7.2.2012

הערה על החרם הארופי על הנפט האיראני

 ארופה מחרימה את הנפט האיראני
כדיי להבין את המשמעות של הדבר חשבון קטן המבוסס על הנתונים של BP שפורסמו ב-2011 ומתיחסים לשנת 2010. מכיוון שאין סיכום של יבוא ויצוא אפשר להשתמש בנתונים של הפקה מול צריכה. איראן מיצאת לכן בסביבות 2500 אלף חביות ליום. 
סיכום של הצריכה-ההפקה של כמה מדינות שלא יטלו כנראה חרם סין, סינגפור, טורקיה, פקיסטאן אינדונזיה כ- 7800 אלף חביות ליום. ואם נוסיף את הודו נקבל יותר מ-10 מיליון חביות ליום. וכמובן יש עוד מדינות בעולם.
המסקנה יש לאיראנים למי למכור את הנפט. לכן כפי שאנו רואים אין טלטלה ממשית בשוקי הנפט בעולם. אבל כעת הנפט האיראני מבוקש פחות לכן סביר שמחירו ירד לשמחתה של סין למשל. לכן האם הם מאוד מצטערים על האמברגו הארופי? לא ממש בטוח למרות ההצהרות שלהם. בכל מקרה כיום הם מתמקחים על מחיר הנפט האיראני ובמסגרת המיקוח אפילו מקטינים את יבוא הנפט האיראני. צעד שמחזק את האמברגו ובדאי מלחיץ את האיראנים. אבל מלחמה במפרץ שתפסיק את זרימת הנפט ותקפיץ את מחירי הנפט לשחקים לא תועיל לסין. כמובן יכול להיות שהמנהיגות של סין עדיין רואה את העולם צבוע במידה מסוימת בציבעיי המלחמה הקרה.
רוסיה כיצואנית נפט לעומת זאת אולי אפילו תרויח ואולי תנזק אם היא מיצאת דברים אחרים לאיראן. בכל מקרה התלונות של רוסיה לא מאוד משכנעות אותי. רוסיה תרויח מהמשבר שיכול רק להעלות את מחיריי הנפט בעולם (ותוכל למכור יותר נפט לאיחוד הארופי) ועדיף לה שלא יפתר ולכן אולי היא תנטה לעודד את האיראנים מחשש שהם אולי עלולים להתקפל.


האיראנים בכל מקרה נזוקים מהמהלך פחות מרחב תמרון בשיווק הנפט פרושו מחיר יותר נמוך כאשר סנקציות על בנקים איראנים מקשות עוד יותר. לאיראנים יש שניי איומים מרכזיים הראשון הפסקה מידית של משלוח נפט לארופה. אבל באיחוד הארופי יש נפט ומוצרי נפט לשלושה חדשים ואיראן מהווה חלק קטן מאספקת הנפט לארופה (~6%). שלושת החדשים נובעים מהדירקטיבה של האיחוד הארופי בנושא. גם אם יוון למשל לא צייתה לדירקטיבה עדיין יש כמויות נכבדות בהשג יד בארופה. הדרקטיבה הארופית מקבילה לכלל שנוגע לכל מדינות החברות ב-IEA לשמירה על מלאי של שלושה חדשים. אחד המאגרים הגדולים מצוי בארצות הברית למשל. לישראל לעומת אין שום מלאי לאומי (כנראה יש לצה"ל יש לחברת החשמל אבל אין מלאי לאומי למיטב ידיעתי לפני שנה שנתיים לא היה וסביר ששום דבר לא השתנה)


איראו יכולה לסגור לפחות לזמן מה את מיריי הורמוז אבל זאת ממש הזמנה למלחמה. ועדיין לרוב העולם המערבי יש את אותם המאגרים שמספיקים לשלושה חדשים לפחות. לסעודים יש צינור המוביל לים סוף אשר מסוגל להעביר כמעט חצי מהתפוקה הסעודית 4.5 מליון חביות ליום לעומת  תפוקה של כ-10 מליון חביות ליום. בנוסף יש עוד נפט בעולם מלבד במפרץ הפרסי למשל בחולות הזפת הידועים לשימצה בקנדה. או במפרץ מקסיקו בקידוחים של bp בים הצפוני עדיין מול חופי ברזיל וניגריה בדלתת הניגר שם הוא גורם לאחד מנזקי זהום הגרועים בעולם… 


לעומת זאת סגירת מיצריי הורמוז פרושה עצירת יצוא הנפט האיראני שהוא מקור ההכנסה העיקרי של איראן. לא בטוח שהאיראנים ישמחו לוותר על תעשית הנפט שלהם. למעשה מצבם של האיראנים הרבה יותר גרוע משום שאיראן אינה מזקקת את כל הדלקים שהיא משתמשת בהם כגון סולר ובנזין ונאלצת ליבא חלק משמעותי מהם לכן חסימת מצריי הורמוז תעצור חלק נכבד מהכלכלה האיראנית. (בנוסף סין שתומכת באספקת נפט סדירה לא ממש תתלהב מהמהלך.)


לסיכום בנושא הנפט ואיראן כנראה שלא יהיו יותר מידיי חדשות חשובות. אבל תלוי באיראנים


המקור לגרפיקה ולטבלה ולמידע מפה ותרשימים נוספים
Iran has threatened to close the Strait of Hormuz through which 20% of global oil supplies pass through. Which countries does Iran export to and how much of their crude oil supply does it make up?
 Monday 6 February 2012 12.00 GMT


Visualization for Bubble Chart
Click here to see the full screen version 


יצוא הנפט האיראני לפי מדינות מקור
Iran - Analysis - U.S. Energy Information Administration (EIA)


With EU Embargo on Iran Oil, Chinese Traders Set to Seize Opportunity - China Real Time Report - WSJ


REFILE-UPDATE 2-China extends Iran oil import cuts, supply talks to resume | Reuters
פול יוליוס רוטר מיסד ריוטרס נולד כיהודי בגרמניה בשם ישראל בר יהושפט בנו של רבי שמואל לוי יהושפט. זמן מה עבד אצל שרל לואי הווס יהודי ממוצא פורטוגזי המיסד של הסוכנות הידיעות שהפכה מאוחר יותר לסוכנות הידיעות הצרפתית APF.