20.1.2011

התחממות כדור הארץ, אסונות מזג אויר קטסטרופליים, והאפשרות לסופת-על בקליפורניה. -אמנון פורטוגלי

התחממות כדור הארץ, אסונות מזג אויר קטסטרופליים, והאפשרות לסופת-על בקליפורניה.

19 ינואר 2011


Flooding in Brisbane Suburbs-NASA
המבול וההצפה ברחבי קווינסלנד באוסטרליה עם תמונות של בריסביין המזכירות את ניו-אורלינס לאחר הוריקן 'קתרינה עלולים להיות סימן לאסונות טבע בעתיד הקרוב. השטפונות וההצפות באוסטרליה יתכן שבאו בעקבות תופעת אל ניניו / לה ניניה באוקיינוס השקט. (על לה-ניניה וסופר לה-ניניה והשפעותיה הכלכליות אכתוב בקרוב). אבל את השילוב של מספר אסונות מזג אויר קטסטרופליים בשנת 2010 - שטפונות בפקיסטן, שריפות ברוסיה, וגשמים זעף בסרי לנקה - ניתן לראות כחלק ממערכת אקלים גלובלית ההולכת ונעשית אנרגטית יותר, והמשקפת את הקליטה הגדלה של אנרגיה סולארית והתחממות כדור הארץ. תופעות אלו הן תמרור ברור להשפעות האקלימיות הגדולות יותר שיבואו בעקבות שינוי האקלים.
הטמפרטורות העולות של כדור הארץ משמעותן שקליפורניה נמצאת בסיכון גבוה יותר של סופת-על "superstorm" שיכולה להציף את העמק המרכזי Central Valley של המדינה, ולגרימת נזק, שיגמד אפילו רעידת אדמה גדולה. בתחילת ינואר נערך בסקרמנטו בקליפורניה כנס בהשתתפות למעלה ממאה חוקרים ללימוד סיכוני שטפונות והצפות בקליפורניה. בכנס הוצג מודל מצמרר שהחוקרים אומרים כי הוא אפשרות סבירה: סופת חורף מביאה אוויר חם ורווי במים מהפסיפיק הדרומי אל חלקים של קליפורניה, ומייצרת "נהר אטמוספרי" שיכול להביא ל- 3,000 מ"מ גשםבמשך 40 ימים (פי 6 מכמות הגשם השנתית הממוצעת במרכז הארץ), אשר יציפו שטחים נרחבים של המדינה ושעלולים לפגוע בכמעט רבע מהבתים של המדינה.  המודל צופה כי סערת-על כזו יכולה להביא כמויות מים לקליפורניה המקבילה לזו של 50 נהרות בגודל המיסיסיפי,
ככל תרחיש זה נשמע סנסציוני, החוקרים אומרים שהוא מבוסס על המציאות ההיסטורית: סערות כאלה פגעו בקליפורניה בעבר, בעיקר בשנת 1861 ו - 1862, כאשר מבול הביא ליצירת אגם באורך של 500 קילומטר ורוחב של 30 ק"מ בעמק המרכזי. הניו יורק טיימס דווח אז כי סופה שנמשכה 45 ימים, יצרו אגמים בחלקים של מדבר מוהאבי, והפכו את עמק סקרמנטו לים פנימי inland sea.
לדברי המדען הראשי של פרויקט הסקר האמריקני אשר יצר את הדגם בעזרת חוקרים מסוכנויות אחרות, "אנחנו חושבים שאירוע כזה קורה אחת ל 100 או 200 שנים או משהו כזה, אשר מציב אותו באותה קטגורית שכיחות כמו רעידות אדמה גדולות באזור שבר סן אנדראס" על פי המודל של מדענים אלו, לוס אנג 'לס, סן פרנסיסקו, ואזור המפרץ של סן דייגו יושפעו גם הם מהצפות. הנזק לרכוש יכול להגיע לכ- 400 מיליארד דולר, והנזק מאיבוד הכנסות עלול לעלות למדינה 325 מיליארד דולר נוספים.  אלו נזקים בהיקף שהוא "כמעט פי שלוש מהנזקים שנחשבים ריאליים ... מרעידת אדמה חמורה בדרום קליפורניה, אירוע עם בערך אותה הסתברות להתרחשות".
האזהרה החמורה של החוקרים מגיעה בזמן שבו הצפות מסיביות פגעו בשלושה חלקים נפרדים של העולם בשבועות האחרונים: באוסטרליה, שבה שטחים גדולים של מדינת קווינסלנד מוצפים,  בסרי לנקה, שם לפחות 40 נהרגו ומיליון אנשים נעקרו מבתיהם, ובברזיל, שבה מספר מקרי המוות נאמד ביותר מ-600 אנשים.

העתון ניו יורק טיימס מציין כי הסבירות לסופת-על עליה מדברים המדענים, עולה עם התגברות בהתחממות האקלים. מדעני האקלים שמו לב מזה שנים כי עלית הטמפרטורה של אטמוספירת כדור הארץ מגדילה את כמות האנרגיה הנאצרת בו, ומגדילה את הסיכויים לאירועי מזג אוויר קיצוניים ויותר אלימים.  
גלי חום ובצורות קטסטרופליות,  גם הם מקושרים עם ההתחממות הגלובלית. בקיץ של 2003, חוותה אירופה שרב כבד עם טמפרטורות של 10-20 מעלות מעל לממוצע בחודשים יוני ויולי. גל החום באירופה גרם למותם של 30,000 בני אדם, רבים מהם קשישים.  גל החום נחשב כאחד מעשר אסונות הטבע הקטלניים של המאה הקודמת באירופה.
נראה שגם ההוריקנים עלו בעוצמתם כתוצאה מההתחממות הגלובלית. עבור כל עלייה של מעלת צלזיוס בטמפרטורות פני השטח של האוקיינוס האטלנטי הטרופי, כמות הגשמים מסופה טרופית עולה ב- 6% עד 18% ומהירויות הרוח של סופות ההוריקן החזקות ביותר עולה בשיעור של עד 8%, על פי דו"ח תוכנית 'מדע שינוי האקלים' שצוטט על ידי השבועון "ניוזוויק" בשנת 2008.

החוקרים ציינו כי יכולות משופרות של ראייה לווינית שפותחו בשנים האחרונות, מאפשרות להם לזהות בברור מה שהם קוראים 'נהרות אטמוספיריים' – זרמי אויר רוויים במים המשתרעים לאורך של כ- 300 ק"מ ולרוחב של כ- 300 ק"מ, הזורמים מהאזורים הטרופיים באוקיינוס השקט לכוון החוף המערבי של ארה"ב.
החוקרים כינו המודל שלהם "ARkStorm" שזה קיצור ל'נהר אטמוספרי 1000'.  "ARkStorm מעלה שאלות מהותיות לגבי יכולתם של מוסדות ברמה הפדרלית, ברמת המדינות והשלטון המקומי לתכנן ולהתמודד עם אסון בסדר גודל כזה"  דיווחו החוקרים. כמו כן "עולה בעיה מדיניות בסיסית האם לשלם עכשיו כדי לנסות ולהפחית את הנזקים, או לשלם הרבה יותר מאוחר לשיקום הנזקים שיגרמו".

אמנון פורטוגלי
----
וכעת תוספת המדיה הדרך החדשה להעביר את הזמן ב-Toowoomba קווינסלנד אוסטליה להתבונן במכוניות צפות בזרם









ברחובות הראשיים התנועה כמובן מהירה יותר



ממש קארספוטינג

מבט רחב יותר נותנת רויטרס אשר מספרת שהשיטפונות פגעו באזור גדול מצרפת וגרמניה ביחד.





בהמשך כפי שאמנון הבטיח יסופר על נזקים כגון עליה במחיריי הפחם  ועליה במחיריי המזון. ומשם קצרה הדרך למהומות בארצות שונות ירדן מצריים.... השיטפונות באוסטרליה אינם רחוקים כפי שאולי נדמה לנו. 
איל 

תוניסיה: מפגינים הסתערו על הארמונות
ערן זינגר  16.01.11 - 14:51 רשת ב
 דריכות בירדן ובמצרים רו"מ ירדן קורא לשריו "לפקח על המחירים בשוק הירדני
....ראש ממשלת ירדן א-ריפאעי קורא לשריו לפקח על המחירים בשוק הירדני ולהבטיח כי לתושבי הממלכה יהיו די מוצרי מזון בסיסיים בשוק. 
העיתון א-דוסטור כותב כי משרד התעשיה והמסחר של ירדן שוקל להפחית את מחיריהם של מוצרי החלב ב-9% ובכך לסגת מהחלטה קודמת להעלות את המחירים של המוצרים האלה.

קשבנו שמעון מיגאן מציין כי גם במצרים עוקבים אחר האירועים בתוניסיה ושר המסחר והתעשיה ראשיד מוחמד ראשיד אומר כי אין צורך לנקוט צעדי בטחון מיוחדים כדי לשמור על רמת המחירים בשוק המקומי.
בראיון לעיתון "אל גומהוריה" אמר השר המצרי כי כל מחירי המזון למעט הירקות והפירות נמצאים בפיקוח....

עדכון: ההערה שלי על הקשר בין השטפונות באוסטרליה למזרח התיכון התבררה כנכונה ביותר יחד גל החום בשנת 2010 ברוסיה נגרמה עליה במחיריי המזון. מחיריי המזון היו גורם מאיץ לאביב הערבי שהביא את האחים המוסלמים לשילטון במצרים.