הוציאה אותו משלוותו: ד"ר גבי אביטל, נכתב שם, מונה לתפקיד המדען הראשי של משרד החינוך.
חן לא היה מוטרד מהמינוי, אלמלא נתקל בשמו של אביטל זמן קצר קודם לכן. זה קרה כשבנו, שלומד באחת המכינות הקדם צבאיות היוקרתיות של הציבור הדתי, חזר הביתה כעוס מהרצאה של אותו ד"ר אביטל, שהתארח במכינה. ההרצאה הוקדשה להכחשה נמרצת של התחממות כדור הארץ ולהצגת התנועה הסביבתית ככת פנאטית. שום דעה מאזנת לא הושמעה באותו מעמד.
האב העצבני ניגש לבדוק מיהו אותו אביטל, וגילה שמדובר באדם שמנהל מסע צלב נלהב שבמסגרתו הוא טוען שהתחממות הכדור היא בולשיט אחד גדול. עכשיו התברר לו שאותו צלבן הפך לדמות מפתח במשרד החינוך. אביטל, אגב, הוא מדען טילים מהטכניון. עבודת הדוקטורט שלו עסקה ב"השפעות גומלין בין גלי ניפוץ לגלי הלם". בתחום האקלים מומחיותו לא עולה על זו של כל אדם מהיישוב.
גם השאלה מה הופך אותו ראוי למינוי היוקרתי מטעם גדעון סער - המדען הראשי הוא על פי רוב חוקר חינוך - קיבלה תשובה מהירה: זה 20 שנה הוא חבר הליכוד, ואף היה מועמד לכנסת בבחירות 2006.
בתחילת השבוע ההתבטאויות של אביטל עלו מדרגה, והגיעו לעמוד השער של "הארץ". כתבי העיתון ציטטו מגוון מפניניו. אחרי שתקף את ההסכמה המדעית סביב ההתחממות הגלובלית ("אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שהכדור מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני - אני אתעקש שלא זה המצב"), המשיך לכפירה בתורת האבולוציה: "אם בספרי הלימוד יכתבו שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה נכונה".
באופן פרדוקסלי, ההתכחשות של אביטל להתחממות משחקת לידיה של התנועה הסביבתית. העובדה שבאותה נשימה הוא גם כופר בתורת האבולוציה ממקמת אותו בשוליים ההזויים של עולם המדע, והשבוע כבר קראו אנשי אקדמיה בכירים לפיטוריו. בגלל האבולוציה, לא בגלל ההתחממות. פרופ' חוה יבלונקה מאוניברסיטת תל אביב הציעה בסרקזם שבבתי הספר בישראל יחזרו ללמד שכדור הארץ שטוח.
" ורק עיתון "הארץ", שכבר הטיף במאמר מערכת להדיח את פנינה ברוך-שרביט מהחוג למשפטים באונ' ת"א, ממשיך במסע המקרתיסטי שלו, וקורא להדיח את אביטל.
הסיפור עדיין לא נגמר. ייתכן שהמקרתיזם של "הארץ" ינצח. אם יחליט שר החינוך, גדעון סער, להדיח את אביטל, הוא יצטרך להבהיר: מדוע אביטל? האם יש כוונה להפעיל גיליוטינה נגד כל מי שדעתו מרגיזה ומעצבנת? "
אין כל צורך להעיף את כל מי שדעתו מרגיזה ומעצבנת. אבל יש תפקידים שבהם נושא התפקיד אמור לייצג משהו. אם גבי היה נניח אחראי על מערכות המחשוב במשרד החינוך היה ראוי להשאירו בתפקיד. אבל בתור מדען ראשי אדם שמיצג בורות, דמגוגיה, אינו מבין את מהות המדע ואת ההבדל ביין מדע לדת, זה כבר יותר מידיי. אני משער שבן דרור לא קרא ממש את פניניי לשונו של גבי. בכול מקרה אף אחד לא הציע להתיז את ראשו של גבי. דעתי האישית היא שאם גבי יחזור לטילים גם יתכן שנרוויח מדען ראשי טוב וגם מהנדס טילים טוב.
אין הוכחה כי ד"ר גבי אביטל אינו ראוי, מבחינת כישוריו וניסיונו, לשמש בתפקיד המדען הראשי; נראה כי הסיבה האמיתית לדרישת "הארץ" להדיחו היא השתייכותו למגזר השנוא ביותר על החוגים "הנכונים"
" "הסיבה העיקרית לחוסר ההתאמה של אביטל לתפקיד אינה חוסר ניסיונו, אלא דעותיו". קראתם נכונה.
קריאה מפורשת להדחת אדם מתפקיד ציבורי בשל דעותיו עשויה להיות הגיונית כאשר הן נגועות בגזענות, בהסתה לאלימות, בשוביניזם גס או בחתירה מוצהרת נגד ערכי היסוד של החברה. ד"ר גבי אביטל אינו עונה על אף אחד מהקריטריונים הללו."
מהמשפט הראשון נראה שאיתן סבור שאין לפטר אדם בגלל דעותיו. אבל במשפט השני מסתבר שאיתן מסכים שדעות הינן סיבה לפסילה לתפקיד. רק שלדעתו מר אביטל אינו מספיק שוביניסטי. למרות שחיפוש בגוגול מראה שישנה מי שחושבת שאביטל בהחלט שוביניסט.
אבל האם מוצדק להחליף אדם בשל דעותיו בתפקידים מסוימים המוסכמה היא שכן למשל מקובל ששר בממשלה יחליף את מנכ"ל משרדו אם נראה לו שאינו תומך במטרותיו.
כמובן אינו קורא מה דעתו של אביטל
"אביטל שייך לזרם מדעי שסבור כי ההתחממות הגלובלית קשורה בתהליכים אקלימיים ארוכי מועד, שרבים מהם מחוץ לטווח השפעתו של האדם המודרני. "
זאת לא הדעה של אביטל, אביטל טוען שאין התחממות. איתן לא טרח לברר מה דעתו של אביטל. באותו המשפט איתן ממציא זרם מדעי שכנראה אמור להיות שקול לזרם פילוסופי עם משנה סדורה או לפחות משהו משותף בין חבריו.
"בניגוד לדעה הרווחת, הסוגיה עומדת במרכזה של שניות במחלוקת מדעית. לפני מספר חודשים אף נפוצו שמועות על התערבות בתהליכי השיפוט של מאמרים מדעיים המציגים ממצאים הסותרים את האג'נדה הרווחת, ואף דלף מידע על מניעה מכוונת של פרסומם בכתבי עת. על פרקטיקות מעין אלה, טען אביטל כי הירוקים פועלים לעיתים כ"דת פנאטית". אכן, להתגייסות עיוורת לקידום אידיאולוגיה כלשהי תוך התעלמות מודעת מעדויות סותרות קוראים בעולם החופשי "פנאטיות", ואין שום דרך לייפות את זה. "
ראויי להזכיר שאין מחלוקת ביין מדעני האקלים בנושא ואיתן הופך כוונה שלא מומשה להשמיט מאמר מדוח ה-IPCC למספר מאמרים בכתבי עט. אבל בקטע הזה איתן עובר לתחום הדמגוגיה.
האם כל מעשה בילתי אתי מיצד כמה מדענים פרושו שמדובר בדת פנאטית.האם יש תחום כל שהוא בחברה האנושית שאין בו אנשים שמעגלים פינות ומנסים להשתיק מתנגדים בלי שום קשר לדת.
איתן כמובן אינו מתיחס להצהרות של גבי לגבי הירוקים שכוללות "הרבה רוע" ושינאת ישראל. אבל כאמור כנראה שאיתן לא הטריח את עצמו לקרוא מה כתב אביטל.
"הערתו היחידה [של גבי] בנושא, נגעה לצורך להעמיק את הדיון התיאורטי בדילמה ידועה זו שבין הדת והמדע. אינני יכול לחשוב על סיבה אחת שמצדיקה התנגדות לכך: דיון חינוכי בסוגיה עקרונית זו רק עשוי לקדם סובלנות דתית, פתיחות רעיונית וקירוב לבבות בין ציבור הנושא אתוס חילוני לזה השומר על מורשת דתית למול תהליכי המודרניזציה."
ושוב גבי לא טען שיש לדון ביחס בין דת למדע אלא שבריאתנות היא מדע ותומכי האבולצייה מיצגים דת. אבל העיקר במאמר להגיע למסקנה הסופית ולא לדייק בעובדות.
" וכאשר מעמיקים קרוא בממצאיו המטלטלים של עיתון "הארץ" לגבי אביטל, מוצאים עדויות מרשיעות נוספות: האיש הוא חבר "ליכוד", ואף התמודד בעבר על מקום ברשימת המפלגה לכנסת.
הנה כי כן מתרומם הדגל האדום מעל סוכתו של שומר הסף ומשחיר. שמע ישראל, עורו אזרחי המדינה: המדען הראשי של משרד החינוך הוא ליכודניק, דתי וימני. ראו הוזהרתם."
הטענה הדמגוגית שהסיבה היא שגבי הוא ליכודניק ימני ודתי נופלת כאשר רואים שלא כל ליכודניק דתי או ימני זוכים באותה תגובה. יש גם ליכוניקים דתיים ואנשים מישראל ביתנו שמבינים מה זה מדע ובעלי דעות סבירות ולא מתאמצים לא לזרוק בקבוקי פלסטיק לפח אשפה רגיל כמו אביטל. למשל כמו שר התשתיות עוזי לנדאו שלמרות שכנראה שוכנע שיש צורך בתחנה פחמית נוספת הוא בהחלט מבין בנושא הבעיות הסביבתיות של עולמינו ובאותו הזמן נמצא במפלגה ימנית יותר מן הליכוד. ואותו הדבר לגבי ח"כ גפני שהינו לא פחות דתי מגבי אבל הרבה יותר סביבתי. אפשר כמובן להמשיך את הרשימה למשל הבלוג הזה כתב רק דברים טובים על גלעד ארדן שכידוע אינו שייך למחנה השמאל.
" בבסיס הדיון עומדת ההנחה שלפיה אדם שדעתו איננה מתיישבת עם הזרם המרכזי בגוש דן, אינו ראוי לשאת בתפקיד ציבורי. היא מקפלת את הקביעה כי לציבור הדתי אין מקום של ממש בין כתלי הממסד האקדמי, וכי הוא אינו כשיר לייצג אתוס מדעי טהור. אם להשתמש בנוסח המדויק של כתב הפלסתר ב"הארץ", ד"ר אביטל הוא לא "מדען אמיתי". "
שמואל חן הראשון שהתריע על מנויו של גבי הינו גם דתי וגם באוניברסיטת בר אילן.
"לא מצאתי בכתובים ולו בדל הוכחה שתתמוך בטענה כי אביטל אינו ראוי,"
מי שלא מחפש לא מוצא.
מסתבר שאפשר לכתוב על מאמר בעיתון הארץ מאמר ארוך יותר בלי לנסות להבין על מה מדובר אבל תוך המצאת איזה גבי אידאלי שלצערנו אינו קיים במציאות.
לסיכום אין סיכום. אבל מובאות מהידען ומבלוגים שונים בפוסט הבא
המדען הראשי במשרד החינוך, ד"ר גבי אביטל: בני האדם אינם האחראים להתחממות כדור הארץ
מאת אור קשתי וצפריר רינת הארץ 21/02/10
בנוסף אמר אביטל "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן"
המדען הראשי החדש של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, תקף בשבוע שעבר את ההסכמה המדעית הרחבה בדבר הקשר בין פעילות האדם לשינויי האקלים, ואמר כי "אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שכדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני - אני אתעקש על כך שזה לא המצב". עוד אמר, כי "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה". בתוקף תפקידו, משפיע אביטל על פעולות משרד החינוך ובתי הספר בנושא איכות הסביבה. בעקבות כמה מאמרים שכתב על התחממות כדור הארץ, קראו פעילים בארגונים ירוקים להתפטרותו.
ד"ר אביטל, בעצמו איש דתי, אמר כי "יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד".
ביחס לדבריו אלה אמרה הפרופ' חוה יבלונקה, מאוניברסיטת תל אביב, שהדבר מקביל ל"אמירה שצריך לתת מקום בספרי הלימוד לדעה שכדור הארץ הוא שטוח ושהשמש מסתובבת סביבו. מפתיע שמדען ראשי של משרד ממשלתי אומר דברים כל כך הזויים"...
...אביטל אמר בשבוע שעבר כי "אלה דעותיי ולא אתכחש להן כי מוניתי לתפקיד במשרד החינוך". לדבריו, "הירוקים צריכים להיות פחות דתיים וכדאי להם לקרוא את כל המאמרים שחושפים את דברי ?מכחישי ההתחממות'. אני הייתי בין הראשונים שאמרו זאת. מי שאומר שאין לי את המומחיות הנדרשת צריך לפתוח את העיניים".
חלק גדול מהציטוטים המוקדמים של ד"ר אביטל הופיעו באתר אינטרנט ישראלי, המוקדש לההתחממות העולמית. במכתב לסער, כתב השבוע מחבר הבלוג, איל מורג, כי אביטל "לא מבין מהו מדע ולכן צריך להרחיק אותו מכל תפקיד שקשור למדע".
"אביטל צריך להתפטר מתפקידו", מוסיפה ד"ר ליה אטינגר, ממרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית. "הדבר דומה למדען הראשי של משרד הבריאות שהיה מכריז שכל המחקרים על הקשר בין סיגריות לסרטן הם עורבא פרח. ...". .....
למאמר ב"הארץ" הגיבו
שמואל חן שהיה הראשון להתריע על המשמעות של מינויו של גבי בבלוג הפילוסוף הבודד
"כל כך הרבה אפשר עוד לכתוב על הגישה של ד"ר אביטל. אני אישית חושש מאד שהוא אינו מבין מהו מדע, הוא אינו מבין מהי יהדות, הוא אינו מבין את הקשר העמוק שבין חיינו היהודיים לבין המחויבות הסביבתית שצריכה להיות לכל אחד על פני האדמה הזו. והצרה הכי גדולה היא שהוא מכוון את מדיניות החינוך של ילדינו.
כשנבחרה ממשלת נתניהו בכיתי עמוק מאד בתוך ליבי. עכשיו, אני יודע מדוע."
.... "הבעיה עם אביטל, שעליה עמד גם אייל מורג באפקט הפרפר השחור, לא מצטמצמת רק לכישוריו. היא נעוצה באופן שבו הוא מבין מהו מדע, מהו דיון, ומהו דיון מדעי - שלוש שאלות חינוכיות ממדרגה ראשונה. לאביטל יש דעה מסויימת על שינוי אקלים: לשיטתו התופעה אינה באמת קיימת, אם היא קיימת אזי איננה מעשה ידי אדם, ובכל מקרה, המקום (כלומר אלוהים) הוא שדואג לבריאה ולגורלה. חזון המחשכים הפאטאליסטי הזה הוא נר לרגליו כאדם וכמדען, ולא מצטצמם רק לדעותיו על האקלים. האיש, למשל, מתנגד גם למיחזור שעשוי להקטין את הררי האשפה שנטמנים באדמת הארץ ולחסוך מיליארדים. אך היותו מחזיק בדעת מיעוט בנושא זה או אחר איננה בעיני עילה לפסילתו. הסכנה החינוכית, המדעית והסביבתית האמיתית אשר כרוכה בו היא הפונדמנטאליזם שלו. ההתעקשות שלו שהוא ודעותיו הם היחידים שצודקים, שמאה וחמשים שנה של חקר האטמוספירה הם עורבא פרח, ושעליו ועל דומיו רובצת חובת הזעם הקדוש להביא לדה-לגיטימציה של טובי המדענים. ואם צריך לשנות ספרי לימוד ותכניות לימוד – תחום שלאביטל בתפקידו הנוכחי יכולה להיות בו השפעה – כך ייעשה.
האם גדעון סער, שהוא אדם משכיל ועירני, באמת לא תהה על קנקנו של אביטל לעומק? זה אגב לא מסובך במיוחד: אביטל שוטח את מרכולתו הקלוקלת בתחום האקלים והסביבה כבר שנים, בהרצאות שהוא נושא בישיבות תיכוניות ובמוסדות אחרים, בראיונות לתכניות טלביזיה תורניות, באינטרנט ועוד. האם רק עכשיו התעורר השר למציאות הביזארית שבה לשכת המדען הראשי שלו מאוכלסת במכחיש אקלים סדרתי שמתנגד לתאורית האבולוציה, פועל בעקביות לחבל בתקנות ההגנה על הסביבה ומשוכנע שמדיניות צמצום גזי החממה שקיבלה ממשלת ישראל מתבססת על סברות כרס של מדענים נבערים ומושחתים?
לסער היה אסור לתת לפיל הזה להיכנס לחנות החרסינה. עכשיו משנכנס וגם התחיל להשתולל עליו להוציא אותו מיד, לפני שייגרם עוד נזק לחינוך, למשרד, לשר, לממשלה ולראשה." ....
לפי אור קשתי המאמר בהארץ זכה לתגובות רבות וכבר מדובר על עצומה של מדענים לפטר/להיתפוטר את גבי. למרות שאור לא בטוח שהאקדמיה תוכל באמת להתארגן.
נושא נוסף שדורש ברור הוא מתי גבי היה בתפקיד מרצה בטכניון מיכוון שבאתר החוג לאוירונאוטיקה גבי אינו מופיע (אמנם החיפוש התבצע לאחר מנויו של גבי למדע ראשי ) השאלה הופכת למעניינת אולם בינתיים פניות לטכניון לא זכו לתשובה מספקת.
משרד החינוך רואה חשיבות רבה בעיסוק בנושאי סביבה במגוון רחב של תחומי הדעת.
המשרד פועל רבות בתחום החינוך הסביבתי, מגן הילדים ועד סוף כיתה י"ב ועושה לחינוך התלמידים לעקרונות של שמירה על הסביבה.
כ- 60 בתי ספר יסודיים ירוקים פועלים ברחבי הארץ, כאשר המגמה היא להרחיב את מספר בתי הספר הירוקים ל- 200 ו- 100 גני ילדים ירוקים.
נושאים כמו – מיחזור, שימוש בחומרים מתכלים ועוד, הם ערכי יסוד שהמשרד שוקד להנחילם לכלל התלמידים במערכת החינוך.
משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, פועלים בשיתוף להטמעתן של תוכניות ירוקות – תוכניות לחינוך בר קיימא.
הוקם מערך יישום הכולל ועדת היגוי משותפת לשני המשרדים. כמו כן הוקמה ועדת ביצוע הכוללת פיקוח של משרד החינוך בליווי מקצועי של המשרד להגנת הסביבה.
בתי"ס מצויים כרגע בשלב של השלמת תוכנית ההשתלמות למורים, בהיקף של 40 שעות, שתחל בחודשים הקרובים. התוכנית כוללת, בין השאר, הרצאות מומחים, סיורים, פעילויות בית ספריות ועוד.
במהלך שנה"ל תש"ע פותח קורס להכשרת מורים לחינוך לקיימות, שיופעל במכללות להכשרת מורים.
החינוך לקיימות יורחב ויושלם גם בחינוך הבלתי פורמלי – פעילות במתנ"סים, תנועות נוער וגורמים נוספים בקהילה.
דבריו של המדען הראשי של משרד החינוך, מבטאים את דעותיו הפרטיות בלבד ואינם משקפים את מדיניות המשרד, העומדים בראשו ואנשי המקצוע האחראים על קידום הנושא.
תגובתי
אסנת שלום
קיבלתי ואכן אני מניח שגבי אינו מבטא את הדעה הרשמית של המישרד
אבל עדיין אין לדעתי מקום בצמרת במשרד החינוך לדמגוג אשר משמיץ את רוב העולם המדעי בנושאים שבהם הוא בור והדיוט. בתפקידו הוא עשוי לגרום לנזק רב וכול מקרה הוא מהווה כתם על משרד החינוך.