25.11.2010

בחזרה לפחמית באשקלון

תקציר הפרקים הקודמים 
לאחר הפגנות והתנגדויות ההחלטה נדחתה בינתיים נימצא גז שיספיק לישראל ל-30 שנה בתמר והסקרים הגאולוגיים גילו מבנה גאולוגי גדול משמעותית מתמר שעשוי להכיל גז בכמות גדולה ואולי אפילו נפט המכונה לוייתן.








כעת מחכים לתוצאות הקידוח של האסדה "Sedco Express"  של חברת טרנסאושן Transocean אם השם נשמע מוכר זה לא במיקרה רמז מפרץ מקסיקו השנה פריצת הנפט עקב תאונה הגדולה בהיסטוריה. גם ה-BOP מונעי ההתפרצות מהחברה המוכרת מהאסון Cameron. זוהי אולי סיבה שעדיף שלא יהיה שם נפט. לטבלת נתונים טכניים של האסדה
בכול אופן מדובר באחת האסדות החדישות שנבנתה בשנת 2000 ביותר ורשומה במדינת ליברייה הידועה בהקפדתה על הבטיחות (לא ממש).




בכל מיקרה התוצאות הראשונות יהיו אולי בסוף השבוע.  בכול מקרה סביר שבים בין ישראל לקפריסין יש עוד גז בכמות משמעותית ואולי גם נפט.


במקביל סין נהיית יותר ויותר רעבה לפחם למשל הוולסטריט ג'ורנל מדווח על כוונה לעצור את הגידול בתפוקת הפחם בסין כדיי שהרזרבות לא יגמרו מוקדם מידיי. מעבר לזה אם הכתב היה קורא את הבלוג הזה המצב של הפחם בסין בכתבה היה נראה גרוע יותר. והמשמעות של רזרבות הפחם כפי שהם מופיעות בדוחות האנרגיה של bp היתה ברורה יותר למעשה חוסר המשמעות. אבל מכיוון שהבלוג בעיברית אין מה לבוא בטענות.


גם הרזרבות העולמיות של הגז גדלות בעיקבות פריצות דרך טכנולוגיות כמו הפקת גז אשר כלוא בתוך צפחות (Shale סלע שמקורו בחרסית אשר נדחס והתקשה ). כיום גם נעשים נסיונות ראשונים להפקת גז מהידראט המיתן שמצוי בכמויות עצומות.


בעקבות המחאה מעיריית אשקלון המועצות האזוריות והירוקים כעת נשקלת האפשרות לתחנה דו דילקית. תחנה שהדוד מכיל מבערים לפחם כתוש ולגז טבעי. בהבטחה שהתחנה תפעל בעיקר על גז ורק בעת צרה תעבור לפחם.


הירוקים ועיריית אשקלון לא סומכים על הבטחות וחוששים שהתחנה תשתמש בעיקר בפחם.


בנוסף אולי תוך פחות מעשור יחתם הסכם בנוגע להפחתת פליטות עולמית. החודש מתקיימת ועידדת ההמשך לקופנהגן לא שמעתם לא נורא הסיכויים למשהו משמעותי שואפים ל-0 במקרה הטוב. בעצם כן נורא.


לדעתי המסקנה מכל הרשימה היא שעד שהפחמית תיבנה הסיכוי שהדלק המועדף יהיה פחם אינו גבוה ותושבי אשקלון יכולים לישון בשקט.


אבל האם התחנה הדו דלקית היא רעיון טוב?
הבעיה העיקרית של התחנה המוצעת היא ניצולת לא טובה במיוחד. בתור התחלה מדובר בתחנה על קריטית supercritical ז"א טמפרטורה וניצולת טובות יותר משאר התחנות הפחמיות בארץ שהם תת קריטיות. אבל בעולם ישנם כבר תחנות אולטרה  על קריטיות  ultra-supercritical USC לדוגמה חצי מהתחנות הפחמיות ביפאן. שהם כמובן יעילות יותר או מפיקות יותר חשמל עבור פחות גז או פחם. אבל אם שורפים כבר גז אזי יש דרך יעילה עוד יותר באמצעות מחזור משולב מחז"ם. במחזם הגז מניע טורבינת גז (מין מנוע סילון ענקי) וגזי הפליטה משמשים ליצירת קיטור. חברת החשמל כבר התקינה מספר מחז"מים בארצנו שפועלים ומפיקים חשמל.
הבעיה היחידה היא מה אם יגמר יפסק הגז. יש לזה מספר פתרונות הפשוט מאגר סולר. היותר מסובך אגירת גז מנוזל LNG או אגירת גז במאגר כמו דליות שנמצע קרוב יותר לחוף. במקביל כאשר המערכת מסתמכת יותר על הגז תהיה דרושה יותר כפילות במערכת  למשל בתוכנית האב לצנרת הגז בישראל מסומנים שני צינורות מקבילים האחד ימי לאורך החוף קיים והשני עמוק ביבשה. לא קיים. העברת ישראל ליצור חשמל בעיקר בגז תידרוש שימוש במספר אמצעים להבטחת האספקה.


את הבעיה ניתן לפתור גם בדרך אחרת ע"י הפיכת פחם לגז. תחנות בשיטה זאת ידועות בכנוין IGCC. אופן הפעולה הפחם נשרף עם מעט אויר דבר שגורם ליצירת תערובת גזים שכוללת CO2 CO H2 את תערובת הגזים מעבירים לטורבינת הגז ושם שורפים אותה עם אוויר או חמצן.
ל-IGCC שני חסרונות עיקריים מחיר והעובדה שכיום פועלות פחות מ-20 תחנות כאלו בעולם אבל היתרונות הם יעילות גבוהה ביותר ופליטה נמוכה ביותר של מזהמים כמו גפרית לאטמוספירה.
כעת נשאר רק לחשב את העלויות של הפתרונות השונים כאשר למחזור המשולב יתרון היעילות שבהשוואה לתחנה שעומדת על הפרק עשויה להיות גדולה ב-50% משום שתחנה על קריטית צפויה להיות בעלת יעילות של עד 40% ואילו מחז"מים נושקים ל-60%


כמובן כפי שאומרים באנגלית כדאי להתחיל בפירות שתלויים נמוך וזה חיסכון בחשמל. וזה לא על ידי פרסומת בטלויזה אלא לדוגמה:


העלאת מחיר החשמל.
הצעד הפשוט ביותר ואחד היעילים ואז לא נשמע עוד ממתקיניי מזגנים "חבל על הכסף. לא כדאי להשקיע במזגן יקר וחסכוני. לעולם לא תחזיר את ההפרש במחיר אין הבדל משמעותי בין צריכת החשמל של המזגנים. הכול שטויות"  רצוי ואפילו חובה להחזיר חלק מהכסף לשכבות החלשות כתמיכה כלכלית ועזרה בהחלפת מכשיריי חשמל בזבזנים. וכתמיכה כלכלית שיכולה להיות בגובה עליית מחיר החשמל אבל כך שאם האנשים יחסכו חשמל הנטו שלהם יגדל.  אחת התוצאות של מהלך כזה שמתקיניי מזגנים לא יגידו חבל על הכסף כאשר ישאלו על דרוג אנרגטי ו-COP


אפשרות נוספת זיכוי כספי בעת החלפת מכשיריי חשמל ליעילים יותר ועבור בידוד טרמי של הבית כפי שנעשה בארצות הברית - כבר מדובר על הנושא עדכון בהמשך



רגע האמת: קידוח "לוויתן" יגיע למטרה ראשונה בקרוב - גלובס



כיסוי מיוחד: מאגר הגז, כך התקוות, נמצא בשכבה הראשונה ■ בשכבה השנייה יש סיכוי של 17% למציאת 3 מיליארד חביות נפט, ובשכבה השלישית סיכוי של 8% לעוד 1.2 מיליארד חביות
24/11/2010, 19:02







בינתיים גריניפיס יצא בפרויקט קבורים בפחם שבו צולמו מפורסמים בר רפאלי, אחינועם ניני, דנה ספקטור, מוש בן ארי, אפרת גוש, עודד קטש, יוסי שריד, מירה עוואד ועוד.
יש תערוכה עם התמונות.




אזהרה לתחנה הפחמית - בר רפאלי מאחורייך

לקראת הכרעת הממשלה בנושא - מיטב סלבריטאי ארצנו התגייסו למאבק נגד הקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון והצטלמו קבורים תחת פחמים. ראש העיר מאיים להשבית את בתי הספר: "אנחנו ניקח מאות תלמידים ואלפי ילדים ונילחם מלחמת חורמה"
פורסם: 23.11.10





סלבס בפחם

 פתיחת תערוכת "קבורים בפחם" של הצלם רונן פדידה, שכולה יוזמה של ארגון גרינפיס בישראל נגד הקמתה של תחנה פחמית נוספת בישראל. בתערוכה מוצגים פורטרטים של ידוענים שונים שהסכימו להתכסות בפחם שחור, למען המטרה

nrg מעריב | 23/11/2010






מומלץ להכנס ולטקבק