16.8.2012

? Arctic Ice Towards a New Low ILLUSTRATED ARC ARCTIC NEWSהקרח הארקטי לכוון שיא קוטן חדש?

עדכון ארקטי ILLUSTRATED ARC ARCTIC NEWS
תמונת שער של מהדורת פקסימיליה של THE ILLUSTRATED ARC ARCTIC NEWS
עיתון שהודפס על הרזולוט במסע חיפוש אחרי המשלחת האבודה של פרנקלין

ראשית קצת היסטוריה בהארץ בכתבה על דירה להשכרה שבעבר התגורר בה אובמה הופיע התמונה הבאה שבה אובמה נראה בעת שיחה טלפונית עם המקבילה האמריקאית של היועץ המשפטי לממשלה.
הנשיא ברק אובמה במשרד האובלי מדבר עם
Official White House Photo by Pete Souza
The White House's photostream

 החלק המעניין כאן הוא השולחן הידוע בשם שולחן הכתיבה ההחלטי או באנגלית  Resolute desk. בשנת 1845 שתי ספינות בריטיות בפיקודו של סר ג'ון פנקלין יצאו למצוא את המעבר המצפון מערבי שמקשר בין האוקינוס האטלנטי למזרח הרחוק ומתחיל ממערב לגרנלנד.ועובר בין האיים בצפון קנדה. הספינות היו מוקשחות במיוחד כדיי לעמוד בלחץ הקרח כאשר יחרפו באזור הארקטי ובעלות מפרשים ומנוע קיטור ומצוידות באספקה לשלוש שנים. הספינות נעלמו. ובמשך הזמן התברר שבסתו 1846 הספינות נתקעו בקרח לאחר שני חורפים הצוות ששרד ניסה לחלץ את עצמו באביב 1848 ברגל אבל אף אחד מהם לא שרד. 

בינתיים הצי של הוד מלכותה שלח משלחות חילוץ וברור אחת המשלחות בראשותו של אדוראד בלצ'ר Edward Belcher שיצאה בשנת 1852 כללה 5 ספינות שתי ספינות ראשיות Resolute ו-Assistance בליווי שתי ספינות  קיטור ועוד ספינה לגיבויי שנשארה מאחור לצורך חילוץ בעת הצורך. החורף הראשון עבר בשלום עבר בשלום והספינות השתחררו מהקרח. לאחר החורף השני נוספו לאנשים צוות מספינת חיפוש Investigator  שהגיע למעבר מכיון האוקינוס השקט ניתקעו בקרח וחצו את המעבר ברגל. אבל כאשר לא היה ברור אם 4 הספינות העיקריות הולכות להשתחרר מהקרח במשך הקייץ הורה מפקד המשלחת לסגת לספינת הגיבוי והמשלחת חזרה לבריטניה.
הרזולוט וארבע ספינות המישלחת בחורץ הארקטי בזמן המשלחת הקודמת
מקור  The Illustrated Arctic News עיתון שהודפס על Resolute בזמן משלחת החילוץ הקודמת


בינתים הקרח הימי המשיך לנוע לאיטו ושיחרר את הרזולוט שנימצאה צפה בשנת 1855 במחק של 1900 ק"מ מהמקום בו ננטשה ע"י ספינת ציד לויתנים אמריקאית. לפי המקובל הספינה שיכת למוצא. הספינה נרכשה בידיי ממשלת ארה"ב שופצה וניתנה למלכת בריטניה ויקטוריה כמחווה של אדיבות לאומית.

הוד מלכותה מבקרת בספינה הארקטית רזולוט ‪HMS Resolute‬ (לאחר שהוחזרה מארה"ב)
מקור The Illustraded London News 1956

 לאחר שהספינה יצאה לגמלאות ב-1879 ממשלת בריטניה הורתה להכין 2 שולחנות כתיבה מהעץ של הרזולוט הגדול שבהם ניתן לנשיא ארצות הברית כאות תודה למחווה של החזרת הספינה לבריטניה.
הנשיא קנדי ובנו ליד ומתחת לשולחן
טבלת הזיכרון בשולחן אשר מספרת את הסיפרור של הרזולוט

הכתרות המדאיגות של השנה  
התחילו כאשר בגל חום בגרנלנד בחודש יולי בתחנת הפסגה Summit Station כנראה בערך הנקודה הקרה בחצי הכדור הצפוני גם 670 ק"מ מצפון לחוג הקוטב וגם בגובה של 3216 מעל פני הים. עלו הטמפרטורות מעל האפס במשך 5 ימים. בתקופה שבין 2000 ל-2011 הטמפרטורות בתחנה עלו מעל האפס רק 4 פעמים. מאוחר יותר התברר שבגל החום שבין  ה-8 ל-16 בכמעט כול השטח של גרנלד (97%)  התרחשה הפשרה ארוע חסר תקדים מאז תחילת המדידות מלוינים לפני 30 שנה. בדרך כלל בכחצי משטח גרנלנד מתרחשת הפשרה.

מפות ההפשרה של גרנלנד ביולי 2012 משמאל ב-8 בלבן קרח ללא הפשרה מימין לאחר 4 ימים באדום קרח עם הפשרה בוורוד כנראה הפשרה. תוספת שלי החץ הירוק העליון מסמן את מיקום המוצא של קרחון פטרמן החץ התחתון מסמן בערך את מיקום תחנת הפסגה. מקור: NASA Science
 רוב המים שהופשרו קפאו כמעט מידית וכמות ההפשרה קטנה כך שהארוע לא הוביל מידית לשינוי משמעותי בקצב איבוד הקרח השנתי מגרנלנד אבל עדיין היו לו תוצאות מרשימות בשטח. למשל שיטפון ב-Kangerlussuaq בגרנלנד שסוחף גשר ובולע מעמיס קידמי / יעה אופני של 20 טון בתור דובדבן. בגרנלנד מעוטת האוכלוסיה והדרכים (זה כנראה הגשר היחידי מעל נהר בגרילנד אם ארעו שיטפונות נוספים כאלו בגל החום אף אחד לא שם לב). 




ההפשרה בגרנלנד קשורה לכך שגרנלנד הופכת ליותר כהה, בשפה מדעית האלבדו של הקרח בגרנלנד יורד. כאשר הטמפרטורה עולה השלג אשר מחזיר את רוב הקרינה (אלבדו קרוב ל-1) מפשיר או משנה את צורתו וקרח בריכות מי הפשרה ופתיתי שלג שהופשרו חלקית מחזרים פחות קרינה. לכך מצטרף גורם נוסף של חלקיקים שהגיעו עים הרוח אשר נשארים על פני השטח כאשר המים המוופשרים מחלחלים לתוך השלג או שלב הבינים בין שלג לקרח firn. הבעיה שמדובר במשוב חיובי ככול שהשטח נעשה יותר כהה הוא סופג יותר קרינה ואז הוא מתחמם יותר ההפשרה מואצת והשטח נעשה כהה יותר ולכן הוא סופג יותר קרינה .....
התהליך מתרחש באופן טבעי בכל קייץ עם או בלי שינויי אקלים אבל האופי השל המשוב החיובי  גורם להגברת ההשפעה של שינויי האקלים. סביר שהאפקט מוגבר עקב פיח הנוצר משריפת פחם ומשריפות יער שגם הן מתיגברות עקב שינויי האקלים. 
התוצאה מרשימה המפה הבאה מתארת את שינויי באחוזיי האור המוחזר מכיפת הקרח של גרנלנד. בקיץ של 2011 לעומת הממוצע של כל הקרח בגוון כחלחל שמתאר פחות אור מוחזר או יותר אור נבלע. השוליים ששם ההפשרה גדולה יותר. 


השינויי במידת ההחזרה של הקרח בגרנלנד ב-2011 לעומת הממוצע של 2000-2006
מקור ClimateWatch Magazine » Greenland Ice Sheet Getting Darker

השיפולים של כיפת הקרח בצילום ממסוק זה לא בזלת זה קרח
מקור Jason Box Meltfactor.org

קרח שחור בגרנלנד מקור ClimateWatch Magazine » Greenland Ice Sheet Getting Darker


בשנת 2012 אובחנה ירידה משמעותית נוספת באלבדו של גרנלנד הפעם בעיקר בחלקים המרכזיים הגבוהים. התרשימים הבאים נלקחו מהבלוג
 Meltfactor.org the ice and climate web log of Jason E. Box ועובדו מנתוני לווין של NASA ע"י בוקס ודקר ממרכז המחקר הפולארי בירד.

 השינוי באלבדו של גרנלנד לפי שנים וימים בשנה 2012 בשחור נמוכה יותר מהשנים הקודמות

הגרף הקודם אבל לגבהים נמוכים של עד 500 מטר 2012 ממוצעת

כנ"ל לגבהים שביין 2000 ל-2500 מטר 2012 נמוכה במיוחד
כעת הקשר בין ההפשרה המפתיעה בגרנלנד לביין המשוב החיובי של האלבדו נראה טבעי.
לסיום הפרק Marco Tedesco מ-City College  ניו יורק מחשב אינדקס הפשרה שנתי לגרנלנד סכום של השטח המופשר לפי ימים בהם התרחשה הפשרה השנה נשבר השיא הקודם ארבעה שבועות לפני סוף עונת ההפשרה.



ב-16 ליולי התנתק עוד חלק מקרחון פטרמן בצפון גרנלנד


חתיכה שהתנתקה מקרחון פטרמן בשנת 2010
מקור Ice Island Calves off Petermann Glacier : Image of the Day
NASA EO August 16, 2010

תמונה מלפניי שנתיים כאשר התנתקה חתיכה גדולה מהקרחון (כ-260 קמ"ר) וכבר ניתן היה לראות חתיכה קטנה יותר אשר מופרדת חלקית משאר הקרחון זה החלק(כ-130 קמ"ר)  שהיתנתק ביולי האחרון. כדיי להמחיש את גודל החלק הינה התמונה מהשנה אשר עליה הנחתי באותו קנה מידה מ-Google Earth את תל אביב יפו החל מיפו ועד השכונות מעבר לירקון, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, בצד ימין רואים את המרינה של הרצליה ובצד שמאל רואים את חירייה ואת שולי מחלף גנות. גם פארק אריאל שרון נכנס ואוניברסיטת בר אילן ועוד נשאר שטח לאזור.  כך ששטח החלקים שהתנתקו מפטרמן מאז 2010 הוא בערך בסדר גודל דומה לשטח של כל עריי ישראל ביחד. (הנפח כמובן גדול בהרבה מכול נפח הבניה בארץ .)
אי הקרח שהיתנתק מקרחון פטרמן בגרנלנד ב-2012 מקור NASA Earth Observatory גוש דן מ-Google Earth
אי הקרח שהיתנתק מקרחון פטרמן בגרנלנד ב-2012 מקור NASA Earth Observatory גוש דן מ-Google Earth

ועוד תמונה מקרוב ממסוק
קרחון פטרמן צילום
 David Riedel - Fisheries and Oceans Canada 
וכעת לסגירת המעגל מתחילת הפוסט
לפי המדידה הותיקה של שטח הקרח הימי מ-NSIDC כעת אנחנו בצלילה מתחת לשנת השיא השלילי הקודם.
מפת הקרח הימי לפי NSIDC

שטח הקרח הימי לפי NSIDC
 כך שנראה שיש סיכון סביר לשיא שלילי חדש ביחוד אם שמים לב לחתיכות הקרח הנפרדות שנימצאות מפוזרות למשל בקירבת מצריי ברינג.
לצוות מברמן היו מפות קרח ברזולוציה גבוהה יותר ובדיוק טוב עד שהתלקל הלווין שסיפק את הנתונים (המחליף כבר בחלל אבל עדיין אינו מוכן לפעולה) כעת הם מנסים להגיע לתוצאות דומות מאותו לווין ומכשיר שבו משתמשים ב-NSIDC. כאו רואים ביותר פרוט אזורים בעלי כעסוי קרח נמוך.

מפת הקרח הימי לפי אונ' ברמן  2012.08,16

שטח הקרח הימי לפי אונ' ברמן 2012.08,16
לפי תרשים השטח של ברמן אנחנו כבר משתווים לשיא השלילי הקודם של 2007 ומכוון שההפשרה ממשיכה נעבור אותו בימים הקרובים

על השינוי באלבדו של גרנלנד 



2012: The 'Goliath' melting year 08/15/2012 - GREENLAND MELTING


קרחון פטרמן
 Closeup of the Ice Island from Petermann Glacier - NASA Earth Observatory-NaturalHazards Image from July 21, 2012
Environment Canada-Petermann 2012 Calving Event


קרח ימי

Experimental New SSMIS-derived MapsIUP UNIVERSITY OF BREMEN



המשלחת של פרנקליו והחיפושים אחריו
Franklin's lost expedition From Wikipedia,
Resolute Desk - White House Museum
Facsimile of the Illustrated Arctic News [microform] : published on board H.M.S. Resolute; Captn. Horatio T. Austin, C.B., in search of the expedition under Sir John Franklin : M'Dougall, George F. (George Frederick) : Free Download & Streaming : Internet Archive

המעבר הצפוני (צפון מזרחי) פתוח המעבר הצפון מערבי הראשי סגור אבל ככול הנראה ספינות עמידות יכולות לעבור במעבר צדדי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה