14.5.2013

400ppm ארבע מאות חלקים למיליון

ארבע מאות חלקים למיליון זה פחות מחצי אחוז. אבל כמובן תלוי מה החומר למשל 400ppm של CO או פחמן חד חמצני יהרגו אתכם תוך 4 שעות.  400ppm של פחמן דו חמצני CO2 פחות קטלניים אבל עדיין אלפי אנשים יעברו מן העולם בשטפונות רעב מחלות טרופיות ומלחמות ושאר תופעות שהעליה ברכוז ה-CO2  ושינויי האקלים יביאו להחמרתם. 
החדשות האחרונות הן שרכוז ה-CO2 בהר מאונה לואה עבר כמה פעמים את ה-400.

רכוז פחמן דו חמצני CO2 שעתי במאונה לואה הואי תחילת מאי 2013
בין ה-8 ל-9 הרכוז עובר את ה-400ppm וכן בשני לילות אחרי.
מקור: The Keeling Curve | A daily record of atmospheric carbon dioxide | Scripps Institution of Oceanography

 למעשה הדבר קורה פעם ראשונה מזה לפחות 800,000 שנים. לפי הקרח הקדום ביותר שהוצא בגלעין קרח באנטאקטיקה. 

רכוז פחמן דו חמצני (CO2) ב-800,000 השנים האחרונות לפי גלעיניי קרח לפני 1958 ומדידות במאונה לואה הואי אחריי 1958 אנחנו נמצאים בקצה הקוו הדק בצד ימין של התרשים. הרבה מעל לתנודות הקרחוניות בין קרחוניות בכמעט מליון השנים האחרונות. מקור:  The Keeling Curve | ...| Scripps Inst, of Oceanography


במאי רכוז ה-CO2 השנתי מגיע לשיאו ובקרוב הצמיחה האביבית בחצי הכדור הצפוני תוריד את ריכוז ה-CO2 אבל במאי 2014 כבר יהיו מספר ימים גדול יותר ואולי הממוצע החדשי יגיע ל-400ppm ותוך זמן קצר הממוצע השנתי ייהיה 400 ונקודת הציון הבאה 450...
השתנות רכוז דו תחמוצת הפחמן (CO2) באטמוספרה מאז 1958 במדידות בהר הגעש מאונה לואה הואי. התרשים ידוע בשם העקומה של קילינג Keeling Curve ע"ש דייב קילינג שהיה הראשון שהתחיל במדידות מדויקות של רכוז ה-CO2 ואחראי אישית לחלק ניכר של התרשים. שיניי המסור נגרמות ע"י מחזור הצמיחה באזורים הקרים של חי הכדור הצפוני. בחורף הכל מושלג וקפוא ואין קליטה של פחמן מהאטמוספרה ואילו בקייץ הכול ירוק וצומח וקולט CO2 מהאטמוספרה ואז מרחשת ירידה שנתית בריכוז ה-CO2. לאחר הגעה לשיא הממוצע השנתי מגיע לעותו ערך לאחר כ-4 שנים. רואים בתרשים שקצב העליה כיום גדול מאשר בתחילת המדידות.
החודש עוד מספר עגול נחגג בוויומינג ולפי המושל המקומי 

Governor: Wyoming Approaches Coal Mining Milestone

CHEYENNE, Wyo. –  Governor Matt Mead announced today that Wyoming will mine its ten billionth ton of coal in May. “This is a significant achievement for our state and country. Coal mining has provided thousands of jobs in Wyoming over the last 150 years, all the while fueling America’s economy,” Governor Mead said. “Coal has helped make America great because it is an affordable and reliable source of energy. It keeps the lights on in our homes and powers America’s industries.”


תרגום המושל מט מיד הכריז היום שוויומינג תפיק את הטון ה-10 ביליון שלה במאי. 
[10 ביליון טון קצר פרושם 9.07 מיליארד טון מטריים] "זה הישג משמעותי עבור המדינה והארץ שלנו. כריית פחם מספקת אלפי מקומות עבודה בוויומינג ב-150 השנים האחרונות. תוך כדיי תידלוק הכלכלה האמריקאית," המושל מיד אמר. "פחם עזר לעשות את אמריקה גדולה בגלל שהוא מקור אנרגיה אמין וזול. הוא משאיר את האורות בבתים שלנו ומספק כוח לתעשיה של אמריקה."
Wyoming's North Antelope Rochelle Mine in the Powder River Basin. Courtesy of the Wyoming Mining Association.



אם היו עורמים את כל הפחם הזה לערמה חרוטית (קונית) אשר הרדיוס שלה שווה לגובהה היא היתה מגיעה לגובה של שני ק"מ לפחות. בהנחה שהצפיפות של הפחם הכרויי היא בסביבות 1.(לפני הכריה הצפיפות היא בסביבות 1.3) כמות החומר הכרויי גדולה בהרבה משופ שהיא כוללת את הסלעים שמכסים את הפחם. כמובן מכוון שמדובר במכרות פתוחים שראשית צריך לפנות בהם את הסלעים המכסים כמות החומר שנכרה והוזז גדולה משמעותית.

הר התבור אילו היו עורמים את כל הפחם שהופק בוויומינג לערמה גדולה היא היתה ממלאת את החלל בין הקווים השחורים. הר תבור מתנשא כ-400 מטרים מעל סביבתו גובהה של הערמה צריך להיות כ-2 ק"מ. הר התבור מתנשא לגובה של כ-400מ' מעל סביבותיו. 
    


View Larger Map

מחפר במכרה רעם שחור בוויומינג Black Thunder Coal Mine תמונת לווין
מאז פרסום הפוסט המחפר זז אבל חיפוש קצר לשמאל ימצא אותו לחילופין בתחילת 2015 הוא נמצא כאן המחפרים מסוג ה-dragline excavator מגיעים לאורך זרוע של 130 מטר עם נפח כף של 130 מ״ק ויכולת הרמה של כמעט 400 טון CAT 8750 הם מתנייעים בעזרת מנגנון הליכה שמרים את כל המפלצת בעזרת שתי תמיכות מהצדדים מזיז אותה קצת ואז מרים את התמיכות מזיז אותן וכך הלאה. draglines אינם המחפרים הגדולים ביותר מחפריי גלגל כפות הם מכונות גדולות יותר.



OFFICE OF GOVERNOR MATT MEAD
State Capitol Cheyenne, April 30, 2013


וללא שום קשר ולא משנה מה המדענים אומרים