26.5.2009

עדכון D בקשר לתחנה הפחמית באשקלון בעקבות כנס קריית אתא לאכות הסביבה

גלעד ארדן השר השר להגנת הסביבה
ממשיך לשים דגש על פליטת גזי חממה ומדגיש את שינוי האקלים שכבר הגיע לארץ וכן את ההגבלות/קנסות על הפליטות שיחולו על המדינה בעיקבות הסכם קופנהגן שיחתם בסוף השנה (יחליף את קיוטו ויחתם בקופנהגן כמובן )

גלעד ארדן כבר דורש חשיבה מחודשת בנושא בעקבות ההתפתחויות האחרונות
בחוזר שהופץ לממשלה ועיקריו הם בשחור העתק בירוק קיצור


הקפאת קידום תכנית תחנת הכח הפחמית באשקלון

1 גילוי הגז בשדה תמר בעיקר ובשדה דליות שמכילים כמות משמעותית מאוד של גז אשר יכול לספק חלק גדול מצורכי האנרגיה לשנים

2. המשבר הכלכלי "בעיקבות משבר הכלכלי כבר דווח על ירידה של 10% בצריכת האנרגיה בישראל."

3. מימוש תוכנית החרום למשק החשמל - התוכנית אשר הוכרזה אשתקד ע"י משרד התשתיות קודמה בצורה מהירה וכיום יש 2700MV ועוד כ-3000MV בשלבי תכנון שונים. "מלאי זה שמבוסס על גז טבעי יכול לספק כושר יצור נוסף למשך מספר שנים משמעותי."

4." הגברת כושר היצור בתחנות קיימות ע"י שדרוג טכנולוגי ובאמצעות Repowering ניתן להוסיף בתחנות הכוח הקיימות הפועלות על גז טבעי כ-1100 זאת ללא תוספת של אתרים חדשים"

5. התיעלות אנרגטית - בכול העולם קיימת הכוונה ועידוד ממשלתי מסיבי ליעילות אנרגטית וחיסכון באנרגיה. ניתן להגיעה להפחתה של כ- 10% מהצריכה ומדינת ישראל אינה עושה די לקידום הנושא.
[הערה ניתן להגיע ליותר מ-10% ואינה עושה די לקידום הנושא זהו understatement פראי אמנם יש כמה אנשים טובים שעוסקים בנושא (אולי יותר בחברת החשמל מאשר עובדי מדינה) אבל זה עדיין לא מתחיל לגרד את התחתית של מה שדרוש.

6. התפתחיות טכנולוגיות בתחנות פחמיות - הן בטיפול במזהמים והן ביעילות. טכנולוגיות מתקדמות כדוגמת אולטרה סופר קריטית וIGCC (גזיפיקציה של פחם) נמצאות בשלבי בחינה והטמעה בתחנות הכוח בעולם. לפיכך דחיה של הקמת תחנת הכוח בטכנולוגיה המוצעתהמוצעת משמעה הקמת תחנה בטכנולוגיה טובה, יעילה ונקיה יותר בעתיד.

7. אנרגייות חלופיות בארופה הוחלט על פיתוח אנרגיות חלופיות בהיקף של 20% עד 2020. בארץ הוחלט על 10%. יש לישר קוו עם ארופה

8. עלות למשק - ברור כי החל משנת 2012 תהיה דרישה לצימצום פליטות גזי חממה ותהיה עלות משמעות לפליטות. מדינותאירופה קבלו החלטה של צמצום הפליטות ב-30% ביחס לשנת 1990. בישראל במצב של עסקים כרגיל פליטת גזי החממה תעלה אל מעל ל-60% ביחס לשנת 2000. הקמת תחנה פחמית תגרום לפליטת גזי חממה משמעותית ותיגרור עלויות עלויות חיצוניות גדולות שיפלו על כלל המשק החל משנת 2012.

בשל כל הנאמר לעיל אבקש:

להטיל על שר הפנים להקפיא את המשך תהליך האישור של התחנה

להטיל על שר התשתיות להכין תוכנית חדשה ומעודכנת להפקת חשמל

להטיל על שר התשתיות להכין תוכנית משמעותית לחיסכון ושימור אנרגיה

בברכה
מר גלעד ארדן
השר להגנת הסביבה

(ואוסיף כן יהי רצון מי יתן ותיהיה שר האוצר בקדנציה הבאה)




החלק החשוב יותר הוא כמובן מה אומר שר התשתיות עוזי לנדאו

בנאומו הדגיש את נושא האנרגיה החיליפית ונתן בתור דוגמה את האנרגיה הסולארית בקבוצת יבנה ואת טורבינות הרוח הנוספות ברמת הגולן שיזם אחד רוצה להקים מאות מהם.
השר גם הזכיר את נפלאות הטכנולגיה אבל טען שאנו צריכים לפעול בהתאם למשאבים ולשנות את את הדרך שבה אנו מתנהגים.

לדוגמה השר הזכיר שאין לנו שדות נפט ותעשיית רכב אבל כל אחד יכול לקנות 4x4 וליצרוך דלק ככול שיחפוץ ויוכל לשלם עבורו.

ובנוגע ליחידה חדשה באשקלון בתשובה לשאלתי הנושא נמצא בבחינה ומישום המצב הקריטי של יצור החשמל יתכן שתוקם

לכן עלינו לעזור לשר התשתיות לממש את חזונו הירוק




תנו לשמש לעלות להצבעה!

בימים האחרונים הובאה הצעת החוק שלנו, הצעת חוק אנרגיה מתחדשת, התשס”ח-2009 לשולחן ועדת השרים לחקיקה, לקראת ההצבעה הצפויה בכנסת ביום שלישי ה- 9.6.09. למרבה ההפתעה, בטרם ניתנה לנו ההזדמנות להציג לשרים את הנתונים שבידנו, הוקדמה ההצבעה בועדת השרים ליום ראשון שעבר. כל השרים החברים בוועדה הצביעו נגד, למעט השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. עד לרגעים אלה טרם נמצא פרוטוקול הדיון ולא ברורים לנו הנימוקים להתנגדות. יחד עם זאת, ברצוננו לפנות לשרים בבקשה לדון מחדש בנושא תוך מתן דגש לנתונים שטרם הוצגו בפני השרים ובכללם רווחיות החוק.




22.5.2009

עונת ההפשרה לשנת 2009 בצפון התחילה

בתחילת אפריל התחילה עונת ההפשרה 2009 לגבי הקרח הימי באזור הארקט. בינתיים יש קצת פחות קרח מהממוצע לשנים ויותר מהמינימום של 2007 . כמובן עובי וגיל הקרח לא השתפרו לכן יש סיכוי טוב (ז"א רע) למינימום בדומה לשנתיים הקודמות.

בתרשים קו אפור מראה את ממוצע השטח של הקרח בקוטב הצפוני בשנים -

מקווקו השטח בשנת 2007 שהיא השיאנית של מינימום כיסוי הקרח

בכחול 2009

כל התרשימים באדיבות NSIDC


הנפגעים הריאשונים הם דובי הקוטב, אשר מצבם יחמיר אם הקרח יעלם בקייץ דבר שעלול להתרחש הרבה יותר קרוב ממה שחשבנו לפני שנתיים. אבל התחממות האזור עלולה לגרום לפליטה רבה של מיתן מקרקעות כפור העד permafrost ומהאוקינוס הארקטי (הידרטים) ואז כל העולם יסבול.

בתרשים: ממוצע כיסוי הקרח בחודש אפריל


ועוד בעיה קטנה מחקר חדש מצביע על האפשרות שלאחר שנה מעוטת קרח ימי בקוטב אזורים נרחבים בחצי הכדורר הצפוני סובלים ממחסור במשקעים למשל כל ארצות הברית וצפון מקסיקו


בתרשים אזורים של חוסר (בצהוב) ועודף (בכחול) משקעים בחורף שלאחר שנה עם מעט קרח ימי בקיץ.


לרגל העונה החדשה הוספתי וידג'ט (ישומון?) בסרגל הצדדי שמראה את מצב הקרח הימי הארקטי הקלקה על התמונות תוביל לתמונה ברזולוציה גבוהה. התרשימים מהמרכז הלאומי למידע על שלג וקרח בארצות הברית.

Arctic sea ice younger, thinner as melt season begins-NSIDC- April 6, 2009

A slow start to the spring melt season - NSIDC - May 4, 2009

20.5.2009

חוק ההסדרים

בין עשרות הסעיפים של חוק ההסדרים מצוי גם נושא החשמל
אם הבנתי נכון רוצים לעודד את הקמתם של 4 מחז"מים (מחזור משולב) פרטיים על גז או משהו דומה. מבחינתי אין ההבדל בין מחז"ם פרטי למחז"ם של חברת חשמל מלבד הסיכוי שהחשמל מהמחז"ם הפרטי יהיה יותר יקר אם תרצו  לקרוא את הסעיף בעיון ואולי למצוא משהו רלבנטי נוסף הממח נמצא באתר של שלי יחימוביץ

http://www.shelly.org.il/files/gov120509.PDF


בכול מקרה כדאי להכיר את החוק שעוקף את שאר החוקים ומכניס לערמה גדולה אחת את כל הנושאים שהממשלה רוצה להעביר בלי דיון בכנסת

17.5.2009

yokohama battery switch כמה זמן לוקח להחליף מצבר אצל אגסי פחות זמן מאשר למלא מיכל

להמשיך לשרוף דלק כמו מטורפים זה לא רעיון טוב חלק מהפיתרון יכול להיות מעבר למכוניות חשמליות. מכונית חשמלית יכולה לחסוך פליטות אפילו אם החשמל מגיע מתחנה פחמית. וכאשר המצבר יגמר או נטען אותו או נחליף אותו לפי החזון של שי אגסי מבטר פלייס
better place
בקרוב? בארץ

כמובן מכוניות חשמליות לא יפתרו לבדן את בעיית פליטת גזי החממה מתחבורה השאלה העיקרית היא מהו מקור האנרגיה וכניראה שהפיתרון היחיד יכלול הרבה תחבורה ציבורית 

28.4.2009

James Lovelock - A Final Warning אזהרה אחרונה מאת ג'ימס לבלוק אבי תאוריית גאיה

בגדול אפשר לומר שלבלוק אופטימי, אחרי שאוכלוסיית המין האנושי תיפחת בכמה מיליארדים אולי צפוי לנו עתיד גדול. העתיד הקרוב יותר (יותר מ-10 שנים) יהיה לא נעים
בכול אופן כדאי לבדוק את האופציה של גאואינג'נירינג - להנדס את הפלנטה אחרת חלק גדול מאנושות לא ישרוד

27.4.2009

רוטשילד חלקת האשפה הפסיפית הענקית ושינוי האקלים

בעיקבות כתבה מהגאדיאן שהופיעה במעריב על דויד רוטשילד שמיתכוון לחצות את האוקינוס השקט בפלסטיקי קטמרן עשוי מבקבוקי פלסטיק כדי למשוך תשומת לב לחלקת האשפה הפסיפית הענקית אשר מצויה בליבה של הספירלה הצפון פסיפית.
אמנם בלוג זה לא מתרשם ממיצבור אשפה שגודלו פי 2 ממדינת טקסס אבל לדויד רוטשילד אז יש מסר בנושא האקלים




סירות רוטשילד: צאצאו של הברון יוצא למסע למען הסביבה - רובין מקי הגרדיאן מעריב 17/4/2009
דיוויד דה רוטשילד, נצר למשפחת הבנקאים, החליט לגייס את המיליונים שלו לבניית סירת פלסטיק, שבה יחצה את האוקיאנוס - בניסיון להעלות את המודעות לכתם האשפה הפסיפי הגדול
התפרסם בשבועון האובזרבר (הצופה?) מבית הגרדיאן UK ולא בעיתון בעל שם זהה מצידו השני של האוקינוס

Eco-warrior sets sail to save oceans from 'plastic death'
Billionaire banking heir David de Rothschild plans a remarkable journey in a plastic boat to highlight the enormous 'garbage patch' caught up in the swirling Pacific Ocean currents. Robin Robin McKie reports
The Observer, Sunday 12 April 2009

The Live Earth Global Warming Survival Handbook: 77 Essential Skills To Stop Climate Change
by David de Rothschild (Author)

For a peek at some of survival tips from the book visit the Live Earth site

Great Pacific Garbage Patch
From Wikipedia, the free encyclopedia
ADVENTURE ECOLOGY

The PLASTIKI site

PLASTIKI UPDATE

David de Rothschild's Plastiki on the National Geographic

War on plastic bags is a waste of time
Why worry about shopping with plastic bags if your carbon emissions go through the roof every time you fly - George Monbiot

Plastic bag obsession is carrier for environmental ignorance
אובססיה לשקיות פלסטיק היא נשא של בורות סביבתית
It's time to refocus; plastic bags are not the scourge of the planet, their biggest evil is to distract us from more pressing causes - George Monbiot
זה הזמן להיתפקס: שקיות פלסטיק הן לא הפורענות של הפלנטה, הרוע הגדול ביותר שלהן הוא להסיח את דעתנו מגורמים דחופים יותר. [וכנ"ל בדלי סיגריות ושאר זוטות לעומת שינוי האקלים א.מ.]

קון טיקי - וקיפדיה

23.4.2009

טבלת דרוג אנרגטי של מכשירי חשמל

חלק גדול מהציבור אינו מודע למשמעות הדרוג האנרגטי לשם כך נועדה טבלת הפרוש לדרגות

++A  מצויין מכשירים בדרוג הזה ניתנים לרכישה בארופה

+A  טוב מאוד

A  טוב

B  בינוני

C  מישהו מנסה לסדר אותכם (איכס)

D  רק עבור טיפשים dummies

E איין (אסור) לקנות 

F  לפריירים בילבד

הנכם מוזמנים לשפר את ההגדרות

1.4.2009

ולשם איזון האופטימיות מהפוסט הקודם הערה על מיתן

המיתן CH4 הוא גז חממה חזק הרבה יותר מה-CO2 מיכיוון שהוא בממוצע נשאר רק זמן קצר באטמוספרה ההשפע שלו לטווח של 100 שנה היא רק פי 23 מה-CO2. המיתן מצוי בכמויות באדמה הקפואה תמידית-כפור העד-permafrost בסיביר וצפון אמריקה ונוצר כיום כאשר כפור העד מפשיר והחומר האורגני מתפרק. כמויות יותר גדולות נמצאות בקרקעית האוקנוסים בצורה של דבר שניראה כמו קרח המורכב ממים ומיתן וניקרא הידראט או קלתרט Clathrate hydrate.
 עליית הטמפרטורה מפשירה את כפור העד וגורמת ליצירה ושיחרור מיתן.
גם ההידרט מתפרק בחום ומשחרר את המיתן. כיום עם עליית הטמפ' באזור הארקטי משתחרר שם מיתן ואולי מתחילים לראות את העלייה הנובעת מכך בריכוז המיתן באטמוספרה. לפני כ-55 מיליון שנה הטמפרטורה העולמית עלתה ב-6 מעלות וגרמה לארוע של הכחדה המונית. זאת ההכחדה שמפרידה בין הפלאוקן לאאוקן. הכינוי של התקופה הוא המקסימום הטרמלי בין הפלאוקן לאאוקן, באנגלית Paleocene–Eocene Thermal Maximum או PETM.  שיחרור של מיתן מיתוך מרבצי קלרטים הוא כניראה הסיבה. ארוע כזה יכול לקבל ובצדק את התואר סוף העולם או לפחות סופם של רוב בני האדם העולם. מזה זמן רב מדברים על שימוש במרבצי קלרטים בקרקעית האוקינוסים כמקור אנרגיה. ונעשים נסיות הפקה בארצות הברית ובים הצפוני.

כאשר הקרח הימי בקוטב הצפוני מפשיר התוצאה היא התחממות של כל האזור כולל כפור העד בסיביר ואלסקה וכולל מירבצי הידראט בעומק רדוד בים הארקטי לא רק הדובים בסכנה