25.5.2010

שמועות בעיתיות על מצב הבאר

בלוגר בארצות הברית שצופה כל היום בשידור החי ממעמקי המפרץ הגיע למסקנה שהנפט מתחיל לפרוץ ממעמקי האדמה לא דרך  פתח הבאר. הטענה חוזרת ומופיעה גם בטוקבקים 
האם יתכן שמעטפת הבאר העליונה ניזוקה עד כדי כך שהיא נפרצה והנפט והגז פורצים להם דרך נוספת בבוץ הרך שבקרקעית האוקינוס?
אין לי כלים לענות על השאלה אבל בהתחשב שדווחו שברי בטון על אוניה שהיתה צמודה לאסדה בעת הפיצוץ והבטון היחידי באזור היה בעומק הבאר ולכן הגז זרק את הבטון דרך הבאר ה-BOP  המגביה  לאוניה הסמוכה הרעיון לא נשמע מדע בידיוני.

Major Change Down Below... 



שימו לב שנראה כאילו יש שתי יציאות האחת גדולה ברקע גז חום בהיר ונפט שחור והשניה מקדימה בצבע לבן ההמשך לפי הבלוג נראה כפיצוצים או התפרצויות של נפט וגז כאמור אין לי יכולת להעריך האם הדבר באת קורה או שמה מדובר רק בזרמים ובשיעולים כמו בברז אחרי הפסקת מים שסביר שיקרו בתערובת של נוזל וגז. במידה והתופעה קיימת אזי יתכן שתהיה בעיה בהרג הבאר מלמעלה ויתכן שלא בכל מקרה על הבארות הנוספות שנקדחות בכוון תחתית הבאר הדבר אינו אמור להשפיע. 
ישנה אפשרות הזויה של שחרור רבתי של מימן מהדרטים אבל התופעה תרם נחזתה ע"י בני אדם או לפחות לא כאלה שכתבו על כך. בעבר (פרה הסטוריה ) כנראה קרו ארועים כאלה בעוצמה שהביאה לגלישות קרקע  ולגלי צונמי חזקים. (Storegga slide לפני כ--8200-7000 שנה שלוש גלישות)
( אחת התאוריות על משולש ברמודה טוענת ששיחרור הדראטים גרם להקצפת האוקינוס וספינות שניקלעו לקצף פשוט שקעו משום שקצף קל בהרבה ממים. תאורטית האפשרות סבירה אבל בדיקה סטטיסטית מראה שאין יותר טביעות של ספינות במשולש ברמודה מאשר בשאר העולם)

wtfoilcam.png







Monkeyfister

It Starts With Planting A Garden...


Climate forcing of geological and geomorphological hazards 

Bill McGuire Phil. Trans. R. Soc. A - 28 May 2010 



Ellen Thomas - Wesleyan University



Gas hydrates: past and future geohazard?

  1. Mark Maslin et al. - Phil. Trans. R. Soc. A - 28 May 2010


נסיון לעצור את הזרימה מהבאר יעשה מחר יום ד "top kill"


בערב כנראה נדע אם הניסיון הצליח 
בתחילה ינסו להזרים בוץ כבד כדי לעצור את זרימת הנפט למיפרץ ואם הדבר יצליח לאחר מכן יזרימו בטון כדי להרוג את הבאר  סופית.
אם התוכנית לא תפעל יפעילו קודם את זריקת הזבל שאמורה לחסום את ה-BOP ולאחר מכן יזרימו בוץ קידוח כבד

אני מניח שלא מתחילים ישר מהזרקת הזבל  בגלל 2 סיבות
  •  פחד לסתום את הצנורות המובילים לבור הקידוח במקום את דליפת הנפט 
  • השארת מקום לגז לצאת מהקידוח. בנוהל "top kill" משתמשים (לעיתים?) בצרוף של הזרקת בוץ בלחץ עם שיחרור גז bleedind.


הסרטון הבא מראה את חלק מההכנות להרג הבאר, הכנה לחיבור צינור אל מונע הפריצה BOP על היבשה מדובר בתהליך מוכר ולא בעיתי בעומק של  ⅔1  ק"מ התהליך מסובך יותר

Oil spill video: BP shows ROVs at work

האנימציה הבאה מחברת bp לשעבר בריטיש פטרוליאום, מראה סכמה כללית של התהליך הבוץ הנשאב מאוניית מטען עובר דרך אסדת מנוף Helix Q4000 ומשם לכיוון ה-BOP



 אסדת המנוף Helix Q4000
היא אסדה אשר מסוגלת להוריד דברים לעומק של קילומטרים ומצוידת במערכת איכון לוויינית המחוברת למדחפים אשר משאירים אותה בנקודה קבועה. מתקן פשוט יחסית לשתי אסדות הקידוח ואניית הקידוח אשר הגיעו כדי לעצור את כתם הנפט המתפשט בכול אופן גם לאסדה הפשוטה הזאת יש מנחת מסוקים. למה הפרוט על אסדת מנוף פשוטה? בארצנו (וגם בקפריסין ובאזור מזרח היים התיכון רוצים להאיץ את חיפושי הנפט והגז. אם תהיה תקלה כמה זמן יקח להביא ציוד נוסף? האם חברה העובדת בלוב תואיל לבוא לעזרה? האם יש ציוד מתאים בים הצפוני? בכול מקרה מה שמצוי בים סוף או במפרץ הפרסי לא יועיל כל המפלצות האלו לא יעברו תעלת סואץ.



Success of 'top kill' strategy to squelch Gulf of Mexico oil spill should be known by Wednesday evening
By Jaquetta White, - The Times-Picayune - NOLA.com May 24, 2010

BP conducting final tests before attempting 'top kill'
By Jaquetta White, The Times-Picayune -  NOLA.com- May 25, 2010, 8:42AM
BP and the Minerals Management Service are conducting series of diagnostic tests over the next 12 to 24 hours that will determine the potential for success of the "top kill" maneuver in stopping the flow of oil from a leaking well.
"This is an important part for the team of experts we have brought together," said Kent Wells, BP's vice president for exploration and production. Wells said that while the top killl has been performed successfully before, it has never been done at 5,000 feet below the water's surface. "We want to take advantage of all the info we have so that this will be a successful procedure."
BP has said it will attempt the top kill on Wednesday. The procedure requires pumping drilling mud down the well, by way of the blow out preventer, at a rate of 40 to 50 barrels per minute to overcome and stop the flow of oil.
Scientists from BP and MMS are measuring the pressure at five openings in the failed blow out preventer to determine how best to inject the mud, Wells said. 

אם חשבתם שכולם כעת דואגים שהמקרה לא יחזור על עצמו מסתבר שיש אנשים אם דאגות אחרות בראש

Tidewater CEO says regulations in wake of oil spill could push energy exploration to foreign shores
By The Times-Picayune  May 25, 2010 - NOLA.com
Tidewater CEO Dean Taylor, in an interview on Bloomberg Television, said new regulations that may be implemented as a result of the April 20 Gulf of Mexico rig explosion could push more energy activity outside of the United States.



Latest news, photos, videos from the BP Deepwater Horizon drilling disaster