20.6.2012

מבצע חיסכון בחשמל לחסוך אבל לא יותר מידיי


לפרטים והרשמה למבצע באתר חברת החשמל עד 1.7.2012

תקציר מבצע שמבטיח הנחה של עד 20% בחשבון החשמל למי שיחסוך חשמל בחדשיי הקיץ. הרשמה עד  1.7.2012 (לפרטים והרשמה) המבצע מגביל את ההנחה למי שיחסוך עד 30% אבל מי שיחליף מזגן ישן בחדש עלול למצוא את עצמו חוסך יותר מידיי חשמל וללא כל הנחה. חלקם של המזגנים בחדשיי הקיץ עלול להגיע לכדיי 50%-70% ומזגן חדש עשוי להיות עד פי 3 חסכוני יותר ממזגן בן עשור. החלפת מזגן וצעדים נוספים יכולים בקלות בדירות גג להוביל לחיסכון של מעל 50%.
בהמשך פירוט ונתונים של הטענה לעיל ^ 


עקב המחסור הצפוי בחשמל יצאה חברת החשמל מטעם הראשות לרשותים צבוריים - חשמל, במיבצע של הטבות למי שחוסך בחשמל.  במהלך החודשים יוני, יולי, אוגוסט, ספטמבר בשנת 2012, לעומת הצריכה בקוט"ש במהלך חודשים אלה בשנת 2011. מי שיחסוך 15%-20%  יקבל הנחה של 10% ומי שיחסוך 20%-30% יקבל 20% הנחה על החשמל שנותר ומי שיחסוך יותר מ-30% לא יקבל שום דבר נאדה 0% הנחה. [1]

ראשית הצעד ראוי לציון כל המומחים בנוגע להפחתת פליטות גזי החממה מסכימים שראשית יש לדאוג לחיסכון בחשמל שהינו הרבה יותר זול ומהיר מטשר מעבר לאנרגיה חלופית. רק אליה וקוץ בה 
סעיף (5) להחלטה [2] על ההסדר קובע
ההסדר לא חל על מי שחסך מעל ל- 30%, בשל כך כי מדובר בצרכנים שהם "רוכבים חופשיים". 
רוכב חפשי ( free rider ) בלשון הכלכלה פירושו אוכל חינם או אדם שנהנה על חשבון האחרים שמשקיעים עבודה או כסף בלא שידרש לטרוח בעצמו. הרציונל בהגבלה של 30% חיסכון היא שלשינויי התנהגות כמו העלאת הטמפרטורה במזגן והקפדה על כיבויי האורות אין סיכוי לגרום לחיסכון של יותר מ-30% בצריכת החשמל לכן כנראה שמי שחסך יותר מ-30% פשוט טס לחודש לחול או משהו כזה.

אפשר לנסות להעריך את צריכת החשמל הביתית 
אם נסתמך על חברת החשמל לגבי צריכה של מכשיריי חשמל [3] בבית ללא מיבש כביסה עם דוד שמש 




יוצא שהמזגנים צורכים כחצי מצריכת החשמל

מסקר שנערך בפלורידה [4] עולה שמיזוג הבית צורך כ-55% מצריכת החשמל בממוצע שנתי ללא חימום מים ועם תליית כביסה ליבוש בבית עם בידוד טרמי. העיר טלהסי שבפלורידה מעריכה שבבית שבו החימום והקרור נעשים ע"י מזגן הוא צורך  60% מהצריכה השנתית. [5] ואילו חברת החשמל של אוסטין [6] מעריכה את צריכת המזגן ב- 60%-70% לא מצאתי נתונים לגביי ישראל. 
לכן בבית עם דוד שמש. אשר אינו משתמש במיבש כביסה בקיץ נוכל להניח שמיזוג הבית עלול להיות לפחות חצי מחשבון החשמל בחודשי הקיץ החמים. ואם מדובר על קומה עליונה בבית תל אביבי מצוי בעל גג לא מבודד 70% נראה לי יותר סביר    
צריכת חשמל ביתית לפי צרכנים מסקר שנערך בפלורידה


כעת אם נניח שהמזגן ישן בן עשר שנים שבמקור  ה-COP (מקדם היעילות) שלו  היתה 2.7 שמחליפי החום שבו קצת סתומים (גם אם נניח שהמסננים ביחידה הפנימית נוקו כל חדש עוד לא פגשתי את האדם שניקה את מחליף החום ביחידה החיצונית) המיסבים קצת שחוקים.. והוא בכלל בעל הספק גדול מידי  אז סביר שהיעילות שלו תרד לכיון ה~2. כיום ניתן לקנות מבחר מזגנים בעלי COP בסביבות 4 עד 5.3 ברימה הלא מעודכנת של משרד האנרגיה מופיעים 33 מזגנים בעלי COP מעל 3.85 מ-6 חברות שונות. ברובם הם גם אנוורטרים דבר ההופך אותם לחסכוניים יותר מאשר ה-COP מראה. (לפי הפרסומות אפשר לחשוב ש אנוורטרים חסכוניים פי שתיים מאשר מזגן רגיל אבל אני מפקפק בכך) בכל אופן מעבר למזגן חדש וחסכוני עלול לגרום לכם לחסוך חצי מהחשמל שצורך המיזוג. עלול בעיברית תיקנית משמעו סיכוין למשהו לא ממש טוב. כי אם אתם גרים בדירה עליונה עם גג לא מבודד בחדשי הקיץ המזגן שלכם עלול לצרוך כ-60% מהחשמל, והחלפתם את המזגן הישן בחדש וחסכוני שצורך חצי מהחשמל וגם תצאו לכמה ימים מיותרים של חופשה או תבלו יותר מדיי שעות בחוף הים, עברתם את ה-30% והלך הבונוס. אבל אם לא תעשו כלום ורק תצאו לחופשה בחו"ל את בתיי הקפה תממן חברת החשמל.


מזגן חלון ישן בתל אביב שכאשר היה חדש עשוי היה להיות בעל COP של 2.5 במצבו הנוכחי הוא עלול להיות פחות מ-2 בעזרת חיסימה חילקית של כניסת ויציאת האויר ושניי מזגנים נוספים אשר מעיפים עליו אויר חם ומי יודע מה מצבו בפנים.

תמיד תהיה הזדמנות לרוכבים חפשיים אבל המסר של המבצע אל תחסכו יותר מידיי תכבו את האור אבל באמת זה לא הזמן להפוך את ביתכם ליעיל אנרגטית. החלפת מזגן היא אוליי הצעד הצעד המשמעותי ביותר שניתן לעשות אבל יש עוד הרבה אפשרויות וסביר מאוד שיש בתים ודירות שניתן אפילו לעבור את ה-50% חיסכון אם נניח מדובר בבית עם גג לא מבודד בעל מזגני חלון משנת תרפפ"ו וללא דוד שמש.  
לדוגמה הבית מפלורידה 
לאחר החלפת מזגן, הוספת בידוד טרמי לבית, התקנת דוד שמש ומעבר לתליית כבסים ליבוש במקום שימוש במיבש כביסה (או מעבר למיבש כביסה על גז)


י מכוון שהבתים בסקר היו בעליי בידוד ומדובר על ממוצע שנתי הכולל את החדשים הממוזגים. ניתן להניח שבישראל בחדשיי הקייץ יהיו דירות שבהן המזגן יהוו לפחות 60% מצריכת החשמל. שאר הערכים הותאמו כדיי להגיע לבערך 100% (בגלל שגיאות עיגול מהנתונים המקוריים הגעתי ל-99%)
לתוספת הבידוד נתתי ערך של 17% שנראה לי צנוע למדי.
התוצאה צריכת חשמל של 46% מצריכת החשמל המקורית. אם הדיירים יוסיפו שינויי התנהגות החלפת מכשיריי חשמל נוספים השקעה רבה יותר בבידוד והצללה וסקר אנרגיה מלא ניתן יהיה להוריד את הצריכה מתחת ל-40%
לכן הרף של לא יותר מ-30% נמוך למדיי. במקום זאת אפשר היה לתת לאנשים להנות מהספק ולספק הנחה גם למי שחסך מעבר ל-30%. אפשרות אחרת היא התניית זיכויי על חיסכון מעבר ל-30% בהוכחת התקנה של מכשיריי חשמל חסכוניים: קבלה על קניית והתקנת מזגן חדש למשל. אם רוצים לנסות ולדרבן את האנשים באמת לחסוך ולהשקיע בחיסכון ניתן ליצור תחרות. מקום ראשון יקבל חשמל חינם לכל החיים לאחר כמובן שהמשפחה הראתה כיצד היא הצליחה לחסוך וגם תביא אישור לגביי הימים ששהתה בארץ. אפשר להוסיף פרסים נוספים של זמן מוגבל של שנים וחדשים ללא תשלום על חשמל עד לגובה של 40% מצריכת החשמל הממוצעת לנפש בישראל. 

לאחר כל הערכות מצאתי באתר של משרד האנרגיה את הקטע הבא [7]
"מזגנים חדישים יעילים עד פי 3 ממזגנים ישנים. אם ברשותך מזגן שגילו מעל 10 שנים - מומלץ להחליפו."
לכן במקרה כזה אם תחליפו את המזגן שצורך נניח 60% מהחשמל בדירה אתם עלולים לחסוך 40% מצריכת החשמל בקיץ ללא שום שינויי או מאמץ נוסף. 
אם המזגן הישן צרך רק 50% מהחשמל. אז תחסכו 33% מהחשמל ותשלמו 67% מהחשבון לכן כדאי יהיה לכם לדאוג לבזבז עוד קצת חשמל כדיי להגיע להנחה.



האם מכל האמור ניתן להניח שלהגיע לחיסכון של נניח 25% זה דבר קל? לא בהכרך רק משינויי התנהגות החלפת נורות והלבנת גגות זה לא קל. ביחוד שנראה שהשנה תהיה חמה יותר מקודמתה דבר המשפיע ישירות על צריכת החשמל.

דבר נוסף שמשפיע על הצריכה הסופית הוא דרך החישוב שממצעת שני חדשים כאלו צריכת החשמל בהם שווה כאשר במציאות הצריכה תשתנה בהתאם לטמפרטורה.

מסקנה אם ברשותכם מזגן בן יותר מעשור להחליף ע"י מתקין מזגנים שידאג לאסוף את הגז זולל האוזון מהמזגן הישן ולהביא אות לאן שהוא שהוא לא האטמוספרה. מלבד הנזק לאוזון הפראון הוא גם גז חממה חזק בסדריי גודל יותר מאשר פמן דו חמצני ונשאר באטמוספרה בערך לנצח. גם הגזים שמחליפים את הפראון וידידותיים לאוזון הם עדיין בעיתיים מבחינת שינויי האקלים ובהחלט לא זניחים. 
למרות שהתעקשות על מזגן חסכוני בעל COP של 4 ומעלה לא בהכרך תהיה הבחירה הכלכלית ביותר אבל זאת הבחירה הטובה ביותר לעולם. בנוסף מזגן אתם קונים לשנים רבות  והמיבצע הוא רק לארבעה חדשים ולכן לא צריך להתחשב יותר מידיי  בקמצנים מרשות החשמל.


כמובן עדיין יש מקום לכיבויי אורות ושאר מעשים חסכוניים ביום יום






[4] Florida Solar Energy Center Study 
   in NAHB Research Center, Inc. Review of Residential Electrical Energy Use Data 2001

[5] Sept. 5, 2001 News Media Release - Austin Energy


תגובה 1:

  1. לפני חודש הזמנתי אינסטלטור בתל אביב לתיקון המכונת כביסה, חשבתי שזה יחסוך לי חשמל, צדקתי, חסך לי 10 חשמל. האם זה אומר ששמוש בכלי חשמל לא נכון הוא הגורם, או שהבעיה בכלי חשמל עצמם ?

    השבמחק