20.3.2011

המערב תוקף בלוב -רוסיה וונצואלה מתנגדות ועוד קטנה לטיקוניי הגז

סיבה אחת
קצה נפשו של המערב (צרפת בריטניה ארצות הברית) בהפרות של זכויות האדם (בעיקר הזכות לחיים) של ממשל קדפי ולכן החליט לסייע למורדים
לעומת זאת פוטין וצאבס אינם חסידים של דמוקרטיה ושל המערב ולכן הם שציעים קולות נרגנים

סיבה נוספת לוב היא יצואנית של נפט וגז ואם השינויי שיתרחש בה יהיה דומה לשינויי בטוניס למערב אין בעיה. אבל לאחר שכבר המערב ויתר על קאדאפי והאשים אותו בפישעיי מילחמה אם קדאפי ישתלט בחזרה על לוב לוב תהפוך מבחינה גאופוליטית  למשהו שדומה לעירק של סדאם ויהיה קשה לעשות איתה עסקים ואז לוב תספק פחות נפט אם בכלל דבר שבאספקה הלחוצה שלו כיום ישפיע לככוןן של העלאת המחיר ואחד מצינורות הגז לארופה הגרין סטרים GreenStream יפסיק לתפקד מי  יפסיד מי שקונה נפט וגז ארופה המערבית מי ירויח מי שמוכר נפט כגון ונצואלה ורוסיה ומי שמספק גז לארופה רוסיה. כיום רוסיה היא אחד המקורות הראשיים לגז לאירופה (וכנראה הגדול שבהם). פוטין ישמח לא רק  לעוד כסף גם האפשרות לחיזוק מנוף לחץ על מערב אירופה תהיה התפתחות רצויה מבחינתו (להחזיק את אירופה ב...). זאת אולי הסיבה שמדינות אירופאיות בראש המתקפה יחד עם ארצות הברית. כמובן לא רק מחיריי הנפט גורמים למדינות לפעול למתקפה הצטרפו גם נורווגיה וקנדה המיצאות נפט והביעה התנגדות סין יבואנית נפט.


וכעת לביצה המקומית 

מנכ"ל ישראמקו יוסי לוי, טען 
לוי: "ראינו איך הם לא הצליחו לעמוד בלחץ כשהיה צריך להקים את תחנת הקבלה בחוף דור ובגלל זה נאלצנו למתוח צינור באורך 156 ק"מ במקום 90 ק"מ בלי סיבה הגיונית. זהו הצינור השני באורכו בעולם להולכת גז בים. משרד האנרגיה היה צריך ללחוץ שיוקם מתקן בחוף דור וזה לא קרה".
האורך  של הגרין סטרים 520 ק"מ 
ישנו גם המד גז Medgaz רק 210 ק"מ מתחת לים
ויש גם את הטרנס מדיטרניאן Trans-Mediterranean קצרצר רק 155 ק"מ תת ימיים 
אבל כול אלה קצרים לעומת הנורד סטרים באורך תת ימי של 1200 ק"מ מתוכם 600 ק"מ הונחו עד נוב 2010 
כמובן הנורד סטרים לא הצינור התת ימי הראשון  באזור למשל BBL בין הולנד לבריטניה כ-230 ק"מ תת ימיים
עוד בשנת 1998 הושלם ה- Interconnector בין בלגיה לבריטניה גם כ-230 ק"מ מיתחת לים
יותר קרוב חוצה את הים השחור הבלו סטרים Blue Stream כמעט 400 ק"מ תת ימיים.
אפשר להמשיך לים הכספי ולמיזרח הרחוק (גם שם יש צינורות תת ימיים). אבל הפואנטה ברורה אם מר לוי אומר משהו אין פרושו שזאת האמת. והאמת גם את דברהם של שאר הטיקונים לא צריך לקחת יותר מידיי ברצינות.
למשל באותו המעמד אומר יורם טורבוביץ' "בתמר צריך להניח עמוד בגודל של מגדל אייפל הפוך המקובע בלב ים במשקל 6,000 טון." לא ברור לי מה הכוונה אף אחד לא בונה שום עמודים בעומקים כאלו בים (יותר ממיגדל איפל) ובטח שלא מיתקנים בצורה של מגדל איפל הפוך. אבל למה לעצור את השטף היצירתי עם היצמדות קטנונית לעובדות.
[קצת הגזמתי בביקורת על טורבוביץ' לבסוף הוקמה עבור תמר פלטפורמה בגובה של 290 מטר שזה רק 34 מטר פחות ממגדל איפל. פחות אבל דיי קרוב. המשקל לעומת זאת הוא 29,000 טון וכמובן כמו מגדל איפל המבנה רחב יותר בתחתית. ולא להפך נתונים לפי גלובס  

גרינסטרים GreenStream צנור הגז מלוב לסיציליה ולאיטליה

נ.ב. ליצא גז זה רעיון מפוקפק עדיף להשתמש בו כחומר גלם לתעשיה בארץ. בכול מקרה כדאי להתכונן למצב שכל יצור החשמל מדלקים פוסיליים יעשה בגז לפחות כאשר אין תקלות.
אם חברות הגז כל כך מסכנות אפשר להציע להן לוותר על תמר וליוייתן תמורת 3 פעמים ההוצאות הריי אם לפי טענתן ששינסקי יגרום להן להפסיד אז עדיף להן רווח בטוח של 200%.


מוסקבה, שלא השתמשה בזכות הווטו שלה במועצת הביטחון כדי לסכל את ההחלטה שהובילה לפעולה בלוב, הביעה צער וקראה להפסקת אש. נשיא ונצואלה: רק הנפט מעניין אתכם
העולם המערבי בצד אחד, מוסקבה בצד השני: רוסיה הביעה הערב (שבת) צער על הפעולה הצבאית הבינלאומית שהחלה הערב בלוב נגד כוחותיו שלמועמר קדאפי. דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ', אמר: "אנחנו במוסקבה מביעים צער על הפעולה הצבאית שיצאה לדרך במסגרת החלטת האו"ם 1973, שאומצה בחופזה".

בשנת 2009 רוסיה הפיקה 10,032 אלף חביות ליום וצרכה 2,695 אלף חביות ליום לפי
לכן מדובר על יצוא של כ-7,300 אלף חביות ליום. בסקירה מופיעים הנתונים של תפוקה וצריכה גם לשאר המדינות וגם למקורת אנרגיה נוספים גז פחם..



30.12.2010   מאת ליאור זנו ורותם שטרקמן
מקור הציטוטים של לוי וטורבוביץ'