20.5.2010

Eaarth ספר חדש של ביל מקקיבן אארץ

השם  אארץ  Eaarth הוא שמו של הפלנטה החדשה שנקבל במקום כדור הארץ שלנו.
ככול הנראה זאת תהיה העסקה הגרועה ביותר שעושה המין האנושי מאז ומעולם.
הפרק הראשון מתחיל כך

עולם חדש

דמינו שאנו חיים על כוכב. לא על הכוכב הנעים, שאנחנו רואים אותו כמובן מאיליו, אלא  פלנטה אמיתית עם קטבים מפשירים ויערות גוססים אשר יש לו אוקינוס מאכל (קורוזיבי), סרוט ע"י רוחות, מופגז בסערות, חרוך בחום. פלנטה לא ידידותית.
זה קשה. במשך עשרת אלפי שנים אשר מכילות את התרבות האנושית, התקיימנו בנקודה המתוקה והאופטימלית ביותר. הטמפרטורה בקושי השתנתה: בממוצע גלובלי היא התנודדה בתחום הצר ביין 14.4 ל-15.6 מעלות צלזיוס. מס]פיק חם כדי להסיג את הקרחונים ממרכזי היבשותכך שנוכל לגדל דגניים, אבל מספיק קר כדי לשמור על קרחונים בהרים שיספקו מיים לשתיה והשקיה למישורים ולעמקים כל השנה: זואת היתה הטמפרטורה "הנכונה" לפנלטה מדהימה ברבגוניותה שנראתה מתאימה לנו. כל צד של הציביליזציה שלנו משקף את העולם המיוחד הזה. בנינו את הערים הגדולות שלנו צמודות לימים שנשארו רגועים ובאותו המפלס, או מספיק גבוה שיתושים נושאי מחלות לא יכלו לשרוד את החורף. ...

ביל מק-קיבן תמונה מהאתר האישי

ביל מקקיבן כתב מספר ספרים שלפחות אחד מהם תורגם לעברית "קץ הטבע" ויצר את ארגון 350

הספר באתר של ביל מק-קיבן

Advancing the Science of Climate Change - יצא לאור בהוצאת האקדמיה הלאומית למדעים באמריקה

The National Academies Press

למעשה 3 פירסומים
ניתן לקרוא בחינם ולהוריד תקציר ב-PDF



Read this book online, free! Click here to proceed to linked table of contents





Advancing the Science of Climate Change




Download Free
PDF Summary
Download the summary in PDF.
Report In Brief
Download report in brief in PDF.





Read this book online, free! Click here to proceed to linked table of contents

Limiting the Magnitude of Future Climate Change



Download Free
PDF Summary
Download the summary in PDF.
Report In Brief
Download report in brief in PD




Read this book online, free! Click here to proceed to linked table of contents

Informing Decisions in a Changing Climate





Download Free
PDF Summary
Download the summary in PDF.
Podcast
Download the related Podcast for this title



ועוד פריט אקטואלי

Read this book online, free! Click here to proceed to linked table of contents

Oil Spill Dispersants:

Efficacy and Effects




Download Free
PDF Summary
Download the summary in PDF.

Blowout עידכונים מהמפרץ 19 מאי אור בקצה הצינור

 
/deepwaterhorizonresponse/4617033988/

סוף סוף הצלחה חלקית
הניסיון לאסוף את הנפט במוצאו לים (בשבר במגביה (rizer) ובשבר שבו המגביהה נגמר באמצעות תיבה גדולה (להסבר על מושגי קידוח תת ימי) נכשל עקב הצטברות הידראט המיתן שסתם את כול המבנה המרשים.
כעת הכניסה bp צינור לתוך המגביה השבור  אשר שואב  הנפט ישר מהצינור כאשר את המרווח ביין הצינורות ניסגר במידת האפשר באטמי גומי. נכון ל-18 לחודש נשאבה כמות של כ-2000 חביות ליום מתוך כמות שהוערכה בסביבות 5000 חביות ליום. הכוונה היא להגדיל את הכמות בהדרגה הנפט מאוכסן בספינת הקידוח ואילו הגז נשרף באבוקה
הקליקו על התמונה השמאלית להגדלה 

השלב הבא זריקת ג'נק ( junk shot ) לתוך מונע ההתתפרצות (BOP).
הכנסת מבחר של חתיכות ועצמים שאמורים לסתום את המתקן. אנשי BP מסבירים שמדובר בתערובת של חומרים שמתוכננת באופן מדעי (חתיכות צמיגים, כדורי גולף, חתיכות חבל... ). בכול מקרה אם נניח שחלק מהבוכנות של ה-BOP הצרו את המעברים סביר שניתן לסתום אותו. לאחר שלב הסתימה יוזרק לבאר בוץ קידוח כבד כדי להתגבר על לחץ הנפט והגז ובסופו של דבר יסתמו את הבאר בבטון. התהליך מכונה top kill.



גם המאמצים לטפל בנפט שצף על פני הים נמשכים  כאשר עד  1700 סירות דייג שהושבתו מדייג בגלל כתם הנפט נשכרו ע"י bp לאיסוף נפט מפני השטח מספר כלי השיט הפעילים ב-19 לחודש היה יותר מ-950. הנפט מועלה באש כאשר הדבר אפשרי תוך שימוש בבומים (מצופים boom) חסיני אש.


להגנת החופים נפרשו 560 ק"מ של בומים boom בחלקם רגילים שאמורים לעצור את הנפט ובחלקם אמורים לספוג את הנפט.


אבל הנפט כבר הגיע לחופים ונעשה מאמץ לנקותם. יש מספר לא גדול של עופות שנפגעו מהנפט ונוקו. בסה"כ 20,000 איש מטפלים בפריצת הנפט.

אבל זה לא הכול מסתבר שמלבד הנפט על פני הים קיימים רכוזי נפט שמפוזרים בכול עמוד המים וסביר שההערכה של 5000 חביות ליום היתה הערכת חסר.
הנפט זורם מקצה המגביהה לפני הכנסת הצינור השאיבה



בינתיים גם הקידוחים שאמור לאפשר חסימה של הבאר מלמטה מתקדמים האסדה Development Driller III התחילה לקדוח בשני למאי ועד  אבל מכוון שיש צורך לפגוע בקידוח הבעיתי שהוא בקוטר של פחות מ-20 ס"מ בעומק של 6 קלומטרים. כדי להגדיל את הסיכוי להצלחה האסדה הנוספת Development Driller II התחילה קידוח נוסף ב-16 למאי. באסון של Ixtoc I במקסיקו היו דרושים כמה נסיונות וכ-9 חדשים להשלים את המשימה. מצד אחד הטכנולוגיה השתפרה מאז ומיצד שני הפעם זה עמוק הרבה יותר. המטרה של הבאר החלופית ה"שיחרור" relief well אינה לשאוב משם נפט אלא להזרים בוץ קידוח כבד כדי להתגבר על לחץ הנפט והגז. אם ינסו להתחבר לראש הבאר הקיימת לחץ הנפט יהיה גדול יותר ממישקל הבוץ וידחוק אותו החוצה אבל כאשר הקידוח החלופי מגיע לעומק של קילומטרים אזי משקל הבוץ מספיק גדול כדי להתגבר על לחץ הנפט ולעצור את הזרימה. בשלב האחרון מזרימים לבאר בטון כדי להרוג אותה באופן סופי.



השלמות: התקנת פקק על הדליפה מצינור המקדח



ֿבתמונה מהאויר רואים את את ספינת הקידוח Discoverer Enterprise עם אבוקת הגז הבוערת. ואת האסדת הקידוח  Development Driller III בינהם אסדת מנוף שבנויה לתת תמיכה בפעולות בקרקעית הים בנוסף ספינות שמפעילות את הרכבים התת ימיים ROVs  ועוד מספר ספינות יעודייות. כעת כאשר מתוכננים קידוחים נוספים מול חופי ישראל במידה ותיתרחש תקלה מאיפו ותוך כמה זמן ניתן יהיה להביא ציוד ספינות ואסדות כדיי לטפל בבעיה ?

 הפוסט מבוסס בעיקר על חומר מפיקוד התגובה לאסון bp והניו נורק טימס
רססים וקישורים
ברכוז החדשות המתעדכן בעצמו