29.1.2009

שנה לאסון הקולומביה, מסר מאילן רמון


בעוד יומיים יחול יום השנה לאסון קולומביה בו נספה אילן רמון. לפי אנשים שהכירו אותו הוא היה באמת משהו מיוחד בעל כושר נדיר להבין במהירות נושאים מורכבים.
במהלך המשימה של הקולומביה הרגע הרישמי והחשוב ביותר מבחינה סמלית היה שיחתו של אילן אם ראש הממשלה אריאל שרון.

הדבר הראשון שאילן אומר בשיחה (לאחר מילות פתיחה) לפני מראה ישראל מלמעלה ולפני הספר התורה מברגן בלזן.

"מה שיותר מעניין שהאטמוספירה היא דקיקה. אני חושב שאנחנו צריכים לשמור עליה כעל בבת עינינו, ככה היא נראית".

כל מי שמכיר טייסים יודע שתמיד הם מתכוננים לכל משימה בפרטיי פרטים לכן כאשר אילן דיבר לראש הממשלה ולכל העם ובחר לפתוח בנושא זאת לא סתם התרשמות רגעית שנאמרה ללא מחשבה. אם היה רואה לנכון היה מתחיל למשל ב- " מכאן מהחלל ארץ ישראל נראית כפי שהיא נראית על המפות - קטנה אבל מקסימה."

יתכן שהדרך הראויה להנציח את אילן רמון היא להקים מרכז לחקר שינוי האקלים ו/או מרכז לחיסכון באנרגיה ו/או את תחנת הכוח הסולארית הגדולה בעולם.

תחילת תמליל השיחה בין אילן רמון לראש הממשלה שרון - 21/1/03 שעה 17:40
אבי בליזובסקי,‏ יום שלישי, 21 בינואר 2003 - הידען

רה"מ שרון: שוחחנו איתך, שרת החינוך ואנוכי מעט לפני השיגור והתרגשנו, עכשיו כשאנחנו מדברים אליך אל החלל אנחנו מתרגשים עוד יותר.
אל"מ רמון: גם אני נרגש לא פחות ממכם, תמיד לשוחח עם ראש הממשלה, אבל במיוחד לשוחח איתך מהחלל."
רה"מ שרון: "מה אתה רואה משם שאנחנו לא רואים מכאן?"
אל"מ רמון: "מה שרואים מכאן, זה באמת מדהים. כדור הארץ שלנו הוא יפהפה, אבל מה שיותר מעניין שהאטמוספירה היא דקיקה. אני חושב שאנחנו צריכים לשמור עליה כעל בבת עינינו, ככה היא נראית".
שרון: אני מקווה שהניסויים שאתה עושה בהחלט יתרמו ליעד הזה. אתה טסת כדי למדוד סופות חול ובמקום זאת יש לנו גשמי ברכה.


ראש הממשלה, אריאל שרון משוחח בטלפון עם אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון בחלל מתוך מעבורת החלל "קולומביה" - אתר הממשלה
(21/01/2003)
ראש הממשלה: לפני כמה ימים, ערב המראתך היינו מאוד נרגשים, שרת החינוך ואני שהייתה לנו הזכות לדבר אתך, עכשיו שאנחנו רואים אותך שם אנחנו נרגשים עוד יותר.
אילן רמון: אני חושב שאני נרגש לא פחות ממכם, בוודאי לשוחח אתך אדוני ראש הממשלה ושרת החינוך אבל במיוחד לדבר אתכם מכאן מהחלל.
ראש הממשלה: הייתי רוצה לדעת מה אתה רואה משם שאנחנו לא רואים מכאן ?
אילן רמון: אני אספר לך מה שרואים מכאן זה באמת, זה באמת מדהים. זה כדור הארץ שלנו - הוא יפהפה, באמת יפהפה, אבל מה שיותר מעניין הוא שהאטמוספירה היא מאוד דקה. האטמוספירה הזאת ששומרת עלינו ומאפשרת לנו לחיות ולנשום, היא ממש דקה ורואים אותה זוהרת, וביום היא כחלחלה - תכלת יפה, וגם בלילה רואים צללים מהאטמוספירה הזאת, ואני חושב שצריך לשמור עליה כעל בבת עינינו - ככה היא נראית.
ראש הממשלה: שמענו את הדברים שאמרת - דברים שמחייבים את כולנו. אתה יצאת לראות סערות חול, אנחנו ממש בגשמי ברכה. אנו מקווה שהניסויים שאתה עושה יחד עם חבריך אכן יתרמו ליעדים האלה.

בהמשך שרת החינוך נעלמת באופן תמוה מגירסת ראש הממשלה.
אם חשבתם שרשומון זה רק שם של סרט יש גם גרסאות נוספות.


בתמונה צוות הקולומביה בצילום ריחוף קבוצתי בעת המשימה מסרט שניצל מההיתרסקות יהי זיכרם ברוך


לסיכום כדברי אילן רמון צריך לשמור על האטמוספרה כעל בבת עינינו וזה העיקר