‏הצגת רשומות עם תוויות האיחוד הארופי. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות האיחוד הארופי. הצג את כל הרשומות

24.8.2012

Romanian Pictures to US Drought מתמונות מרומניה לבצורת בארה"ב

"חם כמו מים רותחים, לוהט רע כמו מדבר סהרה"
מתוך להיט ברדיו הרומני

תמונה מברשוב ברומניה 
ברשוב התקנאה בהוליווד והתקינה שלט גדול המשקיף על העיר 


 הר טמפה ברשוב רומניה קיץ 2012
שימו לב לציבעיי השלכת. בתמונה למטה סיבת השלכת ברורה יותר שורת העצים הקיצונית החשופה יותר לחום ולקרינה מצהיבה ראשונה.
 ברשוב קיץ 2012 הביניין הלבן באמצע שמאל התמונה בית הכנסת הפעיל מאחוריו בצד שמאל ניראה אחד המגדלים בלבן עם גג אדום מימין המגדל של גילדת האורגים

4.3.2012

חרם על הנפט האיראני עדכונים

יבוא הנפט לבריטניה בשנת 2009 לפי מדינות
 Statistical Aspects of the Oil Economy in 2009 eurostat

יבוא הנפט לצרפת בשנת 2009 לפי מדינות

 Statistical Aspects of the Oil Economy in 2009 eurostat


 כתגובה לחרם הנפט של האחוד הארופי איראן עוצרת את הספקת הנפט לצרפת ובריטניה. התוצאה עליה של מחיריי הנפט.
המשמעות הצהרתית בלבד.
בריטניה אינה מיבאת נפט מאיראן. צרפת יבאה מאיראן בשנת 2009 3% מהנפט. אפשר היה לחשוב  שלאחר הסנקציות הנוספות ב-2010 היבוא של צרפת מאיראן ירד אבל לפי eurostat היבוא של צרפת ב-2011 הוא בסביבות 5% (נתונים של 9 חדשים)

7.2.2012

הערה על החרם הארופי על הנפט האיראני

 ארופה מחרימה את הנפט האיראני
כדיי להבין את המשמעות של הדבר חשבון קטן המבוסס על הנתונים של BP שפורסמו ב-2011 ומתיחסים לשנת 2010. מכיוון שאין סיכום של יבוא ויצוא אפשר להשתמש בנתונים של הפקה מול צריכה. איראן מיצאת לכן בסביבות 2500 אלף חביות ליום. 
סיכום של הצריכה-ההפקה של כמה מדינות שלא יטלו כנראה חרם סין, סינגפור, טורקיה, פקיסטאן אינדונזיה כ- 7800 אלף חביות ליום. ואם נוסיף את הודו נקבל יותר מ-10 מיליון חביות ליום. וכמובן יש עוד מדינות בעולם.
המסקנה יש לאיראנים למי למכור את הנפט. לכן כפי שאנו רואים אין טלטלה ממשית בשוקי הנפט בעולם. אבל כעת הנפט האיראני מבוקש פחות לכן סביר שמחירו ירד לשמחתה של סין למשל. לכן האם הם מאוד מצטערים על האמברגו הארופי? לא ממש בטוח למרות ההצהרות שלהם. בכל מקרה כיום הם מתמקחים על מחיר הנפט האיראני ובמסגרת המיקוח אפילו מקטינים את יבוא הנפט האיראני. צעד שמחזק את האמברגו ובדאי מלחיץ את האיראנים. אבל מלחמה במפרץ שתפסיק את זרימת הנפט ותקפיץ את מחירי הנפט לשחקים לא תועיל לסין. כמובן יכול להיות שהמנהיגות של סין עדיין רואה את העולם צבוע במידה מסוימת בציבעיי המלחמה הקרה.
רוסיה כיצואנית נפט לעומת זאת אולי אפילו תרויח ואולי תנזק אם היא מיצאת דברים אחרים לאיראן. בכל מקרה התלונות של רוסיה לא מאוד משכנעות אותי. רוסיה תרויח מהמשבר שיכול רק להעלות את מחיריי הנפט בעולם (ותוכל למכור יותר נפט לאיחוד הארופי) ועדיף לה שלא יפתר ולכן אולי היא תנטה לעודד את האיראנים מחשש שהם אולי עלולים להתקפל.


האיראנים בכל מקרה נזוקים מהמהלך פחות מרחב תמרון בשיווק הנפט פרושו מחיר יותר נמוך כאשר סנקציות על בנקים איראנים מקשות עוד יותר. לאיראנים יש שניי איומים מרכזיים הראשון הפסקה מידית של משלוח נפט לארופה. אבל באיחוד הארופי יש נפט ומוצרי נפט לשלושה חדשים ואיראן מהווה חלק קטן מאספקת הנפט לארופה (~6%). שלושת החדשים נובעים מהדירקטיבה של האיחוד הארופי בנושא. גם אם יוון למשל לא צייתה לדירקטיבה עדיין יש כמויות נכבדות בהשג יד בארופה. הדרקטיבה הארופית מקבילה לכלל שנוגע לכל מדינות החברות ב-IEA לשמירה על מלאי של שלושה חדשים. אחד המאגרים הגדולים מצוי בארצות הברית למשל. לישראל לעומת אין שום מלאי לאומי (כנראה יש לצה"ל יש לחברת החשמל אבל אין מלאי לאומי למיטב ידיעתי לפני שנה שנתיים לא היה וסביר ששום דבר לא השתנה)


איראו יכולה לסגור לפחות לזמן מה את מיריי הורמוז אבל זאת ממש הזמנה למלחמה. ועדיין לרוב העולם המערבי יש את אותם המאגרים שמספיקים לשלושה חדשים לפחות. לסעודים יש צינור המוביל לים סוף אשר מסוגל להעביר כמעט חצי מהתפוקה הסעודית 4.5 מליון חביות ליום לעומת  תפוקה של כ-10 מליון חביות ליום. בנוסף יש עוד נפט בעולם מלבד במפרץ הפרסי למשל בחולות הזפת הידועים לשימצה בקנדה. או במפרץ מקסיקו בקידוחים של bp בים הצפוני עדיין מול חופי ברזיל וניגריה בדלתת הניגר שם הוא גורם לאחד מנזקי זהום הגרועים בעולם… 


לעומת זאת סגירת מיצריי הורמוז פרושה עצירת יצוא הנפט האיראני שהוא מקור ההכנסה העיקרי של איראן. לא בטוח שהאיראנים ישמחו לוותר על תעשית הנפט שלהם. למעשה מצבם של האיראנים הרבה יותר גרוע משום שאיראן אינה מזקקת את כל הדלקים שהיא משתמשת בהם כגון סולר ובנזין ונאלצת ליבא חלק משמעותי מהם לכן חסימת מצריי הורמוז תעצור חלק נכבד מהכלכלה האיראנית. (בנוסף סין שתומכת באספקת נפט סדירה לא ממש תתלהב מהמהלך.)


לסיכום בנושא הנפט ואיראן כנראה שלא יהיו יותר מידיי חדשות חשובות. אבל תלוי באיראנים


המקור לגרפיקה ולטבלה ולמידע מפה ותרשימים נוספים
Iran has threatened to close the Strait of Hormuz through which 20% of global oil supplies pass through. Which countries does Iran export to and how much of their crude oil supply does it make up?
 Monday 6 February 2012 12.00 GMT


Visualization for Bubble Chart
Click here to see the full screen version 


יצוא הנפט האיראני לפי מדינות מקור
Iran - Analysis - U.S. Energy Information Administration (EIA)


With EU Embargo on Iran Oil, Chinese Traders Set to Seize Opportunity - China Real Time Report - WSJ


REFILE-UPDATE 2-China extends Iran oil import cuts, supply talks to resume | Reuters
פול יוליוס רוטר מיסד ריוטרס נולד כיהודי בגרמניה בשם ישראל בר יהושפט בנו של רבי שמואל לוי יהושפט. זמן מה עבד אצל שרל לואי הווס יהודי ממוצא פורטוגזי המיסד של הסוכנות הידיעות שהפכה מאוחר יותר לסוכנות הידיעות הצרפתית APF.


28.12.2011

פסגת האקלים נגמרת עם הבטחה לעסקה ב-2020 מאמר מתורגם של פרד פירס מהניו סינטיסט


פרד פירס - דרבן - ניו סינטיסט 11 דצמבר 2011

בשעות הבוקר המוקדמות של של יום ראשון הושג הסכם על שינויי האקלים כאן בדרבן. המדינות הארופאיות משוכנועות שיחייב את סין, הודו, ברזיל ומדינות מתפתחות חשובות אחרות - שלא להזכיר את ארצות הברית - לקבל יעדים מחייבים משפטית לפליטות גזי החממה שלהן אשר יכנסו לתוקף החל מ-2020.
אבל בתקופת הביניים העולם עלול לעלות על מסלול ליותר מ-3°C של התחממות עולמית.   
מזכיר המדינה הבריטי (השר) לאנרגיה ושינוי אקלים כריס הון Chris Huhne קרא להסכם צעד משצעותי קדימה. "זוהי הפעם הראשונה שראינו כלכלות ראשיות, אשר בד"כ מתנהגות בזהירות, מתחיבות לפעולה הנדרשת ע"פ המדע," 
בתמורה להבטחות, האחוד הארופי הסכים לקבל תקופה נוספת לפרוטוקול קיוטו, אשר מגביל את הפליטות של האחוד בתקופת הבינים, למרות שמספר מועט של מדינות מתועשות אחרות הסכימו להצטרף.
העסקה היא נצחון לדמות המובילה כאן בדרבן, הממונה על הסביבה באיחוד האירופי קוני הדגארד. היא הרכיבה קואליציה חזקה מאחוריי ההצעות של האיחוד הארופי, אשר כללה מדינות אפריקאיות, את המדינות העניות ביותר באסיה ואפריקה, מדינות האיים וושחקנים ראשיים כמו ברזיל והמארחת דרום אפריקה. קואליצה אשר נשמרה במשך שבועיים ובאופן אפקטיבי הכריחה את את הסנים והאמריקנים US להסכים למטרות בעלות תוקף משפטי בעתיד.
אם יגיעו להסכמה על מטרות האלו ב-2015 כמובטח, זאת תהיה פריצת דרך מהותית אשר תכתוב מחדש את ספר החוקים של המאמצים הגלובליים לרסן את שינויי האקלים. בעבר, המדינות המתפתחות לא היו מחויבות להגבל הפליטות.
אבל לשום ההסכם עמומה. המילים  "legally binding" אינן מופיעות. לאחר התמקחות רבה אשר המשיכה עד לרגעים האחרונים, המחויבות הממשית היא ל-" פרוטוקול, מכשיר חוקי או תוצאה מוסכמת עם כוח חוקי " " protocol, legal instrument or an agreed outcome with legal force".
והעסקה היא צ'ק דחוי. 2020 תגיע בעוד הרבה זמן, ואף אחד לא הסכים על יעדים כמותיים לפליטות. אפילו אם הכל ילך לפי התוכנית, אף יעדים חדשים לא יכנסו לפעולה ב-8 השנים הקרובות. המדענים כאן אומרים שעשור הביניים הוא קריטי כדי לעקב את ההתחממות הגלובלית ולהסב את תשתיות האנרגיה העולמיות לכיון של מקורות מעוטיי פחמן.


 Brandan | Africartoons - BRANDAN REYNOLDS 


על הנתיב ליותר מ- 3° מעלות  
כאשר המנהל של תוכנית הסביבה של האו"ם אחים שטינר עזב את דרבן, הוא אמר "אני לא רואה שום דבר בשיחות האלו אשר אשר ימנע התחממות מעבר ל-  2°C כדיי לעצור ב-2 °C פליטות הפחמן הדו חמצני צריכות להגיע למקסימום ב-2020 [ולרדת לאחר מכן] אבל נראה שיתכן שאפילו לא יהיה הסכם בתוקף עד 2020"
הארגון עזרה נוצרית" Christian Aid " אמר: הדיל הציל את השיחות אבל מסכן אנשים שחיים בעוני." אוקספם: העולם "הלך מתוך שנה להתחממות של 4 מעלות"
מה יקרה עד 2020? בשני הסבובים הקודמים של השיחות השנתיות, בקופנהגן וקאנקון, רוב הכלכלות הגדולות הבטיחו מטרות התנדבותיות - כולל ברזיל, סין וארצות הברית - ברובן לא לצמצם פליטות, אלא לרסן את העליות כאשר הכלכלה שלהן צומחת. מדינות אשר אמצו כאלו מטרות התנדבותיות כוללות את ברזיל, סין וארה"ב. [ ישראל הצהירה בוועידת קופנהגן שעד שנת 2020 תקצץ 20 אחוז מהכמות שהיתה פולטת בתרחיש של "עסקים כרגיל".]
אבל אנליזה של מדענים עצמאיים העוסקים במודלים של האקלים מ-Climate Analytics בפוטסדם גרמניה, אומרים שהן כוללות חורים ואי ודאויות, הם אומרים שהעולם עדיין על המסלול ליותר מ-3 מעלות של התחממות גלובלית
בשעות האחרונות של ההערכה של שיחות דרבן, נציגים ארופאים הציגו פסקה אשר מעודדת מדינות אחרות להעלות את הבטחותיהן לפני 2020, ומרשה לאו"ם למצוא דרכים חדשות לצמצום פליטות - כגון פיקוח על טיסות ושייט בין לאומי, אשר כיום לא מכוסים בשום יעד להפחתה, משפטי או אחר. קבוצה של מדינות ידונו באופציות האלו וידווחו לפסגה בשנה הבאה.
-----סוף הכתבה----
עוד בנושא 

ועידת האקלים הסתיימה השבוע בדרבן ללא הצלחה יוצאת דופן. האם עד 2015 יושג הסכם להפחתת פליטות גזי החממה? האם הסינים יצילו את המצב? והאם עד אז יוותרו קרחונים בעולם? עסק ירוק עונה

רז גודלניק | 15/12/2011


בנג'מין פרנקלין אמר לפני יותר ממאתיים שנה שמה שבטוח בחיים זה מוות ומסים. היום אפשר להוסיף למשפט הזה ועידות גלובליות בנושא אקלים שלא מצליחות להגיע להסכמות של ממש ורק דוחות את הקץ. ועידת האקלים שננעלה ביום ראשון בדרבן, דרום אפריקה היתה עוד דוגמה לכך והצטרפה לשורה ארוכה של ועידות ברחבי העולם בעשור האחרון שמדברות על ההתחממות הגלובלית, אבל לא ממש מצליחות לעשות משהו בעניין. 

אמנם הסכם בכל זאת נחתם, אבל הוא רק מדבר על הסכם שייחתם ב-2015 וייכנס לתוקף בשנת 2020, אבל עד 2015 אלוהים גדול והכל תלוי כמובן במצב הפוליטי והכלכלי שישרור אז במדינות הרלוונטיות, ארה"ב, סין, הודו והאיחוד האירופי. 

בקיצור, אולי יהיה הסכם ב-2015 ואולי לא, וגם אם יהיה, לא ברור עד כמה משמעותי הוא יהיה. אז מה באמת ההשלכות של ועידת דרבן? האם אנחנו באמת לחוצים בזמן או שאפשר לחכות על 2020? ומי יכול להציל את המצב? על השאלות הללו ואחרות, ננסה לענות בכתבה הבאה. עסק ירוק.  להמשך הכתבה >>





אז מה היה לנו? (חלק א)- אקלים ישראלי


2011/12/15

כשלון מוחלט בהגעה להסכם היה אופציה קטסטרופלית אבל לא דמיונית ממש עד השעות האחרונות של וועידת האקלים בדרבן, דרום אפריקה. הוועידה, שהיתה אמורה להסתיים ביום שישי בערב, ננעלה לבסוף לאחר מרתון בלתי נפסק של דיונים והתייעצויות רק ביום ראשון בבוקר, בליווי אנחת רווחה גדולה מנציגי המדינות, ובייחוד מהמדינה המארחת.
Climate Analytics
Durban Agreements a step towards a global agreement, but risk of exceeding 3°C-warming remains – scientists.  2011Durban—11 December 2011-- As the climate talks in Durban concluded tonight with a groundbreaking establishment of the Durban Platform to negotiate a new global agreement by ... 
Posted Dec 15, 2011 5:36 AM by henrike doebert

11.3.2009

פעילי גרינפיס חסמו הבוקר, 10 במרץ, את מטה האיחוד האירופי בבריסל וקראו לפעולה מיידת להצלת האקלים

עד להכרעה - אין יציאה

פעילי גרינפיס חסמו הבוקר, 10 במרץ, את מטה האיחוד האירופי בבריסל וקראו לפעולה מיידת להצלת האקלים. הפעילים מנעו משרי האוצר של האיחוד לצאת עד אשר יקבלו החלטה אמיתית ואמציה לבלימת משבר האקלים


מאות פעילי גרינפיס מרחבי אירופה, ואף 4 פעילים ישראליים, חסמו את היציאות ממטה האיחוד האירופי בבריסל (בלגיה). במקום התנהלו דיונים של שרי האוצר באיחוד בדבר שאלת המימון למדינות מתפתחות במטרה לעצור את תופעת שינויי האקלים. הפעילים אטמו את הבניין וסרבו לתת לפוליטיקאים לעזוב עד שלא יתחייבו להציל את האקלים ול"שחרר" את כדור הארץ.

"שרי האוצר מקצים מיליונים מכספי משלמי המיסים לבנקים כושלים ולמנהליהם. אנחנו כאן כדי לוודא שהם יפנו את הכסף במטרה להתמודד עם שינויי האקלים", אמרה עו"ד נילי גרוסמן,מנהלת מאבק האנרגיה והאקלים של גרינפיס בישראל, "אם כדור הארץ היה בנק, הם היו מסייעים לו".


על מנת להפחית את הפליטה של גזי החממה ולהימנע מההשלכות של תופעת ההתחממות הגלובלית,מדינות מתפתחות צריכות לפחות 110 מיליון יורו בכל שנה עד שנת 2020 מהמדינות העשירות.
על כל מדינה לקחת אחריות וצעדים מעשיים בדבר היציאה ממשבר האקלים.

בהתבסס על כך, מדינות אירופה המבוססות צריכות לתרום 35 מיליון יורו בשנה (שווי של 1.30 יורו לשבוע עברו אזרח האירופאי, מחיר השווה לכרטיס אוטובוס).

"המנהיגים שלנו כשלו לתת מענה לסימני האזהרה של המשבר הכלכלי וכעת כולנו משלמים את המחיר, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לתת להם לעשות את אותה טעות עם משבר האקלים", הוסיפה גרוסמן, "השקעה רצינית ומתחייבת באנרגיה מתחדשת ובשינוי המצב הקיים צריכה להיעשות היום, לא מחרתיים. אחרת זה פשוט יעלה לנו בכדור הארץ עצמו, פשוטו כמשמעו".
על מנת לסייע בגיוס כספים למטרה זו גרינפיס מציע לעשות שימוש בסרגל מדידה כספי על פלטת גזי חממה ולבקש ממדינות עשירות לשלם על "עקבות הפחמן שלהן", בהתאם ליכולתן ומידת אחריותן.


ההחלטה שתתקבל היום תשפיע בצורה ישירה על העמדה הרשמית של אירופה ב"כנס האו"ם לאקלים" אשר יתקיים בדצמבר 2009.

ראשי המדינות יפגשו בבריסל בתאריך ה-19 וה-20 במרץ על מנת להכריע איזו תמיכה כלכלית יכול האיחוד האירופי להעניק למדינות מתפתחות על מנת לבלום את ההתחממות הגלובלית.
מדענים מובילים הנפגשים השבוע בקופנהגן, צפויים לפרסם את כל ההשלכות המואצות של תופעת שינויי האקלים כבר בשנים הקרובות ובתקופת החיים שלנו