20.1.2012

עשרת ארועי מזג האויר הגלובליים החשובים ביותר ב-2011

עשרת ארועי מזג האויר הגלובליים החשובים ביותר ב-2011
מאת ג'ף מסטרס - מחתרת מזג האויר wunderground.com

by Jeff Masters, cross-posted from WunderBlog
 [After the publication of the article the  AON Benfield’s 2011 released and I up dated some of the numbers, I change also the original pic for the Brazil flood with video Eyal. 
 Thanks to Jeff for the permission to publish the post here ]
.[ לאחר הפרסום המקורי של המאמר יצא הדוח השנתי של  AON Benfield ובעיקבותיו עדכנתי כמה ממספרי ההרוגים, מספר הנספים והנעדרים מהפיליפינים עודכן מהפרסום הממשלתי]
מתקפה יוצרת דופן של 32 ארועי מזג אויר קיצוניים  בשנת 2001 אשר עלו לפחות ביליון דולר. בחמש אומות זה האסון הטבעי  היקר ביותר שארע - תאילנד, אוסטרליה, קולןמביה, סרילנקה קמבודיה .  לפי הדוח מנובמבר של חברת הביטוח AON Benfield ארה"ב נפגעה מלא פחות מ-17 ארועים כאלו המספר הרשמי של מרכז המידע האקלימי של NOAA הוא רק 12 אבל הוא צפוי לעלות כאשר נזקים נוספים יחושבו. בברזיל ארע אסון הטבע הקטלני ביותר מעולם כאשר בגלישות קרקע והשטפונות נספו 903 נפשות. והפיליפנים סבלו מהשיטפון השני בקטלניותו מא ומעולם, כאשר בסופה הטרופית וואשי Washi נספו 1200 איש בדצמבר. היה קשה לבחור את 10 הארועים החשובים מהרשימה המרשימה הזאת של המועמדים, ורימיתי קצת כאשר נתתי את המקום העשרי לשני ארועים, אז 11 הארועים הם הרשימה שלי. הרשימה שלי של ארועי מזזג האויר החשובים ביותר התבססה על השפעה שלהם על החברה ועל חשיבות מטאורולוגית. הערכות הנזק ומספר הנספים נלקחו בעיקר מדוח הקטסטרופות מנובמבר של AON Benfield [בינתיים יצא הדוח השנתי ויתכן שאעדכן חלק מהמספרים המתרגם], ונתוני נזק ותמותה מאסונות בשנים קודמות נלקחו מהמרכז למחקר מגפות ואסונות (CRED.).    הנה הרשימה של ה-top ten לשנה זאת. כללתי קישורים לכמה מהפוסטים שלי שנכתבו בזמן האסון. 

הסופות הקטלניות ביותר בשנת 2011
הסופות וארועי אקלים ומזג אויר שגרמו לנזקים כלכליים של יותר מביליון דולר
1) הבצורת והרעב במזרח אפריקה: יותר מ-30,000 נספים.  [לשם השוואה רעידת האדמה והצונאמי ביפאן גבו פחות מ-16,000 קורבנות AON]
אסון הטבע הקטלני של 2011 קיבל מעט כותרות - הבצורת במזרח אפריקה בסומליה, קניה ואתיופיה. ב-30 ליולי, האו"ם הכריז באופן רשמי על רעב בשני אזורים של דרום סומליה, הפעם הראשונה מזה כמעט 30 שנה שרעב הוכרז ע"י האו"ם.כנראה שכמעט 30,000 ילדים מתחת לגיל 5 מתו מתת תזונה בסומליה במשך הקיץ האחרון, והמספר הכולל של הניספים ללא ספק גדול במידה רבה. במזרח אפריקה יש שתי עונות גשם-ראשית "גשמים ארוכים" של מרץ - יוני "והגשמים הקצרים" אוטובר - נובמבר. "הגשמים הקצרים" אכזבו בסתיו 2010 ואז גם "הגשמים הארוכים" באביב 2011 אכזבו, התוצאה היא אחת מהבצורות הקשות שנרשמו בהסטוריה. הבצורת של 2010-2011 יחד עם הבצורות של 1983-1984 ו-1999-2000 הן שלושת הבצורות המשמעותיות ביותר ב-60 השנה האחרונות. זו היתה התקופה של 12 חדשים היבשה ביותר ברשומות עבור מקומות מסוימים במזרח אפריקה. הערכות נזקים מהבצורות עדיין לא פורסמו, אבל זה לא יהיה מפתיע אם הבצורת של 2011 היתה אסון הטבע היקר ביותר עבור סומליה, אתיופיה וקניה.



תמונה 1. ילדים ממלאים מים בברז שהותקן ע"י הועדה הביין לאומית להצלה (IRC) בכפר דארסלאם שבמרכז סומליה קרדיט לתמונה IRC

2) השטפונות בתאילנד
גשמי מונסון כבדים וציקלון טרופי מיולי עד אוטובר, מחוזקים בתנאי לה ניניה [אל ניניו ולה ניניה], גרמו לשטפונות חסריי תקדים שנספו בהם יותר מ-790 אנשים וגרמו לאסון הטבע היקר ביותר בהסטוריה של תאילנד. הנזקים מוערכים הם כ-45 ביליון דולר לפי AON Benfield. זה 18% מהתמ"ג של תאילנד. סופת ההוריקן קטרינה עלתה לארצות הברית 0.7% מהתמ"ג, לכן השטפונות בתאילנד יכולים להחשב גרועים פי 25 מקטרינה עבור תאילנד. אסון הטבע היקר ביותר הקודם בתאילנד עלה 1.3$ ביליון בשטפון ב-2 נובמבר 1993, לפי המרכז לחקר של האפידימיולוגיה של אסונות (CRED). הטפונות בשנה האחרונה פגעו ב-83% מהמחוזות של תאילנד, השפיעו על 9.8 מליון אנשים, וגרמו נזק ל- 4 מיליון מבנים וכרבע מיבול האורז הלאומי. תאילנד היא היצואנית מספר 1 של אורז, ואחראית ל-30% מהכמות הכללית והשיטפונות גרמו לעליה במחיריי האורז העולמיים בסוף 2011.


תמונה 2. מסוק סי הוק מיחידה ללוחמה נגד צוללות  14 של ארה"ב טס בסביבות בנקוק עם אנשי סקר הערכת אסונות וצבא תאילנד המלכותי כדיי להעריך את הנזק שניגרם בעקבות השטפונות של 2011. קרדיט לתמונה: Petty Officer 1st Class Jennifer Villalovos 


3) השטפונות בקוונסלנד אוסטרליה: אסון הטבע היקר ביותר בהסטוריה של אוסטרליה
גשמים כבדים החל מדצמבר 2010 ועד ינואר 2011, מועצמים בגלל תנאי הלה נינייה וטמפרטורת שיא של האוקינוס, גרמו לגשמים ושטפונות ללא תקדים אשר הרגו 36 אנשים וגרמו ל-35 ביליון דולר נזק. זה היה 3.2% מהתמ"ג של אוסטרליה, ופי חמש יותר יקר מהשיא הקודם של אסון טבע באוסטרליה, הבצורת של 1981 (6 ביליון). כמויות הגשם בקווינסלנד וכל מזרח אוסטרליה בדצמבר 2010 היו הגדולות ביותר ברשומות ו-2010 נרשמה כשנה הגשומה ביותר בקווינסלנד.

January 21 post: 2011: Year of the Flood


תמונה 3. תמונה מתוך סרטון מדהים ביוטיוב אשר מראה את הגורל העצוב של שורת מכוניות חונה כאשר שטפון בזק בטווומבה Toowoomba, קווינסלנד גורף עשרות מהמכוניות. הערה לחכמים 2 דקות לאחר תחילת הסירטון אנו רואים אדם נכנס לתוך השיטפון כדיי להציל את האוטו שלו. הוא מצליח, אבל הוא מצליח, אבל מעשיו מסוכנים היו מסוכנים ביותר - רוב המקרי המוות בשטפונות בזק [כמו אלו בנגב] מתרחשים כאשר מכוניות עם 
.אנשים נסחפות בשטפון
4) שטפונות בקולמביה: אסון הטבע היקר ביותר בהסטוריה של קולומביה.
גשמים כבדים בקולמביה הגיעו לשיאם בסוף אפריל, גורמים לשטפונות שנפו בהם 116 אנשים ועלו 5.85 ביליון $ (2% מהתמ"ג), ועשו אותם לאסון הטבע היקר ביותר בהיסטוריה של קולומביה. נשיא קלומביה חואן מנואל סנטוס הזהיר: "יהיו הרבה אנשים נזקקים, מעולם לא היתה טרגדיה בקנה מידה כזה בהיסטוריה שלנו."   השיא הקודם בנזק כלכלי של קולומביה מארוע מזג אויר היה בשנה שעברה, כאשר ירדו הגשמים הכבדים ביותר מאז התחלת הרישום לפני 42 שנה. שטפונות וגלישות קרקע הרגו 528 אנשים, גרמו לבליון$ נזק, והשאירו 2.2 מליון איש חסרי בית ב-2010. אסון הטבע היקר ביותר הקודם היתה רעידת האדמה ב-1999, לפי  CRED.

5) הסופה הטרופית וואשי: אסון מזג האויר השני בקטלניותו בהסוטריה של הפיליפינים.
הסופה הטרופית Washi [ סופה טרופית = הוריקן וטייפון אבל עם מהירות מרבית של רוח נמוכה יותר] פגעה באי הדרומי של הפליפינים מינדנאו כסופה טרופית עם רוחות של 72-86 קמ"ש חוצה את האי במשך כשמונה עשר שעות ב-16 לדצמבר. וואשי היתה רטובה באופן בלתי רגיל, כאשר הסערה יכלה לחבור לזרם של לחות טרופית אשר נמשך הרחק מזרחה, ולמשוך לחות מאזור באוקינוס שבו טמפ' פני הים היתה כמעט מעלה אחת מעל הממוצע של חמשת השיאים שנמצאים במדידות. הגשם של וואשי נפל במקומות שבהם יער טבעי נכרת באופן בלתי לגלי או הוסב למטעי אננס, והגשמים הכבדים יכול לזרום במהירות על האמה החשופה יחסית וליצור שטפונות בזק הרסניים. מכוון שהסערה פגעה באמצע הלילה, ופגעה באולוסיה שלא היתה מוכנה וללא מערכת לאזהרה משטפונות, המחיר האנושי היה גבוה באופן טראגי. 1,257 נספו, ו-181 עדיין נעדרים [ המספר עודכן מהפרסום הממשלתי הרלונטי  16.1.02 pdf]. הסופה היחידה שהיתה קטלנית יותר היתה הסופה הטרופית תלמה שפגעה פילפינים בנובמבר 1991 והרגה 5956 נפשות.





תמונה 5. תמונת לווין בצבע-אמיתי ממצלמת MODIS של הסופה הטרופית וואשי  ב-01:45 UTC דצמבר 2011, כאשר היא מוחצת את הפיליפנים. באותו הזמן מהירות הרוח הקבועה המקסימלית היתה 80 קמ"ש. קרדיט לתמונה NASA.
  
6) ברזיל שטפון בזק הורג 903: אסון הטבע הקטלני בהסטוריה של ברזיל.
ברזיל סבלה מאסון הטבע הקטלני ביותר בהסטוריה ב-11  בינואר,כאשר מבול הציף אזור מאוכלס בצפיפות ובעל שיפועים תלולים כ-65 ק"מ מצפון לריו דה ג'נרו. שטפונות בזק וגלישות קרקע בעקבות הגשמים הכבדים גבו את חייהם של 903 נפשות, כולל לפחות 357 בנובה פריבורגו ו323 בטרסופוליס. כמויות גשם שהגיעו ל-300ממ ירדו תוך שעות ספורות באזורים שנפגעו הכי קשה. הנזקים מוערכים הם כ-1.2 בליון דולר, וזאת הסופה היקרה ביותר בהיסטוריה של ברזיל, ואסון הטבע השלישי בעלותו, לאחר 2.3 ביליון ו-1.7 ביליון של הבצורות ב-1978 ו-2004.  השטפון הקטלני ביותר הקודם בהסטוריה של ברזיל היה ב-23 לינואר 1967 שהרג 785 אנשים.


 [השיטפון בברזיל מבט מקרוב. מבט מזוית אחרת מרשים אפילו יותר הבית הכתום ממול יעלם עד סוף השטפון לפי הוידאו הבא עוד בית שקורס בשיטפן מול המצלמה נראה כאן. הוידאו הזה מחליף את התמונה המקורית במאמר בדרך כלל בארועים כאלו בברזיל חלק גדול מהנספים מתים בגלישות קרקע]

7) 25-28 לאפריל סופר התפרצות של סופות טורנדו שהרגו 321 אנשים בארה"ב
בתאריכים 25 - 26 לאפריל 2011, התפרצות מסיבית של סופות טורנדו הכתה במערב התיכון ובדרום מזרח ארצות הברית. עם 343 טורנדואים. כיום מכונה הסופר התפרצות של טורנדו באפריל 2011, זאת היתה התפרצות הטורנדו הגדולה ובעלת הנזק הגדול ביותר בהסטוריה של ארה"ב. סופות הטורנדו גרמו ל-321 מקרי מוות, 240 מתוכם באלבמה. הטורנדו הקטלני ביותר, בדרוג של EF-5 [הרדרגה העליונה בסולם], הכה בצפון אלבמה, והרג 78 אנשים. סופות הטורנדו החזקות פגעו ישירות מספר אזורים עירוניים ראשיים כולל טוסקלוסה, ברמינגהם, והנטסויל באלבמה וצ'טנוגה , טנסי Tuscaloosa, Birmingham, and Huntsville in Alabama and Chattanooga, Tennessee, וגרמו למחיר של הנזק המוערך להמריא לשחקים. נחיל ההוריקנים גרמו ליותר מ-7.3 ביליון דולר נזקים מבוטחים ונזק טוטלי של יותר 10.2 ביליון.


תמונה 7. הסופרמרקט פיגלי וויגלי וחנות הדולר המשפחתית אחרי ה-EF-5 בהקלבורג Hackleburg, אלבמה אפריל -27 קרדיט לתמונה:  NWS Birmingham, Alabama.

8) הבצורת ב-U.S./ צפון מקסיקו
בצורת וטמפרטורות גבוהות גרמו לפגיעה רצינית ברחבי טקסס, אוקלהומה, ניו מקסיקו, אריזונה דרום קנזס, מערב לואיזיאנה וצפון מקסיקו. טקסס סבלה מתקופה של שנה-1 היבשה ביותר ברשומות, והגשמים בחלק ניכר של צפון מקסיקו היו המועטים ביותר מאז  תחילת המדידות ב-1941. בטקסס היה היה הקייץ החם ביותר שנרשם במדינה כל שהי בארצות הברית, ואוקלהומה קיבלה את החודש החם ביותר בארצות הברית מעולם (ביולי).הנזקים הישיר לגידולים, בעלי חיים [בקר לדוגמה] ועצים [לשימוש בעצה] מוערך ב-10 ביליון, אבל צפויים לעלות כאשר הבצורת ממשיכה לתוך 2012. שרפות ללא תקדים גרמו לעוד נזק של ביליון דולר. 



תמונה 8 . עסקים היו עצלים להשכרת ג'ט סקי באגם קונרו Conroe, טקסס, הודות לבצורת טקסס הגדולה ב-2011. הקרדיט לתמונה  wunderphotographer BEENE.

9) השטפונות בפקיסטן: אסון מזג האויר השני בגדלו בהיסטוריה של פקיסטאן. 
גשמים כבדים בעונת המונסון מיולי עד ספטמבר גרמו לשטפון הרסני אשר הרג 456 וגרם לנזק של 2 ביליון דולר (1.1% מהתמ"ג) בפקיסטאן. זה אסון מזג האויר השני בגדלו בהיסטוריה של פקיסטאן, אחרי העלות של השטפונות ב-2010 (5.5% מהתמ"ג).

10,א) הוריקאן אירין: הסופה הטרופית שגמה לנזק הגדול ביותר ב-2011
הסופה הטרופית שגמה לנזק הגדול ביותר על הכדור ב-2011 היתה ההוריקאן אירין, אשר חרשה את איי באהאמה כהוריקאן בקטגוריה 3 עם רוחות של 193 קמ"ש לפני שהכתה בצפון קרולינה כהוריקאן בדרגה 1 עם רוחות של 137 קמ"ש. רוב הנזק של איירין התרחש לאחר שנחתה על היבשה בלונג אילנד, ניו יורק כסופה טרופית עם רוחות של 104 קמ"ש, כאשר גשמיי זלעפות גרמו שיטפונות קיצוניים בצפון מיזרח ארה"ב. יותר מ-7 מליון בתים ועסקים אבדו את הספקת החשמל במשך הסערה. אירין גרמה לפחות ל- 45 מקריי מוות בארה"ב, ועשרה בקריבים הנזק מוערך ב-8.55 ביליון.



Figure 9. GOES-East visible satellite image of Irene taken at 7:45 am EDT on Sunday, August 28, 2011. At the time, Irene was a tropical storm with 65 mph winds, making landfall on Long Island, New York. Image credit: NOAA Environmental Visualization laboratory.


10,ב) הפרצות הטורנדו במיסורי ארה"ב 22-27 מאי
טורנדו אלים EF-5 גילף מסלול ברוחב של 0.8- 1.2 ק"מ ב-22 למאי,הורג 158 וגורם ל-162 הרוגים . חלקים גדולים של העיר הושמדו, וזה מספר הנספים הגדול ביותר מטורנדו אחד מאז 1945, הטורנדו השביעי בקטלניותו בהסטוריה של ארה"ב, והטורנדו היקר ביותר בהסטוריה של העולם.  ההתפרצות של ששת הימים השריצה 180 סופות טורנדו, קטלה 177 אנשים, ועלתה 9.1 ביליון דולר. 



וידאו של הטורנדו בג'ופלין, מיסורי ב-22 למאי 2011, נכנס ללעיר מדרום מערב. הוסרט בידיי טורנדו וידאו נט
TornadoVideos.net Basehunters team Colt Forney, Isaac Pato, Kevin Rolfs, and Scott Peake.
האודייו הכי מרשים שמעולם שמעתי של אנשים אשר סורדים פגיעה ישירה של טורנדו הועלה ליוטיוב ע"י משהו שמצא מחסה בחדר קרור בתחנת דלק בזמן הטורנדו של ג'ופלין. אין יותר מידיי וידאו [אלא בעיקר אודיאו]
[אנני יודע אם יש וידאו שממחיש טורנדו של EF-5 אבל יש וידאו שמראה כיצד EF-2 מעיף מכוניות באויר  שימו לב לפינה הימנית העליונה. ]


כמו כן ראויים לציון ב-2011 

1) סרילנקה: הגשמים הכבדים ביותר ברשומות שהחלו לני כמעט מאה שנה גרמו לשיטפון של 1 במאה שנה בינואר שהרג 43 ועלה חצי ביליון, אסון מזג האויר היקר ביותר בהסטוריה של סרילנקה. גשמים שהתחדשו בפברואר גרמו לשטפונות שהרגו 18 ועלו 450 מיליון - אסון מזג האויר השני בעלותו בסרי לנקה.


2) קמבודיה: גשמים כבדים בספטמבר ואוקטובר גרמו לשטפונות אשר גבו 250 קרבנות הנזק 521 מליון. שיא הנזק הקודם 160 מיליון בשטפונות של יולי 2000.


3) אל סלבדור: גשמים כבדים מהשקע הטרופי 12-E באוקטובר גרמו לשטפון שבו נספו 40 נפשות והשאיר נזקים של 900 מיליון דולר (4.2% מהתמ"ג) זה האסון השני בדרוג הנזק לאחר 939 מיליון  מהשטפונות של ה-7 נוב. 2009.

4) סין: שטפונות ביוני נספו 239, נזק 6.65 בליון, אסון מזג האויר ה-10 בניזקו בהסטוריה הסינית.

5) סין: שטפונות בספטמבר נספו 101 נזק 4.25 ביליון.

6) ארה"ב: השטפון הגדול ביותר ברשומות במסיסיפי התחתון גרם לנזק של 4 ביליון.  


7) סין: בצורת בצפון סין מינואר עד אפריל עלות 2.7 ביליון


8) דנמרק: הצפות חמורות בתאריך 2-3 ליולי לפחות בליון נזקים אסון מזג האויר השלישי בעלותו בהסוריה של דנמרק

פוסטים נוספים על תופעות מזג אויר ראויות לציון ב-2011

תרומות לנפגעי הרעב במזרח אפריקה
מחתרת מזג האויר משתפת פעולה עם הועדה הבין לאומית להצלה (IRC) כדי לעזור לאזור קרן אפריקה במשך הרעב הנמשך אנחנו נוסיף דולר לכל דולר לתרומות עד 10,000$ לתרומה כוללת של 20,000$ פרטים בדף East Africa famine donation page
Donations sought for the East Africa famine
Weather Underground has partnered with the International Rescue Committee (IRC) to help the Horn of Africa region during the ongoing famine. With the help of the Weather Underground community, we hope to raise $10,000 that will go toward helping the refugees survive the crisis. Weather Underground will match the community’s donation dollar-for-dollar up to $10,000 for a total donation of $20,000. Please visit the East Africa famine donation page to help out. Ninety cents of every dollar donated goes directly to the people in need.
ג'ף מסטרס מיסד שותף של מחתרת מזג האויר Weather Underground ב-1995 כאשר עבד על הדוקטורט שלו. הוא טס עם ציידי הוהריקנים של NOAA מ-1986 עד 1990. המאמר הופיע לראשונה בבבלוג של ג'ף ב-WunderBlog   
Dr. Jeff Masters' WunderBlog : Top ten global weather events of 2011 : Weather Underground





המלצות לפוסטים קשורים ב-Climate Progress 

 Terrific ABC News story: “Raging Waters In Australia and Brazil Product of Global Warming.”

"USGS Expert Explains How Global Warming Likely Contributes to East Africa’s Brutal Drought."

2 תגובות:

  1. הייתי בטוחה שרעידת האדמה והצונאמי ביפן יהיה האסון הכי כבד ויקר ב-2011.
    גלים כאלו של צונאמי לא נראו הרבה זמן וההרס היה מטורף.

    השבמחק
  2. אנונימי8/12/12 11:45

    מרתק
    יש מושב מעניין בכנס האגודה הגיאוגרפית ב 9-10/12/12
    יונתן

    השבמחק