כפי שנחזה בבלוג הזה
המרכז הלאומי למידע על שלג וקרח (The National Snow and Ice Data Center (NSIDC בארה"ב הודיע שה"שיא" של 2007 נשבר והשנה 2012 והשטח של האוקינוס המכוסה בלפחות 15% של קרח ימי הוא הנמוך ביותר מאז תחילת המדידות מלווינים. הכבוד להכרזה נשמר ל-NSIDC משום הרציפות בנתונים ובדרך החישוב. מקורות אחרים מקבלים שטח מעט שונה וכפי שהזכרתי למשל לפי החישוב מאוניברסיטת ברמן השיא של 2007 נשבר לפני כשבוע ± .
חשוב להדגיש שיש עוד כ-2-3 שבועות של הפשרה לכן זאת לא הודעה על השיא של 2012. הודעה על המינימום של 2012 תינתן לאחר שהמינימום יושג.
שטח האוקינוס המכוסה בלפחות 15% קרח ימי לפי NSIDC |
אפשר לראות שהמינימום והממוצע הולכים ויורדים ו-2007 ו-2012 (וגם השנים בינהם שלא מופיעות) נמצאות הרחק מתחת להיפלגות סטטיסטית סבירה של 2000-1979. קצב איבוד הקרח הימי עדיין גבוה ביחס לשנים קודמות. לכן ה"שיא" של השנה יהיה נמוך משמעותית.
אאפשר לראות שהמעבר הצפוני (צפני מזרחי) פתוח השנה ואילו המעבר הצפון מערבי נראה סגור. האים יכול היה להיות מצב דומה בזמן המשלחות שניסו למצאו את המעבר הצפון מערבי? האם הצוות הראשון בראשות מק קלור McClure שעבר את המעבר הצפון מערבי בעיקר ברגל לאחר שספינתו נתקעה בקרח ללא יכולת להשתחרר היה נשאר תקוע גם בשנה כזאת?
הספינה של מק קלייר ה"חוקר" HMS Investigator נתקעה בקרח ולא יכלה לזוז במשך 2 חורפים עד שהצוות נאלץ לנוטשה. (לאחר שאת החורף הראשון עברה במקום אחר.
הספינה של מק קלייר ה"חוקר" HMS Investigator נתקעה בקרח ולא יכלה לזוז במשך 2 חורפים עד שהצוות נאלץ לנוטשה. (לאחר שאת החורף הראשון עברה במקום אחר.
מפת הדרך של המשלחת של מק קלור. מיפוי Gurney Cresswell קצין במשלחת. הקלקה מגדילה אתהתמונה וניתן להגדיל בהמשך כדיי לקרא את ההערות |
ניתן לראות שהמשלחת נתקלה בקרח ימי בלתי עביר (Impenetrable Pack) כמעט מיד לאחר חציית מיצריי ברינג Behring המפרידים בין אסיה לאמריקה (שמאל למטה).
המקום בו נתקעה נקרא מפרץ הרחמים Mercy Bay על האי בנקס Banks Island והוא מצוי בדיוק בחלק הסתום של המעבר. האינבסטיגטור נמצאה לאחרונה וכן נמצא מאגר של מזון וגל אבן שהוקמו בידדי המשלחת כך שהמקום שבו האינווסטיגטור נמצאה הוא המקום שבו עגנה.
גם כאשר היה קצת קרח ניתן היה לקדם את הספינות לפעמים במאמץ רב אבל קרח לא היווה תמיד מיכשול לא עביר
נחזור לימינו בעת שינויי האקלים
בחינה של מצב הקרח כיום לפי צילומי לווין מראה שהספינה היתה יכולה להמשיך בדרכה.
תמונות מהאניה שצולמו ע"י מישלחות של Parks Canada
אפילוג
המשלחת של מקקלר עברה בדרך צוקים שיצא מהם עשן התופעה נראתה לראשונה ע"י פרנקלין וריצ'רדסון בעת המסע היבשתי של פרנקלין 1825-1827 (אותו פרנקלין שאותו יצא מק קלר לחפש) לפי ריצ'רדסון "פצלי שמן נחשפים במקומות רבים בביקורי שם ב-1826 היו במצב של בערה"
מקום מציאת הספינה הטבועה HMS INVESTIGTOR מקור Parks Canada |
הצוותים של הדה וגריפר חותכים דרך למעגן החורף 1819
"The crews of the H.M.S Heda & Griper cutting into Winter Harbour"
"The crews of the H.M.S Heda & Griper cutting into Winter Harbour, Sept 26th 1819"
Creator: Lieutenant Beechy Publisher: John Murray
Date: September 26th 1819 Rights: Public domain Courtesy: Toronto Public Library |
האינבסטיגטור בחורף הראשון 1850 המפרשים הורדו והסיפון כוסה מקור: Gurney Cresswell קצין במשלחת
"H.M.S Investigator in the pack" Date: October 8th 1850
באדיבות הסיפריה הציבורית של טורונטו |
האיבנסטיגטור מפליגה דרך תעלה צרה בין קרח מעוגן לחוף לקרח שאינו מעוגן
"H.M.S. Investigator running through a narrow channel, in a snow storm, between grounded and packed ice"
Creator: Lieutenant S. Gurney Cresswell Date: September 23rd 1851
Courtesy: Toronto Public Library |
האינבסטיגטור ב- 1851 מצב קריטי של האינבסטיגטור על החוף הצפוני של האי ברינג (כיום בנקס Banks) מקור: Gurney Cresswell קצין במשלחת באדיבות הסיפריה הציבורית של טורונטו
"Critical position of the H.M.S Investigator on the North Coast of Barring Island"
Creator: Lieutenant S. Gurney Cresswell Date: August 20th 1851
Courtesy: Toronto Public Library |
נחזור לימינו בעת שינויי האקלים
בחינה של מצב הקרח כיום לפי צילומי לווין מראה שהספינה היתה יכולה להמשיך בדרכה.
המעבר הצפון מערבי האי בנקס מצד שמאל מסומן מקום מציאת האינבסטיגטור תמונת לווין טרה של נאסא 23/8/2012 כיסויי עננים חלקי מסתיר חלק מהמעבר. ניתן לזהות מעבר חפשי מקרח לאורך השוליים של האי (Arctic r04c02 Subset - Terra 4km True Color 2012/236 (08/23 |
תמונות מהאניה שצולמו ע"י מישלחות של Parks Canada
ארכאולוג מודד את הירכתים אפשר לראות סימון מקורי למידת השקיעה של האוניה |
החרטום |
רובה שהועלה מהאניה |
החרטום |
ארכאולוג בודק לוח נחושת שהחל להתפרק מציפוי האניה |
אפילוג
המשלחת של מקקלר עברה בדרך צוקים שיצא מהם עשן התופעה נראתה לראשונה ע"י פרנקלין וריצ'רדסון בעת המסע היבשתי של פרנקלין 1825-1827 (אותו פרנקלין שאותו יצא מק קלר לחפש) לפי ריצ'רדסון "פצלי שמן נחשפים במקומות רבים בביקורי שם ב-1826 היו במצב של בערה"
"bituminous shale is exposed in many places, and in my visit there in 1826 was in a state of igni- tion; and the clays which had been thus exposed to the heat were baked and vitrified, so that the spot resembled an old brick-field”. Grapes 2011
הסלעים עשויים לשמש כסלעי מקור לנפט [1] וזה מייד מזכיר לנו את חברת Shell שזוממת לקדוח באזור הקוטב.
הצוקים המעשנים ליד מפרץ פרנקלין מקור:The “Smoking Cliffs’ of Franklin Bay, , from Robert McClure, The Discovery of the North-west Passage by H.M.S. Investigator, 1856. מקטלוג התערוכה Ice: A Victorian Romance - Online Exhibition | Linda Hall Library |
Parks Canada 2010 Arctic Surveys HMS Investigator and McClure's Cache
Image Gallery: HMS Investigator and McClure's Cache
[1] PETROLEUM EXPLORATION IN NORTHERN CANADA
R. Grapes, Pyrometamorphism, 2nd ed., DOI 10.1007/978-3-642-15588-8_2,
Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2011
[1] PETROLEUM EXPLORATION IN NORTHERN CANADA
A Guide to Oil and Gas Exploration and Potential
©Minister of Public Works and Government Services Canada 1995
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה