14.9.2009

ספינות מסחריות עוברות במעבר הצפון מזרחי הפתוח בעוד שהצפון מערבי מגמגם


כמו בשנה שעברה המעבר הצפון מיזרחי נפתח ואילו המעבר הצפון מערבי מגמגם המעבר הראשי סגור אבל ספינות קטנות יכולות לעבור במעברים צדדיים
והחדשות הן שבמעבר הצפון מיזרחי עברה הפלגה מסחרית של אונייות שהעבירו מודולים של ציוד עבור תחנת כוח מקוראה לאזור דלתה של נהר האוב בסיביר בדרך ליעדו בסורגוט Surgut בירת הנפט של רוסיה. לאחר מכן המשיכו בדרכן לארופה. רב החובל ולרי דורוב סיפר ל-BBC שרוב ההפלגה לא היה קרח בנתיב. "כאשר עבדתי באזור האקרטי המיזרחי לפני 20 שנה לא היתי יכול לדמיין דבר כזה. היינו יכולים להסתדר ללא ליוויי שוברת הקרח."
בתמונות אחת מהאוניות לנשיאת מטענים חריגים ושוברת קרח גרעינית רוסית.

סביר שבשנים הקרובות לא יעברו קווי ספנות דרך קבע במעבר הצפון מזרחי למרות החיסכון הניכר בדרך משום שלאונייות המטען הרגילות חשוב יותר הדיוק בזמן ההגעה מאשר זמן השייט ועדיין המעבר הצפון מזרחי יכול לגרום לקשיים בלתי צפויים בגלל הקרח והבירוקרטיה הרוסית.

בתרשים המעבר הצפון מזרחי מול האופציה של תעלת סואץ.



נסיונות למצוא נתיב צפון מזרחי החלו בשלושת מסעותיו של ויליאם ברנטס מהולנד Willem Barents בשנים אשר נאלץ לנטוש את ספינתו בניסיון האחרון ולחרוף על נובה זמליה על שמו ים ברנטס בצפון .הגדולה במשלחות היתה המשלחת הצפונית הגדולה הידועה בשם משלחת קמצטקה השניה ברשות ויטוס ברינג, משלחת רוסית לחקר סיביר שהיו מעורבים כ-3000 איש במשך כעשר שנים בים וביבשה. במסגרת המשלחת הגיע Semion Chelyuskin לנקודה הצפונית ביותר של אסיה הגיע בדרך היבשה כיום הכף הפונה למיצרי וילקיטסקי קרוי על שמו. בשנת 1878 הצליח Adolf Erik Nordenskiöld להיות הראשון לשוט בנתיב המיזרחי על הספינה וגה Vega הספינה הראשונה אשר הקיפה את אסיה וארופה. לאחר שיגלה בשנת 1913 את האכיפלג Severnaya Zemlya מצפון לכף וילקיטסקי הצליח בשנת 1914 בוריס וילקיטסקי לעבור עם שתי שוברות קרח לעבור בנתיב המזרחי דרך המיצרים הקרויים היום על שמו Vilkitsky Strait מי ים לפטב לים קרה Kara אבל הספינות נתקעו בים קרה בשל תנאי קרח קשים ונאלצו לחרוף בקרח ולהשלים את המעבר רק בשנת 1915. בשנים שחלפו מידי פעם עברו בנתיב המיזרחי שוברות קרח או ספינות רוסיות בליווי שוברות קרח.

בתמונה Vaygach אחת שוברות הקרח הרוסיות שעברו ראשונות את המעבר הצפון מזרחי

הקרח הפשיר - והספינות מצאו "קיצור דרך" לאירופה
ynet - AP 13.09.09
במשך שנים היה הים שבין רוסיה לקוטב הצפוני קפוא לחלוטין וחסום בפני ספינות. לאחרונה הפשיר הקרח ונתיב הפלגה קצר יותר בין אסיה לאירופה נפתח לשיט. שתי ספינות גרמניות מסיימות בימים אלה את ההפלגה דרכו, מקוריאה להולנד. מדענים: זו הוכחה להשלכות של התחממות כדור הארץ

מקור המפה ב-BBC

מפת הקרח בתאריך 11.9.2009
המעבר הצפון מזרחי מסומן באדום
המעבר הצפון מערבי מסומן בסגול
אפשר להבחין בבריטניה משמאל למטה וביפאן באמצע למעלה

זום על הקוטב

וגירסה ציבעונית יותר



ואם רציתם לדעת כיצד הקרח משתנה משנה לשנה מ-NSIDC
תרשים של השינויי בשטח הקרח בחודש אוגוסט

עדכון שטח הקרח בצפון עבר את נקודת המינימום השנתית שהיתה השלישית בקוטנה מאז החלו מדידות מלוינים בכחול 2009 באפור הממוצע של . ראוי לזכור שגם הממוצע של כבר מושפע במידה רבה מאוד משינויי האקלים ואינו מיצג את הממוצע של העידן הטרום תעשייתי.

Daily Updated AMSR-E Sea Ice Maps הכי מפורט

The Cryosphere Today הכי ציבעוני

Arctic Sea Ice News & Analysis - NSIDC מפות יומיות תרשימים והרבה מעבר למפות


Challenge Northeast-Passage mastered:
Wednesday, 9. September 2009
Beluga vessels call at port of destination in Ob delta
Beluga-group

Arctic trail blazers make history-BBC
19 September 2009
BBC Video

Commercial Arctic Passage Nearing Goal
the bloger - NY Times September 4, 2009

Welcome to Earth’s ‘New’ Ocean: The Arctic
NY Times - September 10, 2009

Surgut - Wikipedia

Second Kamchatka expedition - Wikipedia


מי אמר מפות ולא קיבל?
לאחר פרסום הפוסט ניסיתי להוסיף טוקבק עם קישור לפוסט במאמר של ידיעות מישום מה הטוקבק לא נכנס. כדי לבדוק אם אין בעיה במחשב ברשת וכו' השארתי לאחר מיכן תגובה חסרת כל משמעות " 18. קרח רקח רח (לת)" כמובן שתגובה מופיעה. קישור שכן נכנס הוא קישור לבלוג של מכחישי שינויי האקלים. האם ל-ynet יש סדר יום סודי בנושא שינויי האקלים???
עדכון לאחר 2 נסיונות בפעם השלישית הקישור נכנס לתגובות. עדיין אין לי הסבר כיצד שטות חסרת היגיון נכנסת בעוד שהקישור נכנס רק בפעם השלישית.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה