28.12.2011

פסגת האקלים נגמרת עם הבטחה לעסקה ב-2020 מאמר מתורגם של פרד פירס מהניו סינטיסט


פרד פירס - דרבן - ניו סינטיסט 11 דצמבר 2011

בשעות הבוקר המוקדמות של של יום ראשון הושג הסכם על שינויי האקלים כאן בדרבן. המדינות הארופאיות משוכנועות שיחייב את סין, הודו, ברזיל ומדינות מתפתחות חשובות אחרות - שלא להזכיר את ארצות הברית - לקבל יעדים מחייבים משפטית לפליטות גזי החממה שלהן אשר יכנסו לתוקף החל מ-2020.
אבל בתקופת הביניים העולם עלול לעלות על מסלול ליותר מ-3°C של התחממות עולמית.   
מזכיר המדינה הבריטי (השר) לאנרגיה ושינוי אקלים כריס הון Chris Huhne קרא להסכם צעד משצעותי קדימה. "זוהי הפעם הראשונה שראינו כלכלות ראשיות, אשר בד"כ מתנהגות בזהירות, מתחיבות לפעולה הנדרשת ע"פ המדע," 
בתמורה להבטחות, האחוד הארופי הסכים לקבל תקופה נוספת לפרוטוקול קיוטו, אשר מגביל את הפליטות של האחוד בתקופת הבינים, למרות שמספר מועט של מדינות מתועשות אחרות הסכימו להצטרף.
העסקה היא נצחון לדמות המובילה כאן בדרבן, הממונה על הסביבה באיחוד האירופי קוני הדגארד. היא הרכיבה קואליציה חזקה מאחוריי ההצעות של האיחוד הארופי, אשר כללה מדינות אפריקאיות, את המדינות העניות ביותר באסיה ואפריקה, מדינות האיים וושחקנים ראשיים כמו ברזיל והמארחת דרום אפריקה. קואליצה אשר נשמרה במשך שבועיים ובאופן אפקטיבי הכריחה את את הסנים והאמריקנים US להסכים למטרות בעלות תוקף משפטי בעתיד.
אם יגיעו להסכמה על מטרות האלו ב-2015 כמובטח, זאת תהיה פריצת דרך מהותית אשר תכתוב מחדש את ספר החוקים של המאמצים הגלובליים לרסן את שינויי האקלים. בעבר, המדינות המתפתחות לא היו מחויבות להגבל הפליטות.
אבל לשום ההסכם עמומה. המילים  "legally binding" אינן מופיעות. לאחר התמקחות רבה אשר המשיכה עד לרגעים האחרונים, המחויבות הממשית היא ל-" פרוטוקול, מכשיר חוקי או תוצאה מוסכמת עם כוח חוקי " " protocol, legal instrument or an agreed outcome with legal force".
והעסקה היא צ'ק דחוי. 2020 תגיע בעוד הרבה זמן, ואף אחד לא הסכים על יעדים כמותיים לפליטות. אפילו אם הכל ילך לפי התוכנית, אף יעדים חדשים לא יכנסו לפעולה ב-8 השנים הקרובות. המדענים כאן אומרים שעשור הביניים הוא קריטי כדי לעקב את ההתחממות הגלובלית ולהסב את תשתיות האנרגיה העולמיות לכיון של מקורות מעוטיי פחמן.


 Brandan | Africartoons - BRANDAN REYNOLDS 


על הנתיב ליותר מ- 3° מעלות  
כאשר המנהל של תוכנית הסביבה של האו"ם אחים שטינר עזב את דרבן, הוא אמר "אני לא רואה שום דבר בשיחות האלו אשר אשר ימנע התחממות מעבר ל-  2°C כדיי לעצור ב-2 °C פליטות הפחמן הדו חמצני צריכות להגיע למקסימום ב-2020 [ולרדת לאחר מכן] אבל נראה שיתכן שאפילו לא יהיה הסכם בתוקף עד 2020"
הארגון עזרה נוצרית" Christian Aid " אמר: הדיל הציל את השיחות אבל מסכן אנשים שחיים בעוני." אוקספם: העולם "הלך מתוך שנה להתחממות של 4 מעלות"
מה יקרה עד 2020? בשני הסבובים הקודמים של השיחות השנתיות, בקופנהגן וקאנקון, רוב הכלכלות הגדולות הבטיחו מטרות התנדבותיות - כולל ברזיל, סין וארצות הברית - ברובן לא לצמצם פליטות, אלא לרסן את העליות כאשר הכלכלה שלהן צומחת. מדינות אשר אמצו כאלו מטרות התנדבותיות כוללות את ברזיל, סין וארה"ב. [ ישראל הצהירה בוועידת קופנהגן שעד שנת 2020 תקצץ 20 אחוז מהכמות שהיתה פולטת בתרחיש של "עסקים כרגיל".]
אבל אנליזה של מדענים עצמאיים העוסקים במודלים של האקלים מ-Climate Analytics בפוטסדם גרמניה, אומרים שהן כוללות חורים ואי ודאויות, הם אומרים שהעולם עדיין על המסלול ליותר מ-3 מעלות של התחממות גלובלית
בשעות האחרונות של ההערכה של שיחות דרבן, נציגים ארופאים הציגו פסקה אשר מעודדת מדינות אחרות להעלות את הבטחותיהן לפני 2020, ומרשה לאו"ם למצוא דרכים חדשות לצמצום פליטות - כגון פיקוח על טיסות ושייט בין לאומי, אשר כיום לא מכוסים בשום יעד להפחתה, משפטי או אחר. קבוצה של מדינות ידונו באופציות האלו וידווחו לפסגה בשנה הבאה.
-----סוף הכתבה----
עוד בנושא 

ועידת האקלים הסתיימה השבוע בדרבן ללא הצלחה יוצאת דופן. האם עד 2015 יושג הסכם להפחתת פליטות גזי החממה? האם הסינים יצילו את המצב? והאם עד אז יוותרו קרחונים בעולם? עסק ירוק עונה

רז גודלניק | 15/12/2011


בנג'מין פרנקלין אמר לפני יותר ממאתיים שנה שמה שבטוח בחיים זה מוות ומסים. היום אפשר להוסיף למשפט הזה ועידות גלובליות בנושא אקלים שלא מצליחות להגיע להסכמות של ממש ורק דוחות את הקץ. ועידת האקלים שננעלה ביום ראשון בדרבן, דרום אפריקה היתה עוד דוגמה לכך והצטרפה לשורה ארוכה של ועידות ברחבי העולם בעשור האחרון שמדברות על ההתחממות הגלובלית, אבל לא ממש מצליחות לעשות משהו בעניין. 

אמנם הסכם בכל זאת נחתם, אבל הוא רק מדבר על הסכם שייחתם ב-2015 וייכנס לתוקף בשנת 2020, אבל עד 2015 אלוהים גדול והכל תלוי כמובן במצב הפוליטי והכלכלי שישרור אז במדינות הרלוונטיות, ארה"ב, סין, הודו והאיחוד האירופי. 

בקיצור, אולי יהיה הסכם ב-2015 ואולי לא, וגם אם יהיה, לא ברור עד כמה משמעותי הוא יהיה. אז מה באמת ההשלכות של ועידת דרבן? האם אנחנו באמת לחוצים בזמן או שאפשר לחכות על 2020? ומי יכול להציל את המצב? על השאלות הללו ואחרות, ננסה לענות בכתבה הבאה. עסק ירוק.  להמשך הכתבה >>





אז מה היה לנו? (חלק א)- אקלים ישראלי


2011/12/15

כשלון מוחלט בהגעה להסכם היה אופציה קטסטרופלית אבל לא דמיונית ממש עד השעות האחרונות של וועידת האקלים בדרבן, דרום אפריקה. הוועידה, שהיתה אמורה להסתיים ביום שישי בערב, ננעלה לבסוף לאחר מרתון בלתי נפסק של דיונים והתייעצויות רק ביום ראשון בבוקר, בליווי אנחת רווחה גדולה מנציגי המדינות, ובייחוד מהמדינה המארחת.
Climate Analytics
Durban Agreements a step towards a global agreement, but risk of exceeding 3°C-warming remains – scientists.  2011Durban—11 December 2011-- As the climate talks in Durban concluded tonight with a groundbreaking establishment of the Durban Platform to negotiate a new global agreement by ... 
Posted Dec 15, 2011 5:36 AM by henrike doebert