16.4.2010

מפעל לניקוי גז בחוף הכרמל


לפניי שיגיע הגז מתמר לתחנות הוא צריך לעבור ניקוי.
בנוסף לוח הזמנים צפוף אם רוצים לחבר את תמר לפני שיגמרו המאגרים האחרים.

לכן הרשויות מנסות להעביר את כל ההחלטות במהירות ללא תשומת לב לתושבים באזור. בלי לספק מידע או לתת הזדמנות יתרה לתושבים להשמיע את השגותיהם. אם התושבים בחוף הכרמל מנסים לעצור את התכנית הדבר אינו מפתיע.

מאות מתושבי המועצה האזורית חוף הכרמל, פארדיס וג'יסר א-זרקא הפגינו וחסמו את התנועה בכביש 4 במחאה על התוכנית להקים באזור מתקן לקליטת גז מקידוחי הים "תמר" ו-"דלית". הם חוששים מזיהום אוויר, פגיעה בתיירות, ירידת ערך הנכסים ונזק לחוף. מפעילי הקידוח: הגז הטבעי יפחית את הזיהום בישראל וגם המתקן עצמו לא יזהם או יפגע בנוף
אחיה ראב"ד - ynet - פורסם: 15.03.10

‎‎כ-400 איש הפגינו בצומת פרדיס נגד התוכנית של נובל אנרג'י להקים מתקן לניקוי גז שיופק מבארות הגז הטבעי באזור חוף הכרמל ■ לטענת מטה המאבק האתר שנבחר הוא רגיש ביותר מבחינה נופית
15/03/2010 - מירב אנקורי - גלובס


דף מידע על מפעל גז בחוף הכרמל - סוזן צעירי - דור
Information About Intended Gasplant Hofhacarmel

ויש גם עצומה
_____________________________________________________________

הגז שלכם – יהרוס אותנו
חתמו על העצומה: לא לחוות הגז בחוף הכרמל

על מה מדובר?

חברת נובל אנרג'י, ושותפתה קבוצת דלק של יצחק תשובה, בעלות קידוחי הגז תמר ודלית, מעוניינות להקים בחוף דור מתקן לטיהור גז בשטח כולל של 250 דונם, הכולל: העברת הגז מהים בצינורות תת קרקעיים עד למבנה טיהור וניקוי הגז, ארובה בגובה 50 מ', מבנים תעשייתיים, מיכלי דלק ומבני קירור. בנוסף, שריינה רשות הגז 100 דונמים נוספים העלולים לשמש לתחנת כוח עתידית או תעשייה עתירת אנרגיה אחרת.

השטח המדובר הוא שטח חקלאי הנמצא מול זכרון יעקב, קרוב למושב דור ולפרדיס, בפתחת נחל דליה.

רק לאחרונה נודע כי התוכנית כבר אושרה בהליך מהיר על יד חלק גדול מרשויות התכנון. בקרוב אמור להתקיים דיון סופי בוועדה הארצית לתכנון ובנייה.

לפיכך, הוחלט בשלושת הרשויות: מועצת חוף הכרמל, זכרון-יעקב ופרדיס, לצאת למאבק ציבורי ומשפטי בשם כל תושבי האזור, כדי להילחם בהקמת חוות הגז במיקום המוצע.



עמותת כחול וירוק מצטרפת למאבק וקוראת לכל מי שהאזור יקר לליבו להצטרף אלינו.

מדוע אנחנו מתנגדים?

בשל הסיבות הבאות:

o איחוד תשתיות – ההגיון מחייב להצמיד את המתקנים לקומפלקס תעשייתי קיים ולא לפתוח מוקד חדש של תעשייה פטרוכימית בלב אזור עתיר תרבות טבע ונוף. איחוד תשתיות היא המדיניות המוצהרת של רשויות התכנון במדינה ואין סיבה לחרוג ממדיניות זו.

o סכנת דליפת גז - הגז מגיע בלחץ גבוה מאד מהים, מטופל ומנוקה באתר. קיימת סכנת דליפה של גז ודליפת זיהום לאוויר.

o סכנת התפוצצות – תחנת דלק וכביש מהיר חיפה תל אביב נמצאים בצמוד לשטח המיועד. הצירוף של סכנת דליפת גז ואדי הדלק יכול להסתיים בפיצוץ אדיר.

o סכנת זיהום מי תהום- שטח זה מוגדר לפי תמ"א 35 כשטח לשימור משאבי מים. קיימת אפשרות סבירה לדליפת חומרים מסוכנים אשר יזהמו את מי התהום. רק בשנה שעברה אירעו מספר מקרים של תקלות חמורות בקו הגז בדרום, ורק בדרך נס נמנע אסון כבד.

o פגיעה בתיירות – נחשולים, דור, וזכרון יעקב הינם יישובים אשר פרנסתם על תיירות, ומהווים את העוגן התיירותי של האזור. הקמת חוות גז ותעשיות נלוות הכוללת ארובה בגובה של כ- 50 מטר אינה עולה בקנה אחד עם פיתוח תיירותי ותפגע בפרנסת הישובים באזור.

o ירידת ערך הנכסים באזור – הפחד מפני זיהום ודליפת גז, פעילותם המאסיבית של המתקנים, הרעש והפגיעה בנוף יובילו לבריחת תושבים מהאזור ולירידת ערך הנכסים.

o מרחב ביוספרי – שטח לשימור - חוף הכרמל בכללו ואזור חוף דור במיוחד הינו חלק ממרחב ביוספרי המוגדר כשטח לשימור בתכניות מתאר ארציות ומחוזיות שמדינת ישראל עצמה קידמה ונתנה להן תוקף. מוגדר עפ"י תמ"א 35 "בעל רגישות נופית וסביבתית גבוהה".

o חופים ללא פיתוח – רצועת החוף בין עתלית לקיסריה היא אחת היפות ועתירות המשאבים בארץ. באזור זה קיימות ערי חוף עתיקות, נמלים עתיקים, מצודות ומבצרים צלבניים, וכפרים פרהיסטוריים מוצפים. החיבור הנפלא של פארק הכרמל, מישור החוף וחוף הים, עם המפרצים היפיפיים מקנים לאזור קסם מיוחד. לא יעלה על הדעת להקים קומפלקס של תעשייה פטרוכימית מזהמת בלב איזור ייחודי זה. חובה עלינו לשמור את האזור הזה ללא פיתוח תעשייתי, למען כל עם ישראל ולמען הדורות הבאים.

o קביעת החלופות ובדיקתם נעשתה ללא שקיפות- ללא שיתוף הציבור, ולמרבה האבסורד – נערכה על ידי היזם עצמו. אפילו ראשי רשויות באזור לא שותפו בהליך קביעת מיקום חוות הגז. קיימות חלופות אחרות שהוצעו, אך המדינה מסרבת לשקול אותן ברצינות. לא נסכים שהיזם יחסוך בעלויות על חשבון בריאות ופרנסת תושבי האזור!

האינטרס של היזם, חברה פרטית שהוקמה למטרות רווח, ברור לגמרי: אזור זה נבחר מאחר וכנראה זה הפתרון הזול ביותר והנוח ביותר לטיפול בגז.

אבל מי ישמור על האינטרסים שלנו?

לא מדובר כאן בעניין מקומי של תושבי האזור. חוף הכרמל ומשאביו הם נכס לאומי השייך לכל אזרחי המדינה - עזרו לנו לשמור על חוף הכרמל למען כולנו ולמען הדורות הבאים.


_____________________________________________________________













האם ניתן היה למשל להצמיד את המתקן לתחנת הכוח בחדרה? מה יהיה נזקו של המתקן? מה יפלוט? מה תהיה צורתו והאם ניתן לגרום לכך שיפריע פחות? מה הנזק לחוף ממעבר הצינור? לצערי התשובות לא בידי ולא מצאתי שום מידע מוסמך באנטרנט. במצב הזה אפשר להבין את התושבים שמתחילים בפעולות מחאה לפני שיועמדו בפני עובדה מוגמרת.

אתר חדש ליעילות אנרגטית

אתר חדש ליעילות אנרגטית של הסוכנות הביין לאומית לאנרגיה

Energy Efficiency Homepage: "Energy Efficiency: Save Energy, Cut Costs, Reduce Pollution