27.10.2009

אז מה ההסטריה למה 5 שנים טיוטה

קרסט פרושו המסה של סלעים ויצירת חללים החל משקעים של סנטימטר ועד מערות ענק ועמקים של קילומטרים התופעה קרויה על שם חבל (אזור) הקרס Kras בסלובניה עד צפון איטליה שבו הוגדרה לראשונה התופעה. בארץ מוכרות מערות כמו מערת שורק (הנטיפים). הדוגמה הגדולה ביותר לעמק קרסטי בישראל היא בקעת קדש בגליל. השם קרסט מתיחס במקור להמסת סלעי גיר ודולומיט אבל במשך השנים הכינויי עבר גם להמסה של סלעים אחרים למשל מערות המלח בהר סדום. כפורעד קרח-עד פרמהפרוסט permafrost שיכבת אדמה המצויה במצב קיפאון תמידי ולכן יש כאן מין סלע העשוי מקרח.

טרמוקרסט הפשרה של הפרמפרוסט יוצרת מגוון תופעות שנובעות מהפשרה והעלמות חלקים מסלע הקרח. התוצאה יכולה להיות יערות שיכורים שבהם העצים נטויים בזוויות שונות

הרס ביניינים אשר נובע בחלק מהמיקרים מחום שיוצא מהמיבנה וגורם להפשרה מתחתיו

אבל הבעיה הגדולה יותר היא כאשר התופעה מתרחשת באזורים נרחבים ומלווה בפליטת מיתן שהוא גז חממה בעל אפקטביות פי ~100 מפחמן דו חמצני. מיכוון שהמיתן נשאר פחות זמן מ-CO2 באטמוספירה אז לאורך 100 שנים השפעתו היא רק פי 21-24 גדולה יותר מאשר CO2 וזה המספר אשר מופיע בחישובי הפליטות לצורכי אמנת קיוטו.

לדוגמה קרקע משורטטת patterned land (תרגום "נכון" יותר יתן קרקע מדוגמת או מתובנטת)





View Larger Map

דוגמה מרשימה יותר היא יצירת אגמים לדוגמה כמה אגמונים של עשרות מטר כעת קחו נשימה עמוקה ועשו זום כדי שתוכלו לראות את כל האזור.


View Larger Map
אבל אם