22.2.2010

תגובות נוספות ל"התחממות גלובלית אידס וחיסונים או למה מהנדס טילים צריך לעוף"

בעקבות המאמר "התחממות גלובלית אידס וחיסונים או למה מהנדס טילים צריך לעוף"
אור קשתי וצפריר רינת כתבו מאמר ב"הארץ"

המדען הראשי במשרד החינוך, ד"ר גבי אביטל: בני האדם אינם האחראים להתחממות כדור הארץ
מאת אור קשתי וצפריר רינת הארץ 21/02/10
בנוסף אמר אביטל "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן"
המדען הראשי החדש של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, תקף בשבוע שעבר את ההסכמה המדעית הרחבה בדבר הקשר בין פעילות האדם לשינויי האקלים, ואמר כי "אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שכדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני - אני אתעקש על כך שזה לא המצב". עוד אמר, כי "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה". בתוקף תפקידו, משפיע אביטל על פעולות משרד החינוך ובתי הספר בנושא איכות הסביבה. בעקבות כמה מאמרים שכתב על התחממות כדור הארץ, קראו פעילים בארגונים ירוקים להתפטרותו.

ד"ר אביטל, בעצמו איש דתי, אמר כי "יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד".

ביחס לדבריו אלה אמרה הפרופ' חוה יבלונקה, מאוניברסיטת תל אביב, שהדבר מקביל ל"אמירה שצריך לתת מקום בספרי הלימוד לדעה שכדור הארץ הוא שטוח ושהשמש מסתובבת סביבו. מפתיע שמדען ראשי של משרד ממשלתי אומר דברים כל כך הזויים"...

...אביטל אמר בשבוע שעבר כי "אלה דעותיי ולא אתכחש להן כי מוניתי לתפקיד במשרד החינוך". לדבריו, "הירוקים צריכים להיות פחות דתיים וכדאי להם לקרוא את כל המאמרים שחושפים את דברי ?מכחישי ההתחממות'. אני הייתי בין הראשונים שאמרו זאת. מי שאומר שאין לי את המומחיות הנדרשת צריך לפתוח את העיניים".

חלק גדול מהציטוטים המוקדמים של ד"ר אביטל הופיעו באתר אינטרנט ישראלי, המוקדש לההתחממות העולמית. במכתב לסער, כתב השבוע מחבר הבלוג, איל מורג, כי אביטל "לא מבין מהו מדע ולכן צריך להרחיק אותו מכל תפקיד שקשור למדע".

"אביטל צריך להתפטר מתפקידו", מוסיפה ד"ר ליה אטינגר, ממרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית. "הדבר דומה למדען הראשי של משרד הבריאות שהיה מכריז שכל המחקרים על הקשר בין סיגריות לסרטן הם עורבא פרח. ...". .....

למאמר ב"הארץ" הגיבו

שמואל חן שהיה הראשון להתריע על המשמעות של מינויו של גבי בבלוג הפילוסוף הבודד

"כל כך הרבה אפשר עוד לכתוב על הגישה של ד"ר אביטל. אני אישית חושש מאד שהוא אינו מבין מהו מדע, הוא אינו מבין מהי יהדות, הוא אינו מבין את הקשר העמוק שבין חיינו היהודיים לבין המחויבות הסביבתית שצריכה להיות לכל אחד על פני האדמה הזו. והצרה הכי גדולה היא שהוא מכוון את מדיניות החינוך של ילדינו.

כשנבחרה ממשלת נתניהו בכיתי עמוק מאד בתוך ליבי. עכשיו, אני יודע מדוע."


דני רבינוביץ' בבלוג הומוקומבוסטאנס
.... "הבעיה עם אביטל, שעליה עמד גם אייל מורג באפקט הפרפר השחור, לא מצטמצמת רק לכישוריו. היא נעוצה באופן שבו הוא מבין מהו מדע, מהו דיון, ומהו דיון מדעי - שלוש שאלות חינוכיות ממדרגה ראשונה. לאביטל יש דעה מסויימת על שינוי אקלים: לשיטתו התופעה אינה באמת קיימת, אם היא קיימת אזי איננה מעשה ידי אדם, ובכל מקרה, המקום (כלומר אלוהים) הוא שדואג לבריאה ולגורלה. חזון המחשכים הפאטאליסטי הזה הוא נר לרגליו כאדם וכמדען, ולא מצטצמם רק לדעותיו על האקלים. האיש, למשל, מתנגד גם למיחזור שעשוי להקטין את הררי האשפה שנטמנים באדמת הארץ ולחסוך מיליארדים. אך היותו מחזיק בדעת מיעוט בנושא זה או אחר איננה בעיני עילה לפסילתו. הסכנה החינוכית, המדעית והסביבתית האמיתית אשר כרוכה בו היא הפונדמנטאליזם שלו. ההתעקשות שלו שהוא ודעותיו הם היחידים שצודקים, שמאה וחמשים שנה של חקר האטמוספירה הם עורבא פרח, ושעליו ועל דומיו רובצת חובת הזעם הקדוש להביא לדה-לגיטימציה של טובי המדענים. ואם צריך לשנות ספרי לימוד ותכניות לימוד – תחום שלאביטל בתפקידו הנוכחי יכולה להיות בו השפעה – כך ייעשה.

האם גדעון סער, שהוא אדם משכיל ועירני, באמת לא תהה על קנקנו של אביטל לעומק? זה אגב לא מסובך במיוחד: אביטל שוטח את מרכולתו הקלוקלת בתחום האקלים והסביבה כבר שנים, בהרצאות שהוא נושא בישיבות תיכוניות ובמוסדות אחרים, בראיונות לתכניות טלביזיה תורניות, באינטרנט ועוד. האם רק עכשיו התעורר השר למציאות הביזארית שבה לשכת המדען הראשי שלו מאוכלסת במכחיש אקלים סדרתי שמתנגד לתאורית האבולוציה, פועל בעקביות לחבל בתקנות ההגנה על הסביבה ומשוכנע שמדיניות צמצום גזי החממה שקיבלה ממשלת ישראל מתבססת על סברות כרס של מדענים נבערים ומושחתים?

לסער היה אסור לתת לפיל הזה להיכנס לחנות החרסינה. עכשיו משנכנס וגם התחיל להשתולל עליו להוציא אותו מיד, לפני שייגרם עוד נזק לחינוך, למשרד, לשר, לממשלה ולראשה." ....

( דרך האתר של דני ניתן לקנות בהנחה את ספרו הנה זה בא: כיצד נשרוד את שינוי האקלים )

לפי אור קשתי המאמר בהארץ זכה לתגובות רבות וכבר מדובר על עצומה של מדענים לפטר/להיתפוטר את גבי. למרות שאור לא בטוח שהאקדמיה תוכל באמת להתארגן.
נושא נוסף שדורש ברור הוא מתי גבי היה בתפקיד מרצה בטכניון מיכוון שבאתר החוג לאוירונאוטיקה גבי אינו מופיע (אמנם החיפוש התבצע לאחר מנויו של גבי למדע ראשי ) השאלה הופכת למעניינת אולם בינתיים פניות לטכניון לא זכו לתשובה מספקת.