23.6.2012

Energy Saving Tips טיפים לחיסכון באנרגיה

מנורה מעוצבת מקופנהגן למרות העיצוב המרשים היעילות של  המנורה נראת לא מושלמת עקב ההחזרות המרובות של האור באהיל

המסקנה מהפוסט הקודם היתה בעיקר החשיבות של החלפת המזגן בבית שאינו מבודד ובנויי כראוי.  בבית שבנוי בצורה נכונה ז"א בנויי לפי עקרונות ירוקים בגליל בכרמל ובירושליים וכו' אפשר לעבור עדיין את הקייץ בלי מזגן.
מלבד החלפת מזגן יש עוד כמה דברים לעשותם
דברים גדולים
בידוד הגג. אם אתם גרים בבבית ביל גג רעפים הדבר פשוט יחסית. אם אתם גרים בבית בעל גג שטוח הדבר בעיתי יותר יש כמה שיטות הראשונה להניח בידוד על הגג ולאטום נגד מים מעל הבידוד. כאשר הגג כבר אטום ניתן להשתמש בשיטה הקרויה גג הפוך.
בידוד קירות לא יותר פשוט מבידוד הגג. 

קרור הבית
פתרונות פשוטים יותר 
הלבנת הגג: יש מבחר של חומרים שניתן למרוח באופן עצמאי שגם אוטמים את הגג. למעשה אחד החומרים הלבנים ביותר להלבנת הגג זה סיד פשוט הבעיה שצריך לחזור ולסייד לאחר כל חורף. אם אתם הולכים על אחד מסוגי ה"גומי" לגג פוליגג משפחה של חמרים גומי גג  מולטיגג צריך לשים לב אם יש בעיה של מים עומדים שלא כל החמרים עמידים להם, אם הולכים אנשים על הגג יתכן מאוד שהגג ישחיר מכוון שחלק מהחומרים נשארים דביקים למשך זמן רב להגנה ניתן לצבוע את חומר האיטום בשיכבה של צבע לבן פשוט אם אין בעיה של איטום צבע על בסיס מים יכול להספיק לפחות לקיץ אחד אבל שיכבה של חומר יעודי לגג תחזיק יותר זמן. בנוף לחיסכון באנרגיה שכבת האיטום על הגג תחזיק יותר זמן מעמד אם תחמם פחות.

קירות לבנים עוזרים לקרר את הבית וביניין לא גבוה ניתן להגיע לחלק גדול מהקירות עם רולר המורכב על מוט ארוך ביחוד  עם עומדים על סולם רגיל. קומה עליונה ניתן לצבוע מהגג ואפשר גם להעזר בחלונות ומרפסות.

ניתן גם להצל על הגג בבתים נמוכים גפן הינה הפתרון האולטימטיבי בסגנון נביאי ישראל. אבל גם משהו שצומח מעציץ יכול להועיל. או כל מטפס מעצבן כמו בוגנוויליה או מועיל כמו שעונית (פסיפלורה) ובעצם כל דבר המונח על הגג.

צל מועיל גם לחלונות מרקיזה שגם תכסה את הכבסים שתלויים ליבוש עשויה גם לעצור כמות נכבדה של חום. 

בדקו תקינות / התקינו מברשת בתחתית כל דלת המובילה החוצה בדקו גם את איטום החלונות. 

פתחו את החלונות בלילה ובהתאם לטמפרטורה גם ביום מתן אפשרות לסלון/מטבח להתקרר בלילה תחסוך חשמל למחרת. בבתים עם קירות עבים שאינם בתוך אי חום עירוני ניתן להחליף את המזגן באורור לילה. מאורר גורם לטמפרטורה מורגשת נמוכה יותר ויחסוך הפעלה של מזגן צריכת החשמל של מאוורר נמוכה הרבה יותר מזו של מזגן. בליילה ניתן לשים אותו על אדן החלון ולהכניס אויר קר/להוציא אויר חם בשעות הקרירות האפקט מודגש באזורים מדבריים אבל קיים גם במישור החוף המהביל.  וכמובן  אין צורך לסבול מקור כוונו את המזגן ללא פחות מ-25 מעלות מותר גם ל-26 או 27.

מזגן 
בגדול להחליף מזגן ישן בחדש וחסכוני COP של 4 או יותר ואינוורטר. 
פעם בשנה להציץ גם על היחידה החיצונית אצלי הגיע ענף עד למזגן בקומה השניה וחסם את האורור במידת מה. קראתי איפושהו המלצה לנקו את מחליף החום החיצוני עם צינור מים. אמור לעבוד אבל עלולה להיות בעיה של חשמל ומים. גם שואב אבק עשויי להועיל שימו לב לבידוד על הצנרת הוא היה שם מסיבה טובה לפני שנהרס אפשר להחדש אותו. חברת החשמל ממליצה ליצור צל על היחידה החיצונית מבלי להפריע לזרימת האויר. שימו לב למזגנים סמוכים לפעמים מזגן אחד מקבל את האויר החם ממזגן סמוך דבר המכונה קצר אויר. בהתאם לתנאים ניתן לתקן את זה ע"י הזזת המזגן או שימוש בלוח שיגביל את זרימת האויר מכיון לא רצוי הזזת המזגן עלולה לגרום לנזק לצנרת כל שאים אתם לא בטוחים העזרו באיש מזגנים.  

קצר אויר מזגנים אשר נושפים אוויר חם אחד אל השני ומורידים את היעילות / הנצילות



לנקות את הפילטרים בתוך הבית השתמשו במברשת ושואב אבק לניקוי פנימי של מחליף החום. 

בעת השימוש לסגור פתחים וחלונות.

יש מתקן שמנתק את המזגן לאחר זמן מה שאין בו שימוש 

דוד שמש 
אם עדיין אין לכם כדאי לשקול אחד עם מערכת סגורה שתגן על הקולטים ומקום למגנזיום שיגן על הדוד משיתוך וחלודה ולהשקיע בדוד בעל אחריות למשך זמן רב יותר. כך תחסכו גם פליטות הכרוחות בתהליך היצור של דוד השמש והקולטים. 
בדוד שמש קיים נקו את הקולטים אם אתם צריכים לחמם מידי פעם את המים והתקינו בידוד על הצנרת במידה קיים עדיין יש אפשר לצבוע אותו בחומר דמוי הגמוי מהגג כדיי שלא יהרס בשמש.

מיבש כביסה 
השמש בחינם וגם מתקן לתליה אינו יקר 

מקרר
מקרר עובד חסכוני יותר כאשר הוא מלא אם יש מקום אפשר להכניס את כל בקבוקיי השתיה וכול מוצר האהוד על נמלים ועשים. אם הפריזר  חצי ריק אפשר להוסיף כמה בקבוקיי פלסטיק ממולאים במים עם מלח. הם גם יחסכו חשמל וגם יגנו על המוצרים במיקרה של הפסקת חשמל שעלולה לבוא אם התחזיות השחורות יתממשו. בנוסף יש קרחונים לפיקניק. המלח נועד להוריד את נקודת הקפאון כדיי שהמיים יפשירו לפניי הגלידה. 
בדקו את האטימה של דלת המקרר. כאשר הדלת סגורה נייר בין הדלת למקרר צריך להראות קצת התנגדות למשיכה . הפשירו מוצרים קפואים בתוך המקרר וכך הקור המשתחרר יקרר את המקרר. הדבר יגרום למשך הפשרה ארוך אבל לעומת זאת אף חלק של המזון לא יתחיל להחתחמם לטמפטורת החדר.  אם יש לכם תחביב לפתוח את דלת המקרר ע"מ לבהות במוצרים מצאולכם תחביב אחר, אבל לרוב האנשים הטיפ של לא לפתוח את דלת המקרר לעיתים מזומנות לא תהיה מעוד מועילה.
בדקו מבצעי החלפת מקררים  של משרד האנרגיה שבהם סכום משמעותי של המקרר החדש ממומן ע"י המדינה.  

מכונת כביסה ומדיח כלים
עדיף להפעיל מלאים אבל לא יותר מידיי כדי לא פגוע בניקיון דרושה זרימת מים טובה סביב הכלים וחלל בין הכבסים לחלק העליו שלהתוף. הורדת הטמפרטורה חוסכת משמעותית בצריכת החשמל בשניי המכשירים העזרו בנתוני חמריי הניקוי. מדיח מודרני וחסכוני צורץ הרבה פחות מים מרחיצה ידנית. מכוון שבעידן ההתפלה מים = חשמל סביר שגם מהכיוון האנגטי מדיח עדיף.

קומקום חשמלי
למלא רק כמה שצריך ולצורכי נס קפה אפשר להפסיק אותו לפני הרתיחה. גם לגבי תה ניתן לעצור אותו לפי האוזן לפני ההפסקה האוטומטית. מכוון שמדובר לפי זאפ בהספק של 2000-3000 ואט 5 שנית של פעולה עשויה להיות שוות ל-10 דקות של נורה של 25 ואט 

תנור  
מבחינת האנרגיה עדיף מקרוגל ואחרי המיקרו טוסטר אובן. נין להפסיק את פעולת התנור כמה דקות לפניי סוף האפיה ולתת לחום האצור בתנור להמשיך ולאפות את המזון 

כלל היד החמה
אם יש לכם כבלים שימו את היד על המכשיר של HOT החום שאתם מרגישים משמעותו שלא לחינם קוראים לחברה Hot וחום פרושו צריכת חשמל משמעותית אני מדדתי כ-30 ואט בבית עם מספר ממירים המחוברים 24 שעות מתקבלת צריכת חשמל משמעותית.  ניתן להעזר בכלל היד החמה לכל מתקן חשמלי קטן אם תשימו את היד על הראוטר ועל השנאי של הטלפון האלחוטי תתחילו להבין לאן הולך חלק משמעותי מהחשמל. כל אותם צרכניי חשמל קבועים מכונים לפעמים ערפדיי אנרגיה energy vampires . אם לעומת זאת המטען של סלולארי קר גם כאשר הוא מחובר לחשמל פרושו שלא הוא האשם העיקרי בחשבון החשמל. שימו לב לכל מה שמחובר לחשמל מטענים למנייהם שנאים וספקיי כוח. כאשר מדובר בדבר גדול כמו טלויזיה יתכן שגם יצירת חום משמעותית לא תורגש.

טלויזיה
אם עדיין אין לכם טלויזיה שטוחה היום טלויזיות LED, Full HD  ניתנות לקניה ממש בזול LED הוא הבחירה לחיסכון בחשמל אל תיקנו את הטלויזה הגדולה ביותר טלויזיה של 55 תצרוך כמעט פי 2 מטלויזיה של 40 באותה בהירות ונצילות. כדאי להביט בנתוניי צריכת החשמל כולל הצריכה במצב Stand By. בטלויזיות הטובות ניתן לישון ללא רגשות אשמה גם בלי לנתק את הטלויזיה מהחשמל משום שצריכת החשמל שלהן במצב Stand By מזערית .  הממיר של הכבלים עשוי להיות צורך זרם משמעותי

מחשב גדול צורך יותר חשמל כאשר הוא עובד כבו אותו. והמהדרים ישלחו יד לאחוריו וחפשו את המפסק הידני לאחר הכיבוי דרך המקלדת. אם משהו טוען שמזיק לכבות את החשב הוא פשוט טועה. 

מחשב נייד הרבה יותר חסכוני. וטאבלטים עוד יותר. טיפ דאגו לרוקן את הסוללה = לעבוד ללא טעינה מידיי פעם כך היא תישמר יותר זמן. 

כאשר יש כמה צרכניי חשמל שפועלים תמיד ביחד כמו: 
מחשב מדפסת ראוטר סורק רמקולים למחשב או טלויזיה ממיר DVD וידאו (למי שזוכר מה זה) או
מגבר CD טיונר ניתן לחבר את כולם לרב שקע עם מפסק. ואז ניתן לנתק את כולם בלחיצת כפתור אחת. יש גם ממפסק המאפשר ניתוק וחיבור באמצעות שלט רחוק. 

שעון שבת את קצה המאריך ניתן לחבר למגן נחשולי מתח (כדיי לשמור על המכשירים) ושעון שבת המכיל שקע ותקע יש מספר דגמים ואחד מהם מצוי בחנות חמריי הביניין הקרובה אם אתם לא רואים טלויזיה ב-2 בליילה וגם לא בבוקר תוכלו לכוון את השעון לנתק את הטלויזיה הממיר והבלו ריי ב-2  ולחבר אותם ב-16 תמיד ניתן לעבור למצב ידני אם נשארתם בבית עם הילד החולה. או אם יש משחק חשוב ב-NBA במידה ומעניין אתכם אם כדור כל שהו יכנס לטבעת ברזל או לא.

תאורה 
ראשית אין כמו אור יום.
כמובן שכבר החלפתם את כל הנורות לפלאורוסצנטים קומפקטים אבל במנורת הקריאה ליד המיטה השאירו נורת להט כנראה שגם הנורות בעלות הגוון הצהוב פולטות אורך גל המשפיע על מחזור השינה שלנו. עודפי אור בלילה באורך גל מתאים יכולים לגרום אפילו לסרטן. אם זה מרגיע אותכם גם צג המחשב הטלויזיה ותאורת הרחוב כנראה בעיתיים. 
פלורוסצנט ישן T-12 למרות שיהנו חסכוני יותר מנורות להט עדיין פולט הרבה חום מהברזל הכבד שמחובר אליו (בלסט) אפשר או להחליפו ל-T-8 חדש בעל משנק אלקטרוני או פשוט להחליף את המשנק לאחד אלקטרוני המיועד ל- T-12 . החלפת פלארוסצנטים ישנים למפעלים וחנויות יכולה לשלם את עצמה תוך 1-3 שנים אם שמעתם את הפרסומת ברדיו לבנק המציע ריבית של 2.4% לפיקדון כאן אפשר לקבל לפחות 33% . רצוי גם להתקין מנורות המופעלות ע"י תזוזה (יש גם בחנות הירוקה כזאת התחברת לבית נורה רגיל) ואו שעוני שבת התאורה בכניסה לבית לא צריכה לעבוד בצהריים. השתמשו בנורה הקטנה ביותר המתאימה תאורת חדר המדרגות לא נועדה לטיפולי שיניים ואפילו לא לקריאת ספרים.

באותה ההזדמנות בידקו מה מצב הרפלקטור מבריק או חלוד ומלא אבק. רפלקטור הרוס לא יצרוך יותר חשמל אבל בהחלט יאיר פחות. שימו לב גם למנורה לנקיון הזכוכית ובכלל יש גם מנורות מעוצבות שבולעות חלק גדול מהאור במקרה כזה להחליף את האהיל או להשאיר נורה חשופה יפתרו את הבעיה.

טיפ כללי השיגו מד צריכת אנרגיה ואם לא רשמו מידיי פעם את צריכת האנרגיה
המכשיר המשוכלל ביותר עשוי להמצא בואט או מטר אבל יש בעיות באתר ולא ברור לי איזה דגם ומה קורה באתר.
אפשרויות  נוספות 
החנות הירוקה מוצרים לחסכון בחשמל ומוצרים ירוקים נוספים קופוסטרים ועוד
אגרולן - חיישנים ופתרונות לחיסכון במים ולסביבה ירוקה גם באגרולן יש מוצרים ירוקים נוספים כגון מתקניי קומפוסט ועוד