22.5.2006

מושג: (אפקט החממה) תוצא החממה


מושג: אפקט החממה תוצא החממה greenhouse effect
=חימום כדור הארץ על ידי שמיכה של גזי חממה
שיא קרינת השמש (1) הוא בסביבות אורך הגל הניראה כאשר הקרינה מגיעה לאדמה (3) האדמה מיתחממת ופולטת חום בצורה של קרינה באורך גל תת אדום (אינפרה אדום)(3->4). אלולי גזי החממה (4) היתה כל הקרינה נפלטת לחלל החיצון. גזי החממה מחזירים חלק מהקרינה בחזרה וגורמים לחימום נוסף של האדמה(5). החימום הנוסף יגרום לכך שהאדמה תקרין יותר אנרגיה. בסיכום הכולל בכל גובה שהוא כמות האנרגיה שנעה לכיוון כדור הארץ שווה לכמות האנרגיה שזורמת בכיוון ההפוך. לכן מגדירים מאזן אנרגיה. חץ (2) מתאר קרינה שמוחזרת ישר מהאטמוספרה לחלל. השם (אפקט) תוצא החממה בהשראת החממות לצמחים שהיו מכוסות בזכוכית שהינה שקופה לאור נראה ואטומה לתת אדום, אולם התגלה שבחממות שלנו העיקר זה חסימת תנועת האויר והשפעת חסימת הקרינה התת אדומה זניחה ולכן אפשר להשתמש ביריעות פוליאתלן.
המקום שבו מודגמת השפעת תוצא החממה בצורה המרשימה ביותר הוא כוכב הלכת נוגה העטוף בשמיכה עבה של CO2 כאשר כאשר הטמפרטורה על פני נוגה מגיעה לסביבות 500c ,
ללא אפקט החממה הטמפרטורה היתה נמוכה יותר ב 475 מעלות.
על כדור הארץ לאפקט החממה יש חשיבות רבה ואם הוא לא היה קיים היינו קופאים בטמפרטורה ממוצעת של 18- מעלות במקום טמפ' ממוצעת של 15 מעלות מעל האפס.
הבעיה היא אפקט החממה המוגבר או החימום עקב הפעילות האנושית

מקורות
Basic Meteorology R.McILVIIN Publisher: Van Nostrand Reinhold 1986