/deepwaterhorizonresponse/4617033988/
סוף סוף הצלחה חלקית
הניסיון לאסוף את הנפט במוצאו לים (בשבר במגביה (rizer) ובשבר שבו המגביהה נגמר באמצעות תיבה גדולה (להסבר על מושגי קידוח תת ימי) נכשל עקב הצטברות הידראט המיתן שסתם את כול המבנה המרשים.
כעת הכניסה bp צינור לתוך המגביה השבור אשר שואב הנפט ישר מהצינור כאשר את המרווח ביין הצינורות ניסגר במידת האפשר באטמי גומי. נכון ל-18 לחודש נשאבה כמות של כ-2000 חביות ליום מתוך כמות שהוערכה בסביבות 5000 חביות ליום. הכוונה היא להגדיל את הכמות בהדרגה הנפט מאוכסן בספינת הקידוח ואילו הגז נשרף באבוקה
השלב הבא זריקת ג'נק ( junk shot ) לתוך מונע ההתתפרצות (BOP).
הכנסת מבחר של חתיכות ועצמים שאמורים לסתום את המתקן. אנשי BP מסבירים שמדובר בתערובת של חומרים שמתוכננת באופן מדעי (חתיכות צמיגים, כדורי גולף, חתיכות חבל... ). בכול מקרה אם נניח שחלק מהבוכנות של ה-BOP הצרו את המעברים סביר שניתן לסתום אותו. לאחר שלב הסתימה יוזרק לבאר בוץ קידוח כבד כדי להתגבר על לחץ הנפט והגז ובסופו של דבר יסתמו את הבאר בבטון. התהליך מכונה top kill.
גם המאמצים לטפל בנפט שצף על פני הים נמשכים כאשר עד 1700 סירות דייג שהושבתו מדייג בגלל כתם הנפט נשכרו ע"י bp לאיסוף נפט מפני השטח מספר כלי השיט הפעילים ב-19 לחודש היה יותר מ-950. הנפט מועלה באש כאשר הדבר אפשרי תוך שימוש בבומים (מצופים boom) חסיני אש.
להגנת החופים נפרשו 560 ק"מ של בומים boom בחלקם רגילים שאמורים לעצור את הנפט ובחלקם אמורים לספוג את הנפט.
אבל הנפט כבר הגיע לחופים ונעשה מאמץ לנקותם. יש מספר לא גדול של עופות שנפגעו מהנפט ונוקו. בסה"כ 20,000 איש מטפלים בפריצת הנפט.
אבל זה לא הכול מסתבר שמלבד הנפט על פני הים קיימים רכוזי נפט שמפוזרים בכול עמוד המים וסביר שההערכה של 5000 חביות ליום היתה הערכת חסר.
הנפט זורם מקצה המגביהה לפני הכנסת הצינור השאיבה
בינתיים גם הקידוחים שאמור לאפשר חסימה של הבאר מלמטה מתקדמים האסדה Development Driller III התחילה לקדוח בשני למאי ועד אבל מכוון שיש צורך לפגוע בקידוח הבעיתי שהוא בקוטר של פחות מ-20 ס"מ בעומק של 6 קלומטרים. כדי להגדיל את הסיכוי להצלחה האסדה הנוספת Development Driller II התחילה קידוח נוסף ב-16 למאי. באסון של Ixtoc I במקסיקו היו דרושים כמה נסיונות וכ-9 חדשים להשלים את המשימה. מצד אחד הטכנולוגיה השתפרה מאז ומיצד שני הפעם זה עמוק הרבה יותר. המטרה של הבאר החלופית ה"שיחרור" relief well אינה לשאוב משם נפט אלא להזרים בוץ קידוח כבד כדי להתגבר על לחץ הנפט והגז. אם ינסו להתחבר לראש הבאר הקיימת לחץ הנפט יהיה גדול יותר ממישקל הבוץ וידחוק אותו החוצה אבל כאשר הקידוח החלופי מגיע לעומק של קילומטרים אזי משקל הבוץ מספיק גדול כדי להתגבר על לחץ הנפט ולעצור את הזרימה. בשלב האחרון מזרימים לבאר בטון כדי להרוג אותה באופן סופי.
השלמות: התקנת פקק על הדליפה מצינור המקדח
ֿבתמונה מהאויר רואים את את ספינת הקידוח Discoverer Enterprise עם אבוקת הגז הבוערת. ואת האסדת הקידוח Development Driller III בינהם אסדת מנוף שבנויה לתת תמיכה בפעולות בקרקעית הים בנוסף ספינות שמפעילות את הרכבים התת ימיים ROVs ועוד מספר ספינות יעודייות. כעת כאשר מתוכננים קידוחים נוספים מול חופי ישראל במידה ותיתרחש תקלה מאיפו ותוך כמה זמן ניתן יהיה להביא ציוד ספינות ואסדות כדיי לטפל בבעיה ?
הפוסט מבוסס בעיקר על חומר מפיקוד התגובה לאסון bp והניו נורק טימס
רססים וקישורים
ברכוז החדשות המתעדכן בעצמו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה